Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4239 besök totalt |
Top Gear beskyllda för fusk
Top Gear skall enligt rykten ha fixat varvtiderna vid deras senaste superbil-test så att Koenigsegg CCR förlorade mot Pagani Zonda. Om det stämmer, vilket vi väl aldrig lär få veta, så är det skitskit! Bara ryktet att de kan göra så förminskar deras anseende avsevärt hos mig, faktiskt.. Länk som källreferens. http://www.automotorsport.se/nyhetsm |
||
|
||
om man tror att det är ett faktaprogram så lär man ju bli besviken. Ser man det som ett underhållnings- och humorprogram som dessutom som bonus handlar om väldigt skojsiga bilar så blir man desto nöjdare.
Min filosofi iaf ![]() _________________ ![]() |
||
Sant, visst är det så, men jag föstår inte varför dom skulle behöva fixa med resultaten? ![]() Skulle det bli mera underhållning om Zondan "vann"? _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jo, jag förstod att du mena det allmänna syftet med programmet, men jag drog några växlar på det... Visst är det någon som tjänar på om Zondan vinner, det förstår man ju. Men är det så att man kan köpa sig placering så är ju det något helt annat än att göra ett tokroligt mindre seriöst motorprogram...!! _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Även om dom skojar mycket så tycker jag att deras testbana framstår som seriös och det var väl det som det hela handlade om?
|
||
Är det någon som tar testtiderna som någon sanning? när vissa bilar får sina tider satta i olika mycket regn och andra i torrt (vilket ju har en viss betydelse för tiderna
![]() |
||
Det är lika seriöst som Superstage
![]() Så felmarginalen inkl väder är ju säkert 4-5 sekunder... Utan väder medräknat så kan ju ändå felmarginalen ligga på långt mer än sekunden. Tänk själv en pressbil med slutkörda däck och hjulvinklar satta efter en dust med en hög trottoarkant ![]() _________________ ![]() |
||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Ja, det är som i vilket race som helst med andra ord ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Det är ju inte säkert att det är programmet Top Gear det handlar om, det kan ju vara ett direkt jämförande test i tidningen, och då blir det ju en aning allvarligare (tycker jag). |
||
Jag har lite svårt för sådana här tester överhuvud taget. UNDERHÅLLNING var ordet som Magnus sade.
Men om vi tänker oss att det skulle ge belägg för att den ena bilen är bättre än den andra så misstar vi oss. Spelar ingen roll vilken bil som får bästa tiden, testet säger bara att den fick bästa tiden, givet den föraren som satt i och bana o omständigheter för dagen. En justering av den förlorande bilen och en annan förare och den blir till vinnaren. Sådana här bilar kan bedömas bättre genom att titta på deras uppbyggnad och möjlighet till inställningar. Jag har länge efterlysnågon sorts "rejs specifikation" för supersportbilar. Som tar upp bilens geomerti, ving och downforce, luftmotstånd, CGH, vridstyvhet, ofjädrad vikt, antiroll, anti pitch, fjädrings spec, bromssträcka och skidpad siffror för givna omständigheter, mm, mm mm. Betalar man miljoner för en sportbil ska man få reda på lite mer än att det är en supersportbil av värsta sorten som gör 400 km/tim. Eller som nån reporter utsett till årets värsting. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Eller testa själv, att bilda sig en egen uppfattning är ju bra. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Precis, jag tror t.ex. att man inte ska ta AMS på så stor allvar heller... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4239 besök totalt |