Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...
1, 2   >>
3596 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...

jepps.. en "liten" film på ca: 76 MB me en st mugentrimmad S2000 som jagar 2 st Ferrari 360..

ljudupplevelse av den högre skalan.. ( å då menar ja Hondan.. )

högerklicka å "spara mål som"...
http://www.teamgt.it/varano04/360rossi.wmv

_________________
MackeMaehlum
Citera
Plewinski
Tyresö, Sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 29



Jag ställer samma fråga som jag ställde på Zatzy; varför går han igenom varje växel vid nedväxling? Han växlar t.ex. 4-3-2 istället för 4-2. Vad är det för fel på att låta den motorbromsa och växla precis innan turn-in istället för att växla onödigt mycket? Spelar väl ingen roll egentligen, men det brukar finnas anledningar till att man gör det onödigt svårt för sig, och jag vill veta vad den anledningen är

_________________
Peter Plewinski
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Plewinski skrev:
Jag ställer samma fråga som jag ställde på Zatzy; varför går han igenom varje växel vid nedväxling? Han växlar t.ex. 4-3-2 istället för 4-2.


För att han gillar motorns sång!

Eller så vill han kanske inte spränga motorn genom att dunka i 2:an direkt och hamna på 13000rpm.

Eller så är han klassiskt skolad och till och med dubbeltrampar vid växlingarna !

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5904



Plewinski skrev:
Jag ställer samma fråga som jag ställde på Zatzy; varför går han igenom varje växel vid nedväxling? Han växlar t.ex. 4-3-2 istället för 4-2.


Beror på vad för växellåda han har.. är det en sekvensielllåda så går det inte att hoppa över nån växel
typ 4-2-1 utan det är 4-3-2-1-2-3-4-5-6...beroende på hur många växlar han har.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



super7 skrev:
Plewinski skrev:
Jag ställer samma fråga som jag ställde på Zatzy; varför går han igenom varje växel vid nedväxling? Han växlar t.ex. 4-3-2 istället för 4-2.


Beror på vad för växellåda han har.. är det en sekvensielllåda så går det inte att hoppa över nån växel
typ 4-2-1 utan det är 4-3-2-1-2-3-4-5-6...beroende på hur många växlar han har.


Den är ju inte sekventiell som han har, syns ju tydligt att han för den i ett H-mönster...

_________________
Johan Meissner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



På första förarlicenskursen jag gick så tyckte instruktören envist att man skulle tagga igenom alla växlar.. han hade väl någon förklaring också men inget som jag tyckte vara värt att lägga på minnet uppenbarligen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Plewinski
Tyresö, Sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 29



Benci: Att växla från fyran till tvåan i 1 500 - 2 000 varv resulterar inte i 13 000 varv Dubbeltramp? Kan vara det, men så vitt jag vet kan man hoppa över växlar trots att man dubbeltrampar

super7: Jovisst, det vet jag om, men anledningen till att jag överhuvudtaget frågade var att det såg ut som en vanlig H-grid.

_________________
Peter Plewinski
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Eric Josefsson skrev:
På första förarlicenskursen jag gick så tyckte instruktören envist att man skulle tagga igenom alla växlar.. han hade väl någon förklaring också men inget som jag tyckte vara värt att lägga på minnet uppenbarligen.


Förklaringen jag minns var att det är mindre chans för att få i fel växel i fel varvtal, vilket låter som en vettig förklaring.
Speciellt när han berättade om den dära någon som hade lagt i 1'an istället för 3'an eller vad det var
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andrew Petrykowski skrev:

Speciellt när han berättade om den dära någon som hade lagt i 1'an istället för 3'an eller vad det var


Det gjorde jag i superstage
Motsvarar ung 10500rpm

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Eric Josefsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Speciellt när han berättade om den dära någon som hade lagt i 1'an istället för 3'an eller vad det var


Det gjorde jag i superstage
Motsvarar ung 10500rpm


Så, med andra ord så lyssnade du inte på de instruktioner du fick
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Den förklaring jag (blivit lärd och) använder är att bara ha två mönster i ryggmärgen, ett för att växla upp och ett för att växla ner. Det blir mer tid för resten om hjärnan slipper vara inblandad när man letar efter rätt växel vid turn-in. Att följa sekvensen upp eller ner brukar vara enklast att hitta även i Hlådor.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andrew Petrykowski skrev:
Eric Josefsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Speciellt när han berättade om den dära någon som hade lagt i 1'an istället för 3'an eller vad det var


Det gjorde jag i superstage
Motsvarar ung 10500rpm


Så, med andra ord så lyssnade du inte på de instruktioner du fick


Nej iofs, men mitt misstag var inte vid en nedväxling egentligen, mitt scenario var att det skedde i vad som var tänkt att bli en uppväxling från 2an..

Stackars honda förare, det finns inget drygare än att vara snabbare på varvet än en motorstarkare bil som vägrar släppa av på rakorna.. Kan vara kul att fightas ett tag om det är ganska jämt men skiljer det mycket så..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



NiklasFalk skrev:
Den förklaring jag (blivit lärd och) använder är att bara ha två mönster i ryggmärgen, ett för att växla upp och ett för att växla ner. Det blir mer tid för resten om hjärnan slipper vara inblandad när man letar efter rätt växel vid turn-in. Att följa sekvensen upp eller ner brukar vara enklast att hitta även i Hlådor.


Så har jag oxå fått lära mig och det fungerar felfritt thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Plewinski skrev:
Benci: Att växla från fyran till tvåan i 1 500 - 2 000 varv resulterar inte i 13 000 varv Dubbeltramp? Kan vara det, men så vitt jag vet kan man hoppa över växlar trots att man dubbeltrampar

super7: Jovisst, det vet jag om, men anledningen till att jag överhuvudtaget frågade var att det såg ut som en vanlig H-grid.


Det låter inte som att han ligger och växlar vid 2000 varv i filmen

Vem åker bana och växlar vid vid det varvtalet

_________________

--VVTS--
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Maciek Matwiejczuk skrev:
Plewinski skrev:
Benci: Att växla från fyran till tvåan i 1 500 - 2 000 varv resulterar inte i 13 000 varv Dubbeltramp? Kan vara det, men så vitt jag vet kan man hoppa över växlar trots att man dubbeltrampar

super7: Jovisst, det vet jag om, men anledningen till att jag överhuvudtaget frågade var att det såg ut som en vanlig H-grid.


Det låter inte som att han ligger och växlar vid 2000 varv i filmen

Vem åker bana och växlar vid vid det varvtalet


Nästan så att Swede Team motor gör det i sin diesel..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



använder alltid tå-häl metoden, mkt smidigare, både för förare samt bil.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1799



Han måste få en mycket mjukare inbromsning,
och han förlorar nog mindre grepp med en framhjulsdriven bil.

Rätta mig gäran om jag har fel.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Plewinski
Tyresö, Sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 29



NiklasFalk skrev:
Den förklaring jag (blivit lärd och) använder är att bara ha två mönster i ryggmärgen, ett för att växla upp och ett för att växla ner. Det blir mer tid för resten om hjärnan slipper vara inblandad när man letar efter rätt växel vid turn-in. Att följa sekvensen upp eller ner brukar vara enklast att hitta även i Hlådor.


Nåja, jag får väl köpa det där

Maciek: Ponera att du ligger och kör på fyran och ska in i en långsam kurva, då kan du teoretiskt sett varva ner till 2000 innan du växlar till tvåan. Min poäng var dock att det måste funka minst lika bra att växla som vanligt istället för att gå igenom alla växlar.

_________________
Peter Plewinski
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Anton Lillsund skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Plewinski skrev:
Benci: Att växla från fyran till tvåan i 1 500 - 2 000 varv resulterar inte i 13 000 varv Dubbeltramp? Kan vara det, men så vitt jag vet kan man hoppa över växlar trots att man dubbeltrampar

super7: Jovisst, det vet jag om, men anledningen till att jag överhuvudtaget frågade var att det såg ut som en vanlig H-grid.


Det låter inte som att han ligger och växlar vid 2000 varv i filmen

Vem åker bana och växlar vid vid det varvtalet


Nästan så att Swede Team motor gör det i sin diesel..



Nästan . Du menar väll vid det dubbla?

_________________

--VVTS--
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18079



Nu kanske jag kör konstigt, men när jag är på bana försöker jag alltid hålla motorn i det "aktiva området" eftersom jag hela tiden justerar bilens beteende med gasfoten. Kommer jag ner på 2000 rpm med de bilar jag har så finns ingen kraft att få chassiet att reagera med. Allt blir mycket segare att få dit man vill och man skulle lika gärna kunnat ha en turbomaskin under huven.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Instämmer med Mäkinen men tycker även att man kan dra nytta av motorbromsen bättre, sopar man i 2:an direkt så kan de lätt bli för mkt, iaf då ja kör bakhjulsdrivet

Nu e ju ja blott nybörjare men så tänker jag iaf

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bilder o videos
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...
1, 2   >>
3596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande