Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
8 besök senaste veckan (31992 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

lahi skrev:
Rikard L skrev:

Tycker också att avgaserna luktar starkt. Så luktade de inte för 15 år sedan, det är annan bensin nu. Funderar på en katalysator. Vilken sort kan man eftermontera på en gammal bil?

Sladdat också!

Finns ju universal katalysatorer som de säger funkar på klassiska bilar med förgasare. Runt 2000 kr. Vet inte om den är mer tolerant mot större variationer i blandningsförhållande. Kör man riktigt fett med en vanlig katalysator så sotar det igen katalysatorn så den inte gör någon nytta så man får ligga rätt i blandning. Men sen kör ju även en överladdad insprutningsmotor mellan 16:1 och 12:1 i A/F beroende på last och det är ju också ett stort spann. Testa Tänk bara på att katalysatorn blir sjukt varm så du inte monterar den 10 mm från glasfibern

Ja, sonen fotade när jag provkörde

Tidningen Klassiker hade ett test när de eftermonterade katalysatorer på en Volvo P1800 och en Rover 3500, men den modellen av katalysator verkar inte finnas att köpa längre (?). Jag har som sagt insprutning, men den verkar gå ganska fett, iallafall när den är kall.

Tänkte i så fall montera katalysator där mittendämparen sitter nu. Där är det bilens metallram ovan och på sidorna. Blir dock öppet nedåt, där kanske man borde ha någon värmeplåt om man parkerar i torrt gräs eller så?

Utanför Laholm
Här sen Dec 2004

Re:

[quote="Rikard L"]
lahi skrev:

Ja, sonen fotade när jag provkörde

Tidningen Klassiker hade ett test när de eftermonterade katalysatorer på en Volvo P1800 och en Rover 3500, men den modellen av katalysator verkar inte finnas att köpa längre (?). Jag har som sagt insprutning, men den verkar gå ganska fett, iallafall när den är kall.

Tänkte i så fall montera katalysator där mittendämparen sitter nu. Där är det bilens metallram ovan och på sidorna. Blir dock öppet nedåt, där kanske man borde ha någon värmeplåt om man parkerar i torrt gräs eller så?

Ser fint ut Ja just ja, du har ju insprutning. Katalysatorn i min Elise gjorde inget bra jobb när jag kört ett tag omappat och safade genom att lägga på mer soppa Men det gick att blåsa ur över några veckors tid efter mappningen så nu luktar den inte längre.

Någon typ av värmesköld är väl alltid bra att ha. Hur ser det ut på en vanlig bil? Är det inte mest en sköld uppåt eller börjar jag redan bli onykter?

Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Har inget att tillföra men följer med stort intresse och uppskattar verkligen din tråd.

Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006

Re:

Rikard L skrev:

Tidningen Klassiker hade ett test när de eftermonterade katalysatorer på en Volvo P1800 och en Rover 3500, men den modellen av katalysator verkar inte finnas att köpa längre (?).

Den verkar finnas kvar i sortimentet, för det var väl en sån här?
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonstillbehor/katalysatore . . . .

Har lurat på en sån gör min GTV6 men inte kommit till skott ännu, fokus har varit på räser-Sprinten.

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Atterhall skrev:
Rikard L skrev:

Tidningen Klassiker hade ett test när de eftermonterade katalysatorer på en Volvo P1800 och en Rover 3500, men den modellen av katalysator verkar inte finnas att köpa längre (?).

Den verkar finnas kvar i sortimentet, för det var väl en sån här?
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonstillbehor/katalysatore . . . .

Har lurat på en sån gör min GTV6 men inte kommit till skott ännu, fokus har varit på räser-Sprinten.

Tack, där är den ju! Jag googlade fram deras mindre modell som var slut i lager, men den där kan nog också funka. Ska gå och mäta.

Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Har inget att tillföra men följer med stort intresse och uppskattar verkligen din tråd.

Tack! Jag tycker den är lite motsträvig, men någon dag borde den bli klar

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

För att en trevägskatalysator ska funka så krävs ett väldigt noggrannt reglerat lambda i närheten av 1. Då kan den reducera kväveoxider (NOx->N2 + O2), oxidera kolväten (HC+O2 ->H20 + CO2) och oxidera koloxid (CO + O2 -> CO2). Det är dom tre reaktionerna som gett upphov till namnet trevägs kat. Katalysator till icke lambdareglerad förgasarbil kan man sätta på för att få ner vissa emissioner, främst brukar man vilja bli av med kolväten och koloxid vilka ger upphov till avgaslukt plus att CO är direkt giftig. Ska det bita så krävs att det finns syre för katalysatorn att jobba med vilket det i en fett brinnande förgasarbil typiskt inte finns. Därför krävs tillsatts av luft före/i katten för att få någon oxidation. Det finns speciella oxidationskattar avsedda för detta och det som utmärker dom är den lilla luftpipen som sticker ut på sidan.

Utan lufttillsats kommer ingen oxidation ske. Viss reduktion av kväveoxider kan ske men nivåerna på dessa är ganska låga på en fet förgasarmotor. Det som händer är att man får en burk som samlar sot och vid motorbromsning när ingen förbränning sker så kan man få reaktion i katten på det syre och bränsle som kommer och då kan man få en ganska kraftig "termisk överraskning".
Utöver att använda en katt som den på bilden så kan man köra med en vanlig trevägskatt som oxidationskatalysator men det krävs fortfarande en lufttillsats innan katten för att det ska bli nån oxidation.
Katten på bilden kommer från Persåker:
https://persaker.se/avgas/ljuddampare/katalysator-universalmodell-2/

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:
För att en trevägskatalysator ska funka så krävs ett väldigt noggrannt reglerat lambda i närheten av 1. Då kan den reducera kväveoxider (NOx->N2 + O2), oxidera kolväten (HC+O2 ->H20 + CO2) och oxidera koloxid (CO + O2 -> CO2). Det är dom tre reaktionerna som gett upphov till namnet trevägs kat. Katalysator till icke lambdareglerad förgasarbil kan man sätta på för att få ner vissa emissioner, främst brukar man vilja bli av med kolväten och koloxid vilka ger upphov till avgaslukt plus att CO är direkt giftig. Ska det bita så krävs att det finns syre för katalysatorn att jobba med vilket det i en fett brinnande förgasarbil typiskt inte finns. Därför krävs tillsatts av luft före/i katten för att få någon oxidation. Det finns speciella oxidationskattar avsedda för detta och det som utmärker dom är den lilla luftpipen som sticker ut på sidan.

Utan lufttillsats kommer ingen oxidation ske. Viss reduktion av kväveoxider kan ske men nivåerna på dessa är ganska låga på en fet förgasarmotor. Det som händer är att man får en burk som samlar sot och vid motorbromsning när ingen förbränning sker så kan man få reaktion i katten på det syre och bränsle som kommer och då kan man få en ganska kraftig "termisk överraskning".
Utöver att använda en katt som den på bilden så kan man köra med en vanlig trevägskatt som oxidationskatalysator men det krävs fortfarande en lufttillsats innan katten för att det ska bli nån oxidation.
Katten på bilden kommer från Persåker:
https://persaker.se/avgas/ljuddampare/katalysator-universalmodell-2/

Tack för svar. Har sett att en del universalkatalysatorer har luftanslutning. Jag trodde att lufttillförsel i katten/framför, mest var för att få bra värden när motorn är kall (går fetare) och att det inte spelade så stor roll när motorn är varm? Om man har en katalysator med lufttillförsel, behövs det inte en luftpump eller en slang med backventil i så fall?

Min bil är mappad med lambdasond. Det finns ett skruvhål/en plugg nedanför grenröret där det satt en lambdasond under mappningen. Nu är dock lambdasonden bortplockad och mapparna styrs bara av spjällhusöppning och motortemperatur. Vet ej vilket/vilka lambdavärden som bilen är mappad för, det framgår inte av protokollet. Men gasar jag när den är kall tycker jag den ryker svart och går lite orent, när den är varm går den bra och ryker inte svart, men lite blått

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Om Haltech E6 kan köras med lambdasond är ju det ett "enkelt" svar och lösning på problemet. Den urgamla manualen jag hittade tyder på det. Då går den ju mappa så den klarar katalysatorn, förhoppningsvis.

Gustaf

Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Om Haltech E6 kan köras med lambdasond är ju det ett "enkelt" svar och lösning på problemet. Den urgamla manualen jag hittade tyder på det. Då går den ju mappa så den klarar katalysatorn, förhoppningsvis.

Gustaf

Jo, Haltechen går att ha lambdasond till. Vet inte varför tidigare ägare inte satte dit det. Det vore kanske den bästa lösningen, men jag hade väl hoppats på att slippa mappa om den. Kan ju kolla igenom lite mer först om det är något som gör att den går fett; smutsiga spridare, tändstift etc. Har såklart bytt olja och oljefilter och luftfilter.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Kan du åka lambdareglerat och nära lamda ett från tomgång upp till åtminstone halvlast så är det bäst. Då gör en eftermonterad trevägskat en del nytta i alla fall. Åker du "70-talsfett" i hela registret och vill ha en oxidationskat för att få renare avgaser och mindre lukt så krävs syretillskott före katten i form av nåt pulsystem med backventiler eller luftpump.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Finns det en vettig basmapp så är det ofta rätt enkelt att lägga till lambdareglering inom vissa områden, det behöver ju inte betyda 8 timmar till hos en mappare. Givetvis beroende på hur mycket man kan styra i ett så gammalt sprut...

Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack för smarta svar Låter ju bra om jag kanske bara behöver "kompletteringsmappa" lite Då är nog planen att sätta dit en lambdasensor och en trevägskatalysator.

Fast först undersöka om den verkligen går som den ska/kolla spridare, tändstift mm. Och köpa en ny växelspak.

Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ni som har bilar utan katalysator, luktar de apa med modern bensin? Eller ska en rätt inställd motor inte lukta så mycket avgaser?

Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

Rikard L skrev:
Ni som har bilar utan katalysator, luktar de apa med modern bensin? Eller ska en rätt inställd motor inte lukta så mycket avgaser?

Min 914 med modern insprutning och utan kat luktade mest under uppstart/uppvärming men inte så mycket när den väl var genomvarm.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Rikard L skrev:

Nu har jag iofs en modern motor i MartiniSeven, en Saab 2.0T med original styrsystem tillfixat av BSR. Men det finns ingen kat och det luktar inte apa.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jag har varit på en del gammelbilsträffar på senare år och nog tyckt att en del bilar luktat och en del inte. Så det beror nog på förbränningen.

Järfälla
Här sen Aug 2006

Min Alfa GTV6 luktar märkbart, men mycket beror nog på vassa kammar och hjälpligt anpassat L-jetronic för att den inte ska magra ur och spika/bränna kolvar.

Vad jag förstått är Verktygsbodens katalysator inte en trevägare utan en tvåvägs med tämligen stora celler. Som "certifieringsburk" för att nå tuffa utsläppskrav är den nog rätt kass då själva reduktionen i uppmätta värden är måttlig - men det intressanta som jag ser det är just om man kan få bort en del av de oförbrända kolvätena och därmed doftsensationerna. Tar den med lite kväveoxider och kanske till och med koloxid är det såklart en bonus. Med de körsträckor jag lyckas tillryggalägga per år är jag inte särskild orolig för att den skulle klägga igen under överskådlig tid. Men jag håller med Sponton om att det sannolikt inte är nån vidare idé att sätta en katalysator från en modern Euro 6-bil med massa avancerad styrning på en gammal bil.

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag reagerar på att bensinbilarna jag har/haft på senare tid utan katalysator luktar (Sierra 2.9 med rensad kat av tidigare ägare, Sierra DOHC med dålig kat) medan Caprin på E85 mest luktar som E85-bilar luktar.

Personligen tror jag mer det är en effekt av att det är relativt ovanligt med bilar utan katalysator idag så det är viss ovana vid lukten. Men vassa kammar, mappning som inte prioriterar utsläpp eller bara motorstyrningar med "icke-precis" styrning påverkar förstås också.

Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Bytt växelspak. Läste mig till att växelspaken ska komma från Ford Cortina mk3 och det stämde. Den var precis likadan.

Kändes bra med växelspaken på plats. Tightare lägen och det gick att klicka i alla växlar. Vid provkörning så visade det sig dock att felet är kvar. Det är fortfarande svårt att få i tvåan och när jag får i den så rasslar det. Även fyran rasslar ibland. Men förutom det så var det roligt att provköra i solen La över mina vinterdäck på slotmags. Vet inte om det ger James Bond- eller raggarvibbar

Nu har jag nog gjort vad jag kan med växellådan på plats, så nästa steg blir nog ur med motor och växellåda (går inte att ta ur lådan separat).

Funderar redan på om jag kanske borde sätta i någon annan växellåda. Den här växellådan är baserad på innehåll från Austin Maxi och med Lotus eget växellådshus. Den är känd för att vara svag i originalbilar och min bil har ju större motor med mer vrid/effekt. I efterföljaren Elite S2,2 sitter Getrag och i senare Excel ,Toyotas W58 (samma som i dåtidens Celica/Supra).

Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Angående lukten så satte jag i nya tändstift och hällde i en flaska STP injection cleaner. Efter några mil så luktade det faktiskt betydligt mindre.

Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
8 besök senaste veckan (31992 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande