Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : ) | << 1, 2, 3 >> 38 besök senaste veckan (7400 totalt) |
Kul med någon i branschen som har kunskap. Tänker att alla saxlyftar runt 40-50k är mer eller mindre gjorda i Kina? Oavsett om det står Pela, Twin Busch, Hawk mm. Vet om någon är bättre eller sämre? Visuellt ser alla lika ut... KNT har iof en som inte ser ut att vara "VKR" utan mer plattjärn... https://hjulochverktyg.se/billyftar/ Annars ser alla ut att vara "VKR" av de Kinesiska nedsänkningsbara lyftarna. Även om det inte kommer användas lika frekvent som en verkstad vill jag inte vara med om en olycka... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Mm. På en verkstad är det även lagkrav på årlig besiktning. Så en sprucken balk, utmattad infästning, felande sjunkspärr osv. Kommer upptäckas tidigare än hemma, där man inte inspekterar löpande av kunnig person.
Jag skulle iallafall satsat på en med solida saxdelar av just anledningen med hålprofiler, jag har sett skräckexempel där man struntat i återkommande besiktning. (Typ mindre nogräknade privata bilverkstäder) Och sen blir man "utringd" på felsökning eller service, och när man tittat närmare har det stått i vatten/salt under vinterhalvåret, och profilen är nästan helt avrostad i nedre fasta änden, i princip bara färgen kvar som håller ihop kalaset. Och när en sax går av i nedre fasta änden,så hjälper Inte sjunkspärrarna, det blir en sjukt obehaglig råttfälla som med lätthet bryter av ryggrad eller höften när den smäller igen. Jav har mestadels jobbat med lyftar för andra ändamål industrin, där är det mestadels fastbyggda prylar som dimensioneras på ett helt annat sätt, men som egenföretagare så hjälper man ju till med lite annat både här och var. Jag har dock ingen specifik kunskap om dessa olika märken du nämner. Jag har själv HYMO och Marco som expertis även jobbat lite med Bråbolyft, edmo , translytt osv. Men ingen av dem gör några serieprodukter för bilverkstäder. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Gällande gjutning av gropen så är det inte helt ovanligt att man svetsar en "bottenlös låda" som man bara ställer där ma ska ha den. Å gjuter runt den å en skvätt i botten. Så är den klar med kantskoning å allt direkt, då behöver man ingen träform alls
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Dagens arbete med gjutformarna 75% klart....
Blev inte riktigt klok på om gjutaren ville ha botten eller ej... De skulle använda en hårdare blandning till "botten" ställa ner formarna när den härdat en stund och fyllning nummer 2 skulle vara med lösare blandning. Det som är kvar är vinkelstål som kantskydd 25x25x3, några förstärkningar, armering ut från kantskyddet och botten om det ska vara det 🙃 Måtten blir nu LBH 1580x580x270 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Ser bra ut. Funderar bara på vad som skall sitta kvar, och vad som skall bort efter gjutningen är klar. Tycker det ser ut som du har skruvat ihop allt från utsidan. Men bilden kanske ljuger. Tänker att det blir svårt att komma åt skruvskallar genom betongen.
Men du har säkert koll på detta. Blir ett trevligt bygge när det är klart. Henrik _________________ Henrik Magnusson BMW 320d till vardags |
||
Det enda som blir kvar är stålkanten runt om som är skruvad från insidan. Och ja det stämmer att stora delar av formen är skruvad från utsidan men kommer slaktas så det blir inga problem. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
En liten uppdatering till på gjutformen som kommer bli det stabilaste i kommunen.
Gjutning flyttad till vecka 10 då arbetet med husplattan ligger efter. Och leveransen av byggsats är där med flyttad till vecka 11. Mellby är en dröm att beställa av Så trevliga och tillmötesgående 10/10. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Går framåt
Leveransen från Mellby kom i tid, allt var med och bra förpackat. Så långt kom vi under dag ett innan regnet kom vid 18-19-tiden Igår regnade det hela dagen så endast lite småpill som inventering och prepp. Idag (byggdag 2) ska det var uppehåll så prio är: Taket, slagport, justera dörr, vindskydd på gavlarna 🔨 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Efter byggdag 2
Nu är det regntätt även om det är lite provisoriskt i nock med tvingar som håller extraskyddet för takpappen över nock 🙃 Även skönt med port och dörr på plats. Men f** vad det ska regna, hade beställt sol... Måttet utan läkt och innertak till centrum takstol är 3480mm så blir blir hyfsad höjd. Tur att en inte är mer än 173 när en ska in under upphissad bil 😅 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Inte blivit så mkt löpande uppdateringar men lägger in lite bilder på hur det gått framåt tills nuläget.
Mkt nöjd hur allt blev och hur det jobbats fram på lediga stunder. Kommer trivas bra här i min ljusgrotta 🙂 Allt är inte klart men ljuset i tunneln är tydligt 👌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Mycket läckert! Bra tanke med portarna, jag stör mig något förbannat på min som stjäl utrymme mot taket.
|
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Kan bli bättre på att uppdatera 🙂 Inflytt (gamla garaget -> nya i helgen. Kommer bygga en 600mm djup hylla övande porten för förvaring. Och efter behov även på bortre kortsidan. Planering kan ses på dessa enkla bilder som gjordes för att placera elen rätt. Sista är då ovanifrån. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Andra projekttrådar Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : ) | << 1, 2, 3 >> 38 besök senaste veckan (7400 totalt) |