Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3380 besök totalt |
Jag håller med om att det mesta kan redas ut med sökfunktionen. Vad jag däremot inte håller med om är att vad någon skriver om ett visst märke eller modell är av mindre vikt. Här har man ju, enlig mig, världens chans att se vad andra tycker om en viss modell/märke. Behåller man sin objektivitet och tittar på vad folk nämner som bra/dåligt så har man ju en enorm kunskapskälla att ösa ur. För vem vet mest om en visst märke/modell än entusiasten? Buenos Noches _________________ Martin Öling |
||||||
Hugga va man springer över i bil väg, bättre att köra något än inget alls.
ALLT i bilväg, nu menar jag typ personbilar, går att åka bana, konbana mm. Bara att förutsättingrna är bättre eller sämre, inget som säger att man måste lära sig bättre bara för det går fort. Bilskrället skall vara av något driftsäker sort och man skall snudd på kunna hitta res.delar i diket ![]() Hmm tänker jag på en gammal volvo nu??? ![]() Fix sen justa däck, gör en budjetrenovering av bromasrna och häll i bra bromsvätska. Med lite vebomeck med fjädarar och stötdämpare så kan det funka bättre än väntat. Med andra ord det viktiga är att åka inte vad man åker i. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag anser mig vara någorlunda händig, jag har egentligen planer på att bygga en mittmotorbil, men som det är nu så bor jag i lägenhet och utan någon bra verkstadsplats att vara på. Jag har dock garage, men det är ett sånt där härligt som man knappt kommer ur bilen i, alltså inte rätt plats att börja konstruera sin egen bil. Även om det känns tungt har jag beslutat att lägga det projektet på hyllan tills jag och min sambo flyttar till hus med lite större möjligheter. Dock finns ju hela tiden suget efter något roligt att köra, något som flyttar smilbanden lite.
Det skall absolut vara en bil som jag gladeligen åker 50 mil i och gärna lite till. Jag vill kunna använda bilen till mer än bara bankörning. En stor del av anledning till att jag nämnde 944 och 968 när jag startade tråden är på grund utav att jag läst mycket positivt om dessa bilar (givetvis om många andra också) och sedan att jag tycker att dessa bilar enligt mitt tycke rätt fina att se på också, och det kan ju också spela in lite i mitt val. Jag har ikväll sökt runt en hel del på forumet, skall tilläggas att jag är alldeles ny här. Jag har nog fått svar på dom flesta frågor jag har, dock har jag en fråga som jag inte hittade något direkt svar på. om vi leker med tanken att jag har råd med en 968:a men får då ej mycket pengar över. En 944 turbo kanske inte skulle lämna riktigt lika stort hål i plånkan. (eller det kanske inte skiljer så mycket) Frågan är då vilken av dessa två hade ni satsat på och varför? /Anders _________________ Anders Hedlund |
||||||
Precis vad jag menade! För inlägg som ser ut så här i sin helhet:
tillför absolut ingenting. Man måste säga varför man tycker nåt är bra. Plus o minus (för det finns tyvärr alltid minus...) osv osv Gärna både upplevda subjektiva plus och rena faktaplus. Att tycka är självklart superokej men man måste tillföra disksussionen någonting genom att beskriva lite runt omkring. "Porsche är bäst" ger dig inte mycket att klura vidare på.... _________________ ![]() |
||||||
Kolla på www.blocket.se - mycket bilar där. _________________ Anders Hansson |
||||||
En sak som du inte skrev nånting om är din erfarenhet av bankörning.... Har du kört nåt på bana? vet du att du tycker det är roligt eller tycker du bara det ser roligt ut? Kommer du köra en banträff per år eller kommer du åka på så många du bara kan? Detta tycker jag är viktiga faktorer att väga in.
Ska du bara åka nån träff per år och inte har nån erfarenhet eller vet om du vill fortsätta med det så tycker jag du ska börja med att skaffa en bil som du har råd att ha, försäkra och serva. 98% av all din körning skulle juh isåfall bli vardagskörning, speciellt om du ska köra bilen även på vintern. Har du kört på bana och vet att du tycker som de flesta här att det är det roligaste man kan göra i en bil och vill köra så mycket som möjligt så ska du juh dels undersöka vilka klubbar som har mycket bankörningar och vad för bil som är lämplig. Hoppas du hittar rätt i banracingträsket ! ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Har verkligen försökt fundera, men det är skitsvårt att ge ett rakt svar. Låt mig därför göra en grov förenkling: Utbudet är jättestort, det finns många objekt från 60.000 och uppåt. Jag skulle nog ändå vilja lägga en förstaårsbudget, för inköp och färdigställande för banåka ungefär så här: 100': Välj en 944 S2, spara det som blir över till däck etc. 120': Välj en 944 Turbo, men ta till marginal för små och stora haverier, det är trots allt en gammal turbobil. 140'->: Med en 968 så får du en lite modernare bil och större driftsäkerhet än turbon. Kolla även på http://944sverige.com, där detta debatteras friskt... I din sits hade jag kanske valt en 944 S2 och fått både bilen och ekonomin så "banfärdig" som möjligt. Det kommer aldrig att bli billigt att åka Porsche på bana. _________________ -- |
||||||
Annonsguiden skannar igenom Blocket också, men tack ändå ![]() De som ännu inte testat Annonsguiden borde göra det, det är en tjänst som söker igenom de flesta annonsplatser som finns på nätet såsom Blocket, Bilannonser.se med flera. _________________ Peter Plewinski |
||||||
Håller helt o fullt med dig Magnus... Käns bara som att vi har tömt ut allt bra o dåligt på BMW o Porsche sidan, skrev därför bara rakt upp o ner (med glimten i ögat) Porsche. Jag har oxå full förståelse för varför man ställer frågan direkt... i stället för att sitta o söka. Rejsa har blivit ganska så stort o det är svårt att hitta godbitarna ![]() Den stora fördelen med att köpa en Porsche är att det fins massor av körövningar att åka på! Allt från slalom till Banträffar! o det har gjort att jag stormtrivs med min Porsche samt PCS! Att äga o köra en Porsche behöver heller inte vara så dyrt heller! Se bara till att välja en bil som passar din ekonomi bäst. Det fins bilar i alla prisklasser, från några tusenlappar upp till ett par millar. Har många gånger funderat på vad jag skulle vilja köra om jag inte körde en Porsche. Jag har kommit fram till olika lösnigar varje gång BMV, Honda, 7;a, Alfa, osv osv... Men sen faller det ändå på antal körtillfällen! På det sättet så är Porsche mest bil för pengarna för mig ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Min erfarenhet av bankörning är inte stor, jag har kört på bana en gång, med föråkare på Anderstorp, måste säga att så skoj har jag aldrig haft i en bil. Roligt att köra med föråkare också så man lär sig spårval ock sådant. Jag kommer ej använda bilen året om utan kommer ha en vinterbil, måste ha två bilar iallafall då vi har hund och kommer att ha en billig kombi som pendlar och vinterbil. _________________ Anders Hedlund |
||||||
Aha då hajar jag! Jag skyller min dumhet på att det var lite sent :> _________________ Martin Öling |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3380 besök totalt |