Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (6514 totalt) |
Re:
Helt riktigt . Mina sätesbalkar är 45 övet golvet _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Re:
Nej. gjord för endast vänstertrafik. ![]() _________________ Magnus Falk |
||||
Kul, tack för all input!
![]()
Ja det kan verkligen skilja sig, ratiot skiljer väldigt mycket mellan mig och min fru också. Märks väldigt tydligt på vilket sätt vi behöver justera förarstolen i bruksbilen. Har precis suttit ned på golvet mot en vägg och mätt avstånd från huvud till golv. Min fru tittade för övrigt lite oförstående och utbrast "jag ska inte ens fråga vad du håller på med" ![]()
Det visade sig vara dubbelfel, dockan skulle mycket längre ned i stolen för att motsvara verklig sittställning (nästan en decimeter). Och sen har jag caddat buren alldeles för lågt också, taket skall upp en bra bit. Goooooott om plats med andra ord! ![]() ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Ja, om jag inte räknar fel så behöver jag knappt 630kg för få igenom 170hk med dispens. Någonstans kring 650kg kan väl vara rimligt. Vet du ifall det finns någon given regel kring storlek på bromsskivor och dispens? (har för mig att jag läst någon sådan diskussion i någon projekttråd). Jag har tänkt mig att köra 13" vilket ju begränsar en hel del. Beroende på krav (och vad som är vettigt givetvis, med mer effekt) kanske jag behöver gå upp på 14"? Tack för tips om stol, jag behöver nog skaffa en och prova mig fram. Just nu har jag bara laddat ned en random stolsmodell från nätet. Har lutat huvudbågen lite redan nu faktiskt, för att få bak stolen så mycket som möjligt. Bågen lutar ca 5 grader nu, har för mig att det är tillåtet med ända upp till 10 graders lutning. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Det skulle säkert vara ett smartare och enklare val egentligen. Men nu har jag snöat in på längsmonterat ![]() ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Kul bild! Ja, när jag tänker efter så hade jag faktiskt också en snudd på granne som också var kring två meter och hade ett flertal kojor ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
Kul bygge! Det där med 10 grader på huvudbågen är väl bara om du ska bygga tävlingsbil med vagnbok. Antar att man kan tulla på det i en gatbil. Men det har säkert Gustav koll på. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Medan vi fortfarande spånar på konceptnivå... Subarus sexor har ju grymt sound. Kan inte skilja massor i längd?
https://m.youtube.com/watch?v=N0tuxO _________________ Magnus Falk |
||||
Re:
Tack! ![]() Men helt rätt, jag kommer att köra trackdays och liknande, inte bygga för att passa någon klass. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
Det e görgött ljud i dom där. _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Re:
Riktigt trevligt ljud indeed!! ![]() Nu när jag upptäckte att jag placerat karossen för långt ned över chassit är risken väldigt stor att lite av lådan sticker ut under kofångaren, redan som det är. Det gör mig förvisso inte jättemycket men det stora problemet är nog effekten. Jag vill regga med turbo och det skulle krävas för mycket vikt för den här motorn. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
Vet inte om det är rätt eller inte... men jag utgår från 0 grader camber när jag ritar fram- och bakvagn till min Z3:a. Tänker att det blir enklare att ta bort en variabel när man ska tänka på allt annat. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Re:
Kanon, tack för input! Jag har hittills också utgått från noll för att det känts lättast så ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
Det finns inga fasta mått men dispensbilar ska ju vara "bättre" än normen. Personligen skulle jag nog sikta på 15" (14" finns det ändå inga bra däck till typ). Men rymliga 13" kan ju klara 280 mm skivor med rätt ok och det skulle jag absolut säga räcker för dispens för en lätt bil - man får ju tänka på att bromsarna dimensioneras mot totalvikt, vilket inte blir så mycket för en mittmotorkoja (inga passagerare i baksätet, inte så mycket last). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
280 i 13 funkar med rätt ok o typ splitfälgar e vad jag kunnat konstatera efter mycket måttande . Jag landade till slut i 14" med toyo 225/40 . Då med 280mm skivor å wilwood 4-kolvs
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Re:
Bra, tack så mycket! Får se vad det landar i, kanske blir 14 trots allt. Men helst inte 15, vill egentligen ha så litet som möjligt för att jag tycker att det passar bilen bättre rent utseendemässigt. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
Hehe, ja jag har lusläst din tråd några gånger! ![]() ![]() Det efter att jag såg den här bilden från dig, för att jag tyckte det passade så bra: ![]() (Hoppas det är ok att jag lägger upp din bild). Men jag har läst om ditt letande och måttande av bromsar, så vi får väl se vart jag landar till slut. Kanske skall bespara mig letandet och hoppa upp till 14 direkt ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Re:
På den bilden så är det 13" med 235/45 Det som gjorde att jag kunde ta 14 var att med den dimensionen jag valde på 14 så fick jag samma totalhöjd på hjulen som på Den där bilden 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Angående placering av stol och pedalställ - köp en stol och pedalställ (om du inte redan gjort det) och montera på t.ex en golvspånskiva. Då kan du testa olika placeringar och hitta vad som känns rätt. När du är nöjd fortsätter du med ratten. CAD är bra till mycket men inte till allt.
_________________ Per Mattsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (6514 totalt) |