| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Frigång bromsskivor
		 | 
		1965 besök totalt | 
| 
			 
							Frigång bromsskivor                                          
					Jag har köpt ett par bromsok (Brembo)     Säljaren påstod att han hade 21mm tjocka skivor (280 i diam) men när jag mäter i oket får man bara plats med 20,6mm    som max. Sen lär man ju behöva lite frigång också. Frågan är bara hur mycket? 1mm/sida, dvs 18,6mm tjock skiva? Mer? Mindre?
Nästa fråga: Var kan jag köpa sådana skivor? De ska vara med "löst centrum" (disc and bell). Finns det fler tillverkare än Ap-racing, Brembo, och Wilwood för den typen av skivor? _________________ //Mattias Gripenland  | 
	||
| 
			 
							
							Ett centrum kan väl inte vara så svårt att tillverka själv om man har lite maskiner?
 
					Finns någon form av halvfabrikat på www.raldes.co.uk _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96  | 
	||
			
 Näe, det är inte centrumet som är problemet utan skivan. Fast ett halfabrikat vore ju inte fel  
						_________________ //Mattias Gripenland  | 
	||
| 
			 
							
							Plocka ur kolvarna och väg dom jättenoga... sen räknar du ut hur stor volym metall dom innehåller och räknar ut densiteten... sen är det väl bara att kolla i någon lämplig tabell...  
					 
						_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96  | 
	||
| 
			 
							
							Magnet funkar delvis. Då kan jag kolla om de är gjorda av stål men varken titan eller aluminium är magnetiskt. Kanske man kan skrapa lite på kolvarna för att i så fall avgöra om det är alu  
					   Eller finns det någon annan metod att skilja på Ti och Al? Mäta resistans kanske?
Att mäta densiteten är ju ett säkert sätt men då måste jag plocka ur en kolv. Det är jag för lat för   
Tricket med blyertspenna fattar jag inte? _________________ //Mattias Gripenland  | 
	||
			
 Tricket me blyertspenna va inte jättseriöst    Det e väl mest så att om du har grafit (kol) på ytan så kommer det att diffundera in i titanet å härda vid högre temp.. vilket brukar leda till att det spricker...
Angående att skrapa så finns det massa förstörande provningar att utföra på kolven för att avgöra va det e för material   
Alu leder ju rimligtvis ström bättre än titan.. kanske funkar, vet ej om det går att mäta upp några skillnader. _________________ Stefan Cedergren  | 
	||
| 
			 
							
							På den här sidan kan man ta fram en hel massa info om en massa olika ämnen, så som resistans osv.
 
					Både aluminum och titan finns där http://www.allmeasures.com/Formulae/ _________________ Daniel Karlsson  | 
	||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Frigång bromsskivor
		 | 
		1965 besök totalt | 
