Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2041 besök totalt |
SEVEN EN DRÄPARE
En dräpare! ![]() ![]() *Ramkonstruktion: Egentillverkad rörram. *Kaross med bottenplatta Kolfiber/aramid. Vikt 17 kg. ![]() *Framvagnsupphängning undre A-arm, övretvärgående enkel länkarm sammanbyggd med krängningshämmare. *Bakvagnsupphängning Dubbla A-armar med länkhuvuden, uprights i magnesium. *Motor Ford Sierra Cosworth 16 V Turbo 225hk. *Växellåda borg Warner. *Bakaxelklump Ford Cosworth med diffbroms. *Drivaxlar Ford Scorpio kortade *Styrväxel Ford Escort *Kylare Caterham/Vauxhall aluminiumkylare *Bromsar Ford Sierra Cosworth. Fram Ventilerade skivor med flytande enkelkolvsok. Bak Skivor med flytande enkelkolvsok. Bromsvåg. *Avgassystem 3". Egen konstruktion *Fälgar breddade Volvo 850 *Däck: Fram 205-55-15 Bak 245-50-15 *Vikt 625 kg pevart! ![]() _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Det gör man inte. Den har behandlats på någon annan tråd, och det hela gick då ut på att en firma som gör prototyper till verkstadsindustrin behövde lära sig mer om kolfiberhantering. Så då passade man på att bygga sig en Seven. Fast nu var den visst nerplockad igen...
Sök efter Wackt här på forumet så hittar du killen som numera äger karossformarna. Och ramar kan man ju köpa någon annanstans. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Re: SEVEN EN DRÄPARE
625 KG ![]() Vad byggde de med 40x40x5? En caterham classic väger 540 kg Superlighten ända ner till 460 kg Plåtfälgar enklare att bredda med plåt än alu _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re: SEVEN EN DRÄPARE
Förklaringen till vikten tror jag du har i motorvalet ! Klart imponerande tycker jag att bilen inte väger mer med den motorn och drivlina ! Det är ju ingen liten 1600 crossflow vi pratar om !!! Har sett denna motorn och det är ingen liten pjäs !!!! ![]() ![]() Sen det här men vikt beror lite på hur man väger. Om vi pratar torrvikt eller skattevikt ( skattevikt=torrvikt+Full tank + 70 kg förare och 10 kg bagage) ! Är det inte utskrivit vilken "sorts" vikt det gäller kan man inte jämföra!!! ![]() ![]() Caterhamvikterna är det torrvikt eller tjänstevikt ? |
||||
Caterham anger torrvikt.
225 är dessutom rätt surt ur en Cosworth turbomotor. Caterham gjorde själva en JPE (Jonathan Palmer Edition) som hade 252 hk. Sugmotor. Minns inte om det var 2 liter eller lite till. Den var inte tung och hade 6 växlar. Tog rekord som snabbaste gatbil 0-100 (3,46 sek, snitt åt två håll) och tog även rekord 0-100-0 och eventuellt också 0-160-0. Inget blir bättre än originalet. Bilen på bilden har en Westfield-liknande motorhuv och likaså framskärmar (ev är dessa av egen design). Bilen ser (med genuina Seven-ögon sett) ut som en "bastard". Man frågar sig: Hur blev den så tung med så mycket kolfiber?? Motorn kan ju inte vara så mycket tyngre än en 2.0-liters GSI-motor som användes i Caterhams HPC-modeller (värsta sorten efter JPE). Såg ett par grejor till som väger. RUTA! Vem f-n sätter ruta på en Seven när man vill marknadsföra sig med låg vikt. Bort! Avgassystemet ser groteskt ut (det lilla STORA man ser) och där sitter säkert en hel del vikt. Strålk är också onödigt stora. Med lite vana från lättning skulle bilen trol få en anständig vikt. Men ändå, till sist är det ändå ett Seven-bygge, och det tyder ju på att man har rätt förebilder och en bra inställning till bilar allmänt sett. ![]() |
||||
Plåtfälgar behöver inte vara fel, men vad är det för Dinky Toys däck som sitter på? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() Så sant själv tar jag gärna emot en seven tung kopia eller äkta släng dem åt mitt håll så tar jag emot ![]() ![]() Slutar kasta sten i glashus Marcos med rak tr6 lär väga lika mycket som en smallblock ![]() ![]() Spännade att baxa omkring i garaget själv ![]() Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
*host*
Turbomotorer gillar stora avgassystem....faaaast med 225 kusar...och det som är så enkelt att få snurr på en cossie? /J |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2041 besök totalt |