Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Mittmotor 4 wd idé, eller katastrof...!? | 597 besök totalt |
Grabben och jag spånar lite. Tanken är så här:
Mittmotor - saab 900 ink låda. Längsmonterad original men nu på tvären så att drivaxlarna går fram/bak. Nån slags diffklump, ex bmw, fram/bak. Motorn kommer att hamna långt åt höger med stor vinkel på drivaxel/kardan. Fram tror jag inte att det är nåt problem pga längden, vinklarna blir ju mindre. Bak behövs ändå en låda med 2 kugghjul för att få axeln att snurra åt rätt håll, då kan man flytta kardanstumpen mer åt mitten beroende på storlek på kugghjulen. Diffen i lådan bör väl låsas(?) men svetsa den stum är ju dumt. Skulle det funka med nån lsd-typ? Är vi helt ute och cyklar eller skulle detta kunna funka!? Och tillochmed bli relativt bra...? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Det har ju byggts crawlers med en fwd motor+låda på passagerarplats och sen drivaxlarna till fram och bakdiffen.
DirtEveryDay har iaf gjort det (tror minns att jag sett ett avsnitt). Eller så var det nån vacky ryss Det kommer att gå långsamt iaf, för det blir ju dubbla slutväxlar. iaf nåt liknande |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Vad ska bilen användas till?
4wd utan dyra diffar är tämligen kass på bana. Stum mitt går inge vidare. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Grabben till elCrillo här. Har sett att det finns Quaife diff att köpa samt att de används som mitt diff till evos. Vore det någonting som skulle funka rimligt till bana och vanlig väg? Förlåt om jag verkar ovetande men det är därför jag är här och frågar. _________________ Colin Röseby Borg |
||
Det du beskriver är ju en Peugeot 205 T16, Grupp B-bilen. Hur såg deras upplägg ut, för att få allting att snurra och hålla (i korta stunder)?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Jag hade valt en låda med "fergusson" system. T ex Ford Sierra/Scorpions, äldre bmw IX med flera.
Dom haren kardan framåt = främre slutväxel kan sitta 2m framför motorn. Problemet blir bakåt då de närmaste bakdiffen kan komma är bakom lådan. Alternativet är att använda diffar som går åt "fel håll" t ex Audi och då vända allt så motorn är längst bak. Blir typ som en 4wd Countach i upplägget _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Skruva banåkabil Mittmotor 4 wd idé, eller katastrof...!? | 597 besök totalt |