Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1965 besök totalt |
Frigång bromsskivor
Jag har köpt ett par bromsok (Brembo) ![]() ![]() Nästa fråga: Var kan jag köpa sådana skivor? De ska vara med "löst centrum" (disc and bell). Finns det fler tillverkare än Ap-racing, Brembo, och Wilwood för den typen av skivor? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Ett centrum kan väl inte vara så svårt att tillverka själv om man har lite maskiner?
Finns någon form av halvfabrikat på www.raldes.co.uk _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Näe, det är inte centrumet som är problemet utan skivan. Fast ett halfabrikat vore ju inte fel ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Plocka ur kolvarna och väg dom jättenoga... sen räknar du ut hur stor volym metall dom innehåller och räknar ut densiteten... sen är det väl bara att kolla i någon lämplig tabell...
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Magnet funkar delvis. Då kan jag kolla om de är gjorda av stål men varken titan eller aluminium är magnetiskt. Kanske man kan skrapa lite på kolvarna för att i så fall avgöra om det är alu
![]() Att mäta densiteten är ju ett säkert sätt men då måste jag plocka ur en kolv. Det är jag för lat för ![]() Tricket med blyertspenna fattar jag inte? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Tricket me blyertspenna va inte jättseriöst ![]() Angående att skrapa så finns det massa förstörande provningar att utföra på kolven för att avgöra va det e för material ![]() Alu leder ju rimligtvis ström bättre än titan.. kanske funkar, vet ej om det går att mäta upp några skillnader. _________________ Stefan Cedergren |
||
På den här sidan kan man ta fram en hel massa info om en massa olika ämnen, så som resistans osv.
Både aluminum och titan finns där http://www.allmeasures.com/Formulae/ _________________ Daniel Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1965 besök totalt |