Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Mini 1380 | 1 besök senaste veckan (1522 totalt) |
Efter många år med ett alltför tomt garage, sedan 2008 för att vara exakt, införskaffades denna "hundbod" i början av 2020. Den har varit under renovering och förädling sedan dess och att-göra-listan blir kortare och kortare.
Grunden är en Mini 1000 från -75. Numer vilar följande spec under huven: - 1275 block upptaget till 1380. - Omega 73,5mm kolvar - Lättat svänghjul. - Swifttune SW-10 286 kam - SU HIF44 förgasare För övrigt uppdaterad med 4 kolvs alu ok med 7,4" skivor fram, fullbur och Sparco sprint stolar. Nytt för i år är OS4 fälgar (6x10) skodda med A032. Tanken med bilen var att ha den som rolig raceinspirerad gatbil. Dock har jag börjat fundera om vi inte skulle prova på lite konkörning på något av SVKG:s sprintrace framöver _________________ /Markus Lefors |
||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||||
Rolig bil!
"Grunden är en Mini 1000 från -75. " Precis en sådan bil jag tog min racinglicens i på Falkenbergsbanan 1986! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Wow!! Ur-minis är ju så vansinnigt roliga att köra, kan bara ana hur skojig din är med den specen. Skäm gärna bort oss med mer bilder.
|
||||||||
Tackar, dock inte i nivå med din Mini. Imponerande bygge!!!
Även om det inte skulle gå så fort så borde det vara underhållande i alla fall. Den skänker helt klart glädje när det svänger.
Rätt att sätta nivån direkt!
Visst är de, mycket körglädje intryckt i knappa 3 meter. Några bilder från kvällens nöjestur i kvällssolen. _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Hej Marcus, det var länge sen!
Trevlig bil. Nästan så jag ångrar att jag bytt bort min hundkoja. Vad kör du med för växellåda? Standard eller är det något fräckt rakskuret? Ska du bygga en motor till någon dag så har jag förresten en 1275 stående. En 11 bultad MG 1300 topp ligger någonstans. Dessutom finns det en växellåda extra (eller om det rent av är två), någon utväxling och ett spritt nytt växellådshus. Plus Weber 45 med insug, SU turboförgasare och mer smått och gott. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
Hej Göran! Ja, det var några år sedan vi syntes till ute på banorna. Inga planer på att få ut bilarna från Båstad på banorna igen? Det är en standardlåda. Vid kommande lyft finns planer att se över, bla är utväxlingen inte optimal. Dock tveksam om det blir rakskuret, gränsfall för hörselskydd som det är redan nu. Intressanta grejor du har stående. _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Tyvärr så får nog de blå-orange målade bilarna stå ett tag till. Men det hade varit roligt att sätta rull på dem igen.
Dock är det ju en massa annat att göra hela tiden och Jens är lite för gammal för att orka rodda med bilarna själv numera. Rakskuret är väl mer för att det är roligt än för att det är någon mening med det. När jag räknade på utväxlingarna tyckte jag dessutom att den blev för tätstegad för att vara vettig på vanlg väg. Med en numeriskt lägre slutväxel får man vettigare steg med den vanliga drevsatsen faktiskt. Är du intresserad av koja-grejor så hör av dig. Jag tror inte jag kommer att skaffa någon mer koja i närtid. Köp av hela partiet är ju givetvis att föredra! Gick ut och tittade i ett av förråden. Det var visst två kompletta växellådor och ett extra nytt oanvänt (tomt) hus jag hade. Dessa är rodchange. Utväxlingarna från de lådorna är 3,44:1. Fast jag vill minnas att jag skaffade en 3,21:1 så det borde finnas en någonstans.... Sen sitter det ju en låda på 1275 motorn också men den är en remote. Ingen aning om utväxling i den. Själva 1275:an har jag inte kört själv men enligt föregånde ägare är toppen renoverad men den behöver nya ringar för den rök olja. Jag hade den i reserv, om något skulle hända med den som satt i min bil. Har ett set nya "works" breddare. Men du har ju redan fina på din. Dessutom finns en massa annat smått och gott men det mesta är väl begagnat, sånt som jag bytte på min. Typ bromsar från 1275 och original hjulupphängingsdelar. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
_________________ /Markus Lefors |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Austin Mini 1380 | 1 besök senaste veckan (1522 totalt) |