| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
14"/6" eller 15"/6" - bäst utbud av däck?
|
1224 besök totalt |
|
14"/6" eller 15"/6" - bäst utbud av
Skall iväg och kolla på en uppsättning 14" Minilite-fälgar till mitt Se7en-bygge och har så smått börjat kolla på tillgängligheten på däck... Anledningen till att välja Minilite är så klart det klassiska utseendet, men jag har även möjlighet att köra med en uppsättning 15" Saabfälgar med liknande utseende... Frågan är som ovan - vilken fälgstorlek har bäst tillgång av R-däck? Vilka fälgar skulle ni rekommendera mig att köra med? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Vilken totalhöjd eftersträvar du? R-däck har ju ofta ganska gott om gummi från fälgkanten till gatan. Skall man åka 15" och endast 6" brett är nog 195/55-15 det som ligger närmast till hands. Jag har haft 205/50-15, vilket är en väldigt vanlig dimension, på 6" men det är på gränsen till för smala fälgar.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
|
Jag väljer själv vilken rullomkrets jag vill ha eftersom det rör sig om ett amatörbyggt fordon så frågan gällde mest om marknaden är väldigt dålig för R-däck till 14"... Tanken är väl att köra med 195/60 -14 på dessa fälgarna. Hoppas att det inte kommer att se för högt o smalt ut - det skall ju helst fylla ut skärmarna också!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
jag snyltar lite på tråden om det går bra då jag nästan har samma problem...
fast jag funderar om jag skall köra R-däck på 13" (tror de e Minilite ) eller om jag skall ha det på 15"arna ??? så samma fråga fast 13" eller 15" ??
_________________ MackeMaehlum |
||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
På vilket sätt trivs de inte? Jag har kört Toyo R888 195/55x15 på 6". De däcken verkar fungera bra på "en smal" 6"-fälg. |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Stämmer nog att 032'orna är inte så känsliga vad gäller fälgbredd. På min Seven har jag f.ö. 195'or Yoko 038'or på 8"-fälgar. Sitter som en smäck! |
||||||
Som 924-åkare med just 195/60-14tum i huvet inför nästa säsong kan jag bara säga: Glöm det...
Jag tycker inte att det finns några vettiga alternativ alls i den dimensionen... Visst, Yoko 032 och 048, liksom Toyo 888 finns, plus lite mer gatorienterade däck som Bridgestone re720. Men det är fortfarande en elak udda-dimension... Har du möjlighet att gå upp på 15-tumsfälg så gör det. Eller spana iaf igenom däckutbudet till 14-6 tums och 15-6 tums fälgar! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Det finns ju Yokohama A032R i 205/60-13 _________________ Patric Lindström |
||||||
![]() |
Däck för banåka
14"/6" eller 15"/6" - bäst utbud av däck?
|
1224 besök totalt |