Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (6514 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006

Re:

stilldouble skrev:
Dessutom så sitter du inte så lågt som denna docka, Marcus.

Min gissning är att skalan snurrar till det och att denna docka motsvarar någon som är 190-195cm, beroende lite på kroppskomposition.

Helt riktigt . Mina sätesbalkar är 45 övet golvet

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Re:

Michael Th skrev:
Rikard L skrev:
Roligt bygge! Kommer ihåg när jag var barn att jag hade en granne som var över två meter lång som hade hundkoja. Jag har också haft flera och man får plats fyra vuxna, men alla har ganska ihopvecklade ben. Men du har ju en kaross, det är bara att gå och provsitta

Ser halvfärdig ut..

Nej. gjord för endast vänstertrafik.

Arboga
Här sen Jan 2013

Alec Issigonis var ingen kort man. En bit över 180 cm enligt interwebben och han fick garanterat plats.

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Kul, tack för all input!

stuff skrev:
Först av allt: Coolt bygge!

Ang. längd så är det helt riktigt att dubbelkolla modellens ratio mellan ben och överkropp också.
Ser ju själv hur mycket det diffar på mig och min fru. När vi står upp så är hon ett på cm längre än mig men hon har låånga ben, jag har taxben men lång överkropp. När vi sitter ner bredvid varandra så är jag plötsligt några cm längre än henne.

Helt klart en utmaning att få till utrymmet och att den längsmonterade motorn inte gör det enklare direkt.
Finns ett coolt bygge på locost swedens forum där Sorin bygger en fiat 500 med rörramschassi och glasfiberkaross, men där med tvärställd MC-motor där bak så där antar jag att han vinner massor av utryumme på den kompakta drivlinan.

Ja det kan verkligen skilja sig, ratiot skiljer väldigt mycket mellan mig och min fru också. Märks väldigt tydligt på vilket sätt vi behöver justera förarstolen i bruksbilen.

Har precis suttit ned på golvet mot en vägg och mätt avstånd från huvud till golv. Min fru tittade för övrigt lite oförstående och utbrast "jag ska inte ens fråga vad du håller på med"

stilldouble skrev:
Dessutom så sitter du inte så lågt som denna docka, Marcus.

Min gissning är att skalan snurrar till det och att denna docka motsvarar någon som är 190-195cm, beroende lite på kroppskomposition.

Det visade sig vara dubbelfel, dockan skulle mycket längre ned i stolen för att motsvara verklig sittställning (nästan en decimeter). Och sen har jag caddat buren alldeles för lågt också, taket skall upp en bra bit. Goooooott om plats med andra ord! Så skalan på dockan var inte fel per se, men din gissning på vilken längd det skulle motsvara med den där placeringen var nog väldigt nära sanningen faktiskt

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
therealpinto skrev:
Mini-byggen brukar bli kul men lite trånga ;-) Jag har besiktat några stycken genom åren och tänker man till lite så kan det ändå bli riktigt bra.

170 hk "kräver" runt 830 kg tjänstevikt med 15 kW/100 kg, det är kanske lite mer än vad en koja brukar landa på så dispensbygge är nog taktiskt rätt.

Ett förslag, eller tips, när det gäller modellering av stolen, försök prova ut vilken lutning du vill ha. Jag upplever att det är ganska vanligt att man tänker sig att en sportstol monteras helt horisontellt men ofta ger det en rätt obekväm körställning (raka ben, dåligt lårstöd) som dessutom gör att man kommer högre upp med huvudet än nödvändigt.

Att luta stolen bakåt kan underlätta för takhöjden men kräver då att huvudbågen kanske lutar bakåt också. Därför är det bra att kolla upp det innan man bygger för långt.

Gustaf

Ja, om jag inte räknar fel så behöver jag knappt 630kg för få igenom 170hk med dispens. Någonstans kring 650kg kan väl vara rimligt.
Vet du ifall det finns någon given regel kring storlek på bromsskivor och dispens? (har för mig att jag läst någon sådan diskussion i någon projekttråd). Jag har tänkt mig att köra 13" vilket ju begränsar en hel del. Beroende på krav (och vad som är vettigt givetvis, med mer effekt) kanske jag behöver gå upp på 14"?

Tack för tips om stol, jag behöver nog skaffa en och prova mig fram. Just nu har jag bara laddat ned en random stolsmodell från nätet. Har lutat huvudbågen lite redan nu faktiskt, för att få bak stolen så mycket som möjligt. Bågen lutar ca 5 grader nu, har för mig att det är tillåtet med ända upp till 10 graders lutning.

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Michael Th skrev:
Kanske en 1,8 t med växellåda från en golf. Då blir det ju mindre bakåt och bra maskin?

Det skulle säkert vara ett smartare och enklare val egentligen. Men nu har jag snöat in på längsmonterat Plus att motorljud är en (kanske onödigt) viktig detalj för mig, och där tycker jag att boxern är trevligare. Jag var ganska länge inne på en volvo-femma på tvären, dels pga tillgång och pris på donator men även tack vare trevligt ljud Det visade sig bli svårt att få plats med dock. Den skulle gå in rent fysiskt men jag fick inte till någon vettig hjulupphängning. Jag vill köra dubbla A-armar även bak. Längsmonterat ger ju mindre utrymme för stolen men väldigt mycket rymligare att bygga hjulupphängning.

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Rikard L skrev:
Roligt bygge! Kommer ihåg när jag var barn att jag hade en granne som var över två meter lång som hade hundkoja. Jag har också haft flera och man får plats fyra vuxna, men alla har ganska ihopvecklade ben. Men du har ju en kaross, det är bara att gå och provsitta

Kul bild! Ja, när jag tänker efter så hade jag faktiskt också en snudd på granne som också var kring två meter och hade ett flertal kojor Men jag har varit ute och provsuttit i min tomma (och otrevligt kalla ) kaross nu - gott om plats! Jag hade i min 3D-modell sänkt ned karossen för långt över chassit (vilket för övrigt även gör att jag kan behöva göra en bula undre bakre kofångaren för att få rum med växellådan )

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Re:

DaWa skrev:
therealpinto skrev:
Mini-byggen brukar bli kul men lite trånga ;-) Jag har besiktat några stycken genom åren och tänker man till lite så kan det ändå bli riktigt bra.

170 hk "kräver" runt 830 kg tjänstevikt med 15 kW/100 kg, det är kanske lite mer än vad en koja brukar landa på så dispensbygge är nog taktiskt rätt.

Ett förslag, eller tips, när det gäller modellering av stolen, försök prova ut vilken lutning du vill ha. Jag upplever att det är ganska vanligt att man tänker sig att en sportstol monteras helt horisontellt men ofta ger det en rätt obekväm körställning (raka ben, dåligt lårstöd) som dessutom gör att man kommer högre upp med huvudet än nödvändigt.

Att luta stolen bakåt kan underlätta för takhöjden men kräver då att huvudbågen kanske lutar bakåt också. Därför är det bra att kolla upp det innan man bygger för långt.

Gustaf

Ja, om jag inte räknar fel så behöver jag knappt 630kg för få igenom 170hk med dispens. Någonstans kring 650kg kan väl vara rimligt.
Vet du ifall det finns någon given regel kring storlek på bromsskivor och dispens? (har för mig att jag läst någon sådan diskussion i någon projekttråd). Jag har tänkt mig att köra 13" vilket ju begränsar en hel del. Beroende på krav (och vad som är vettigt givetvis, med mer effekt) kanske jag behöver gå upp på 14"?

Tack för tips om stol, jag behöver nog skaffa en och prova mig fram. Just nu har jag bara laddat ned en random stolsmodell från nätet. Har lutat huvudbågen lite redan nu faktiskt, för att få bak stolen så mycket som möjligt. Bågen lutar ca 5 grader nu, har för mig att det är tillåtet med ända upp till 10 graders lutning.

Kul bygge!
Det där med 10 grader på huvudbågen är väl bara om du ska bygga tävlingsbil med vagnbok. Antar att man kan tulla på det i en gatbil. Men det har säkert Gustav koll på.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Medan vi fortfarande spånar på konceptnivå... Subarus sexor har ju grymt sound. Kan inte skilja massor i längd?

https://m.youtube.com/watch?v=N0tuxOEH7_I

Malmö
Här sen Okt 2012

Medan vi fortfarande spånar på konceptnivå... Subarus sexor har ju grymt sound. Kan inte skilja massor i längd?

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Litto skrev:

Kul bygge!
Det där med 10 grader på huvudbågen är väl bara om du ska bygga tävlingsbil med vagnbok. Antar att man kan tulla på det i en gatbil. Men det har säkert Gustav koll på.

Tack! ja det är sant, så är det säkert. Men förmodligen kommer väl regeln av en god anledning så man kanske inte ska ta i för mycket, av säkerhetsskäl.
Men helt rätt, jag kommer att köra trackdays och liknande, inte bygga för att passa någon klass.

sköv de
Här sen Maj 2006

Re:

stilldouble skrev:

Det e görgött ljud i dom där.

Austin mini 2,8 AWD
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Mschneberger skrev:
stilldouble skrev:

https://m.youtube.com/watch?v=N0tuxOEH7_I

Det e görgött ljud i dom där.

Riktigt trevligt ljud indeed!! hade inte koll på dessa, googlade lite snabbt. Tydligen bara 2.5cm längre än EJ25 (vet inte hur mycket som skiljer mellan EJ25 och EJ20). Kortare C-C mellan cylindrarna.

Nu när jag upptäckte att jag placerat karossen för långt ned över chassit är risken väldigt stor att lite av lådan sticker ut under kofångaren, redan som det är. Det gör mig förvisso inte jättemycket men det stora problemet är nog effekten. Jag vill regga med turbo och det skulle krävas för mycket vikt för den här motorn.

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

DaWa skrev:
En annan fundering. Har labbat i VSUSP lite för geometri. Dum fråga kanske, men bör man utgå från noll grader camber? Dvs, om man tänker normal startsetup med lite negativ camber, bör detta värde vara utgångspunkten även i VSUSP eller bör man utgå från noll där? Kanske inte spelar så stor roll...

Vet inte om det är rätt eller inte... men jag utgår från 0 grader camber när jag ritar fram- och bakvagn till min Z3:a. Tänker att det blir enklare att ta bort en variabel när man ska tänka på allt annat.

Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
DaWa skrev:
En annan fundering. Har labbat i VSUSP lite för geometri. Dum fråga kanske, men bör man utgå från noll grader camber? Dvs, om man tänker normal startsetup med lite negativ camber, bör detta värde vara utgångspunkten även i VSUSP eller bör man utgå från noll där? Kanske inte spelar så stor roll...

Vet inte om det är rätt eller inte... men jag utgår från 0 grader camber när jag ritar fram- och bakvagn till min Z3:a. Tänker att det blir enklare att ta bort en variabel när man ska tänka på allt annat.

Kanon, tack för input! Jag har hittills också utgått från noll för att det känts lättast så

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

DaWa skrev:

Det finns inga fasta mått men dispensbilar ska ju vara "bättre" än normen. Personligen skulle jag nog sikta på 15" (14" finns det ändå inga bra däck till typ). Men rymliga 13" kan ju klara 280 mm skivor med rätt ok och det skulle jag absolut säga räcker för dispens för en lätt bil - man får ju tänka på att bromsarna dimensioneras mot totalvikt, vilket inte blir så mycket för en mittmotorkoja (inga passagerare i baksätet, inte så mycket last).

Gustaf

Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006

280 i 13 funkar med rätt ok o typ splitfälgar e vad jag kunnat konstatera efter mycket måttande . Jag landade till slut i 14" med toyo 225/40 . Då med 280mm skivor å wilwood 4-kolvs

Austin mini 2,8 AWD
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
DaWa skrev:

Det finns inga fasta mått men dispensbilar ska ju vara "bättre" än normen. Personligen skulle jag nog sikta på 15" (14" finns det ändå inga bra däck till typ). Men rymliga 13" kan ju klara 280 mm skivor med rätt ok och det skulle jag absolut säga räcker för dispens för en lätt bil - man får ju tänka på att bromsarna dimensioneras mot totalvikt, vilket inte blir så mycket för en mittmotorkoja (inga passagerare i baksätet, inte så mycket last).

Gustaf

Bra, tack så mycket! Får se vad det landar i, kanske blir 14 trots allt. Men helst inte 15, vill egentligen ha så litet som möjligt för att jag tycker att det passar bilen bättre rent utseendemässigt.

Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Mschneberger skrev:
280 i 13 funkar med rätt ok o typ splitfälgar e vad jag kunnat konstatera efter mycket måttande . Jag landade till slut i 14" med toyo 225/40 . Då med 280mm skivor å wilwood 4-kolvs

Hehe, ja jag har lusläst din tråd några gånger! och faktum är att det var rätt längesedan som jag började skissa på min, de fälg- och däckdimensioner jag har ritat in nu är faktiskt direkt kopierade från din tråd
Det efter att jag såg den här bilden från dig, för att jag tyckte det passade så bra:

(Hoppas det är ok att jag lägger upp din bild).

Men jag har läst om ditt letande och måttande av bromsar, så vi får väl se vart jag landar till slut. Kanske skall bespara mig letandet och hoppa upp till 14 direkt tycker det blev riktigt schysst med 14 också på din! thumbs up

sköv de
Här sen Maj 2006

Re:

DaWa skrev:
Mschneberger skrev:

Hehe, ja jag har lusläst din tråd några gånger! och faktum är att det var rätt längesedan som jag började skissa på min, de fälg- och däckdimensioner jag har ritat in nu är faktiskt direkt kopierade från din tråd
Det efter att jag såg den här bilden från dig, för att jag tyckte det passade så bra:

(Hoppas det är ok att jag lägger upp din bild).

Men jag har läst om ditt letande och måttande av bromsar, så vi får väl se vart jag landar till slut. Kanske skall bespara mig letandet och hoppa upp till 14 direkt tycker det blev riktigt schysst med 14 också på din! thumbs up

På den bilden så är det 13" med 235/45

Det som gjorde att jag kunde ta 14 var att med den dimensionen jag valde på 14 så fick jag samma totalhöjd på hjulen som på
Den där bilden 🙂

Austin mini 2,8 AWD
Leon Cupra 2016
Citera
qwerty

Här sen Okt 2004

Angående placering av stol och pedalställ - köp en stol och pedalställ (om du inte redan gjort det) och montera på t.ex en golvspånskiva. Då kan du testa olika placeringar och hitta vad som känns rätt. När du är nöjd fortsätter du med ratten. CAD är bra till mycket men inte till allt.

Mini - längsmonterad mittmotor
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (6514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande