Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3975 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Procentfördelning av banåkare?
Jag la upp en tråd på Zatzy för o kolla av vilka banor folk kört på o så: http://forum.zatzy.com/showthread.ph Efter att tråden varit upp ett tag så hade 130 personer av över 17 tusen registrerade medlemmar knappat in banor de kört på. Taskigt procentuellt utfall. Jag tror iof att fler än så kört bana och att det dessutom säkert är en hel del av de 17 tusen kontona som är gamla avlagda konton. Men ändå.... Det vore skoj o se hur många som har och INTE har kört på bana (ännu ![]() _________________ ![]() |
Jag har åkt med många varv och sett vääääldigt många varv på Härnösand Motorpark.
Även sett film varv på varv ![]() Men till sommaren så SKA jag köra själv, man måste ju ha bil för det ![]() om jag nu inte hinner köpa en innan lördag då det är banåka där.... _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
Jo några varv har det allt blivit på de två sommrar jag varit delaktig i banåkaträsket....
100+ varv på Kinnkulle... (Där börjar jag faktiskt hitta runt banan nu....) ![]() 20-25 varv på Mantorp 15-20 varv på Anderstorp (långa) mer blir det förhoppningsvis nästa år.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Det vore intressant med en "har du tävlat på bana" också... Inte för att det skulle vara bättre eller sämre för att man gör/gjort det utan för att se hur många som enbart kör banträffar.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Hade tänkt göra bandebut under sommaren men fick aldrig bilen i lämpligt skick. Det borde inte hända till nästa säsong då jag nu har två bilar att välja mellan. Så om ni i framtiden ser en röd Nissan eller Alfa på väg till någon av landets motorsportanläggningar, håll er undan - för ert eget bästa.
![]() Jag har iof funderat på om jag inte skall börja med att bara köra konbana, innan jag ger mig på annan bankörning - som ju verkar mycket mer krävande. Undrar hur många det är som inte tänkt köra bana, men som ändå hänger här i forumet. ![]() |
Finns inget sådant som lämpligt skick ![]() Jag körde t.ex. med min aldeles nyinköpta 75a efter enbart bromsvätskebyte och lite översyn, bra ursäkt för att det går så sakta om inte annat? ![]() ![]() Perfekt för att locka fram fler fel hos bilen som behöver åtgärdas också. Det är ingen större fara att ge sig ut på bana före konbana, bara ta det i ditt eget tempo i början, ett topptips är att försöka hitta en instruktör som kan åka med eller kanske ännu bättre åka med honom ett par varv först å se spårval osv! _________________ Pontus Fyhr |
Går att utveckla frågan! Hur många har kört på bana? Hur många har licens? Hur många tävlar? Tror att antalet Ja på de första två frågorna är stor och att antalet Ja på sista frågan är förhållandevis stor. _________________ /Kristian Elisson |
premiären på anderstorp i juni i år... 15 mil blev det på banan då, det är väl kanske 15 varv?
![]() Sen blev det nog ca lika mkt på licenskursen på sviestad... då tog bromsarna slut.... sen räknas kanske inte konbanor och sånt, men några såna har det blivit med... men jösses vad biten man blev av premiären, bara synd att tiden inte har stämt för att få mer i år... nästa år ska planeringen börjas i tid _________________ Tord Ringenha11 |
|
Nja, bankörning hade liksom kostat mer än det smakat. Utan oljekyl hade förmodligen vevlagrena rasat, eftersom kopplingen inte går att trampa ur ordentligt kanske lådan hade rasat efter lite hårda växlingar och att bromsa ned bilen från hastigheter över 140km/h kräver sin man/kvinna(drar snett och vibrerar ordentligt). Felaktiga hjulvinklar gör bilen lite allmänt orolig också. Så finns helt klart lite saker som behöver fixas innan jag börjar smiska bilen runt någon bana. Säkerhet och hållbarhet är trots allt viktigt om jag inte vill spendera väldigt mycket tid med att skruva, eller inte ha någon tid alls att spendera om det skulle gå riktigt illa. Så det handlar alltså inte om att jag bara har en original-bil, då hade ni garanterat sett mig ute på banorna. ![]() När det gäller konbana före bana är jag främst tveksam till hur det är att köra i sitt eget tempo och eventuellt ligga i vägen för alla andra. Är det många bilar ute på banan känns inte det så kul, när man behöver lära sig banan och handskas med bilen samtidigt. Därför funderar jag på konbana, så får jag i varje fall bättre koll på att ratta min egen bil. Fast det funkar väl säkert minst lika bra med någon förarutbildning och köra på någon banträff där det avsatts lite tid för att nyböjare skall få bekanta sig lite med banan. Men men, jag vet ju inte om jag föreställer mig hela som mycket svårare än det är. Något jag i varje fall väldigt gärna skulle prova på innan jag ger mig ut själv på banan är att åka med någon som är riktigt snabb. Då menar jag alltså någon seriöst skogstokig förare i en snabb bil. Vore kul bara för att känna hur det är och se lite spårval. ![]() |
Re: Procentfördelning av banåkare?
Tittade i zatzytråden.... hälften av dom skrivit i den känner man ju härifrån.... hälften av 17tusen lär man ju inte känna härifrån _________________ Pär Hylander |
och den osäkra och farliga bilen riskerar man alltså att möta i den vanliga trafiken? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
Ban-ointresserade fluktare tror jag självsaneras härifrån ganska snart eftersom det inte finns något att hämta här för gatstilare och stylingfånar.
![]() Finns bara intresset, fast man inte kört bana än, så kommer tillslut dagen då man står i depågatan med hjälmen på och lite pirr i magen på väg ut på sitt första banvarv. Då är man fast! ![]() oftast finns ju oxo möjlighet till s.k familjekörning eller nybörjarpass med lugnare tempo. _________________ /Mathias |
Kanske kan lägga till en ytterligare variant... Hur många har gått licenskurs och sen fått licenspappret bortslarvat av posten på väg för påskrift av klubben? ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
Jag har ca 50mil bana i rygsäcken efter min första säsong, fördelat på Mantorp, Kinnekulle och Sviestad.
och ju mer man har kört, desto mer vill man köra ![]() Tänker inte räkna in när jag körde Gotland-Ring i fjol, för då körde jag med Peugeotten. och den räknas inte som en riktig banbil! ![]() ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3975 besök totalt |