Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Preliminärt spårval klart för Sviestad!!
2 besök senaste veckan (2070 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Preliminärt spårval klart för Sviestad!!

Har fått upp huvudskissen än så länge. Pillar på spåret nu

https://rejsa.nu/?bana_info.asp?sviestad

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spårval i preliminär version klar!!!! Klicka på banskissen för o kika!!

Jag har inte skrivit nån text än och jag sitter o kliar mig i huvet ang. finslipning av det utritade spåret. Det känns att det varit fel säsong länge . Jag vill dit o köra så jag minns bättre!!

Kom igen med kommentarer o åsikter!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Snyggt jobbat! thumbs up
Bra med siffror som referenspunkter runt banan! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Alternativt spår som jag fått för mig funkar bättre med lite mer motor och tyngd likt alla dessa sportsedaner som E30 etc :)
Ingången vid torpet kan man ta apex långt tidigare redan vid siffra '9' och sikta på att hamna rakt framför torpet med lite flatare kurva ut mot '11'. Fördelen med det som jag ser det är rakare och säkrare linje in i Torparsvängen.
Utgången på rondellen ser jag också ett alternativ till där du låter '26' löpa längre ner kanske ända ner till '29'. Jag vill minnas att det är svårt att hinna upp till '27' & '28' men det kanske beror på hafsig linje redan i rondellen från min sida. Nackdelen med att inte ta sig tid till att besöka '28' är förlorad fart i '31' men där tror jag inte vi kan hålla stumt ändå.
Är jag ute och cyklar?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1383

Namndispens
Namndispens

Magnus, vill du ha facit ?
Där har man kört ett o annat varv.
Finns alternativa linjer, racelinjen är annorlunda, idealinjen gar stundtals för "brett".
Jag kollar skissen under dagen.

/Anders Kaarle
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AK skrev:
Magnus, vill du ha facit ?
Där har man kört ett o annat varv.
Finns alternativa linjer, racelinjen är annorlunda, idealinjen gar stundtals för "brett".
Jag kollar skissen under dagen.

/Anders Kaarle
Suprtack! Jag kände mig redigt rostig att försöka hitta precis vilka metrar apex o så låg på så här i "blindo" på en ritning bara. Behöver dit o köra några varv för då minns man ju....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo en grej till Anders, det är först o främst banträffslinjen som är intressant men jag ritar MER än gärna in ett alt. racingspår osså i en annan färg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klas NSX skrev:
Alternativt spår som jag fått för mig funkar bättre med lite mer motor och tyngd likt alla dessa sportsedaner som E30 etc
Ingången vid torpet kan man ta apex långt tidigare redan vid siffra '9' och sikta på att hamna rakt framför torpet med lite flatare kurva ut mot '11'. Fördelen med det som jag ser det är rakare och säkrare linje in i Torparsvängen.


Jag håller med om att apex är tidigare i verkligheten än det gröna strecket... Mer pang in från (8). Jag satte 9 där jag villa ha apex men lyckades inte få till en linje sen... måste justera de där!

Vid (11) känns svängen mycket mer 90-gradare i verkligheten än hur det ser ut på flygfotot. Det förvirrade mig ytterligare om hur långt fram "vändpunkten (10) är egentligen...

Klas NSX skrev:

Utgången på rondellen ser jag också ett alternativ till där du låter '26' löpa längre ner kanske ända ner till '29'. Jag vill minnas att det är svårt att hinna upp till '27' & '28' men det kanske beror på hafsig linje redan i rondellen från min sida. Nackdelen med att inte ta sig tid till att besöka '28' är förlorad fart i '31' men där tror jag inte vi kan hålla stumt ändå.
Är jag ute och cyklar?


Rondellen brukar jag personligen alltid utnyttja den extra asfalterade biten ute vid (27) till (28). Men flera här på forumet kan väl säga till om vilket spår som är vanligast? Jag tycker det är viktigast att komma runt (29) med så hög fart som möjligt för att ta med sig det hela start/målrakan. Men (29) är SÅÅÅ kinkigt att få till optimalt IMo...


Tack för feedback!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klas NSX skrev:
....Nackdelen med att inte ta sig tid till att besöka '28' är förlorad fart i '31' men där tror jag inte vi kan hålla stumt ändå.
Är jag ute och cyklar?


Jag håller stumt från strax efter (30) (bra med rdäck o diffbroms )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Fullt i 31 ska bli kul att testa, kanske kan bli ersättaren till "fullt under bron" :)

Magnus Thomé skrev:

Tack för feedback!!! :win:


Tack för att du ger oss chansen att ge dig feedback :) Jag har övervägt att sätta ett "Heil Magnus" i min signatur.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Fattas bara topografi thumbs up

Torparsvängen är ju inte så flack som man kan tro av bilderna.

När "spårvalsmallen" är klar blir d utskrift och genomgång i garaget.

Denna banan finns med i STCC 2 också (får rigga ratten o installera om liret på studs)

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rocco-82 skrev:
Fattas bara topografi thumbs up

Torparsvängen är ju inte så flack som man kan tro av bilderna.

När "spårvalsmallen" är klar blir d utskrift och genomgång i garaget.

Denna banan finns med i STCC 2 också (får rigga ratten o installera om liret på studs)

Tyvärr kör man MC-varianten i STCC2. Dvs utan chikan på rakan o inte genom rondellen.... Sen har dom inte fått till höjdmåtten i Torparn heller. Men annars så :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Fint med ännu en spårvalsskiss! thumbs up

En fråga bara, har inte hängt med till 100 om Sviestad, har de beslutat om att banan ska byggas om så vid Rondellen?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Figgz skrev:
Fint med ännu en spårvalsskiss! thumbs up

En fråga bara, har inte hängt med till 100 om Sviestad, har de beslutat om att banan ska byggas om så vid Rondellen?


Blir tyvärr ingen ombyggnad i år. Men rondellen är ju skoj

Nya lokaler tog alla pengarna. Typ. Kanske.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1383

Namndispens
Namndispens

Magnus, bra jobbat.
Kan inte tilägga sa mycket, sammanfattning av mina kommentarer är senare.

Svängen 1-2 rakare, alltsa ga in senare.
20 en aning senare
22-23 mera till höger för att om försöka "raka" till 24-26
28 skulle jag nog ta lite senare.
31, senare

Varvtid, knepigt med tanke pa att chikanen flyttar pa sig.
Vi körde 1.10-1.13 tider (i 5.5 timme), vi hade dock lite tekniska problem och akte in i depa vilket sänkte snittet.
Men med bättre däck gar det att köra runt pa 1.07-1.08 utan att behöva jobba ihjäl sig.

Snart är det dax!

/Anders Kaarle
Citera
Allmänt banåkaforum
Preliminärt spårval klart för Sviestad!!
2 besök senaste veckan (2070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande