Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SEVEN EN DRÄPARE
2041 besök totalt
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
SEVEN EN DRÄPARE

En dräpare!





*Ramkonstruktion: Egentillverkad rörram.

*Kaross med bottenplatta Kolfiber/aramid. Vikt 17 kg.





*Framvagnsupphängning undre A-arm, övretvärgående enkel länkarm sammanbyggd med krängningshämmare.

*Bakvagnsupphängning Dubbla A-armar med länkhuvuden, uprights i magnesium.

*Motor Ford Sierra Cosworth 16 V Turbo 225hk.

*Växellåda borg Warner.

*Bakaxelklump Ford Cosworth med diffbroms.

*Drivaxlar Ford Scorpio kortade

*Styrväxel Ford Escort

*Kylare Caterham/Vauxhall aluminiumkylare

*Bromsar Ford Sierra Cosworth. Fram Ventilerade skivor med flytande enkelkolvsok. Bak Skivor med flytande enkelkolvsok. Bromsvåg.

*Avgassystem 3". Egen konstruktion

*Fälgar breddade Volvo 850

*Däck: Fram 205-55-15 Bak 245-50-15

*Vikt 625 kg


pevart!

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Är det bara jag som reagerar på att bilen har plåtfälgar?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ja tack!
Var köper man en sådan?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Det gör man inte. Den har behandlats på någon annan tråd, och det hela gick då ut på att en firma som gör prototyper till verkstadsindustrin behövde lära sig mer om kolfiberhantering. Så då passade man på att bygga sig en Seven. Fast nu var den visst nerplockad igen...

Sök efter Wackt här på forumet så hittar du killen som numera äger karossformarna. Och ramar kan man ju köpa någon annanstans.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Det är den svenska bilen alltså! Ujujuj!

_________________
Magnus Thomé
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re: SEVEN EN DRÄPARE

pevart skrev:
En dräpare!

[img]http://*Kaross med bottenplatta Kolfiber/aramid. Vikt 17 kg. [/b]

*Framvagnsupphängning undre A-arm, övretvärgående enkel länkarm sammanbyggd med krängningshämmare.

*Bakvagnsupphängning Dubbla A-armar med länkhuvuden, uprights i magnesium.

*Motor Ford Sierra Cosworth 16 V Turbo 225hk.

*Växellåda borg Warner.

*Bakaxelklump Ford Cosworth med diffbroms.

*Drivaxlar Ford Scorpio kortade

*Styrväxel Ford Escort

*Kylare Caterham/Vauxhall aluminiumkylare

*Bromsar Ford Sierra Cosworth. Fram Ventilerade skivor med flytande enkelkolvsok. Bak Skivor med flytande enkelkolvsok. Bromsvåg.

*Avgassystem 3". Egen konstruktion

*Fälgar breddade Volvo 850

*Däck: Fram 205-55-15 Bak 245-50-15

*Vikt 625 kg [/b]

pevart!


625 KG ingen flugviktare direkt Allt över 600 borde vara ett misslyckande.
Vad byggde de med 40x40x5?
En caterham classic väger 540 kg
Superlighten ända ner till 460 kg
Plåtfälgar enklare att bredda med plåt än alu

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Re: SEVEN EN DRÄPARE

cat7even skrev:
pevart skrev:


Kolfiber/aramid. Vikt 17 kg. [/b]

*Framvagnsupphängning undre A-arm, övretvärgående enkel länkarm sammanbyggd med krängningshämmare.

*Bakvagnsupphängning Dubbla A-armar med länkhuvuden, uprights i magnesium.

*Motor Ford Sierra Cosworth 16 V Turbo 225hk.

*Växellåda borg Warner.

*Bakaxelklump Ford Cosworth med diffbroms.

*Drivaxlar Ford Scorpio kortade

*Styrväxel Ford Escort

*Kylare Caterham/Vauxhall aluminiumkylare

*Bromsar Ford Sierra Cosworth. Fram Ventilerade skivor med flytande enkelkolvsok. Bak Skivor med flytande enkelkolvsok. Bromsvåg.

*Avgassystem 3". Egen konstruktion

*Fälgar breddade Volvo 850

*Däck: Fram 205-55-15 Bak 245-50-15

*Vikt 625 kg [/b]

pevart!


625 KG ingen flugviktare direkt Allt över 600 borde vara ett misslyckande.
Vad byggde de med 40x40x5?
En caterham classic väger 540 kg
Superlighten ända ner till 460 kg
Plåtfälgar enklare att bredda med plåt än alu


Förklaringen till vikten tror jag du har i motorvalet ! Klart imponerande tycker jag att bilen inte väger mer med den motorn och drivlina ! Det är ju ingen liten 1600 crossflow vi pratar om !!! Har sett denna motorn och det är ingen liten pjäs !!!!

Sen det här men vikt beror lite på hur man väger. Om vi pratar torrvikt eller skattevikt ( skattevikt=torrvikt+Full tank + 70 kg förare och 10 kg bagage) ! Är det inte utskrivit vilken "sorts" vikt det gäller kan man inte jämföra!!!

Caterhamvikterna är det torrvikt eller tjänstevikt ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Den Esther, som enligt "tillverkaren" har bäst väghållning, tippar t.o.m. över 700kg. Stabilt värre...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Caterham anger torrvikt.

225 är dessutom rätt surt ur en Cosworth turbomotor. Caterham gjorde själva en JPE (Jonathan Palmer Edition) som hade 252 hk. Sugmotor. Minns inte om det var 2 liter eller lite till. Den var inte tung och hade 6 växlar. Tog rekord som snabbaste gatbil 0-100 (3,46 sek, snitt åt två håll) och tog även rekord 0-100-0 och eventuellt också 0-160-0.

Inget blir bättre än originalet.

Bilen på bilden har en Westfield-liknande motorhuv och likaså framskärmar (ev är dessa av egen design). Bilen ser (med genuina Seven-ögon sett) ut som en "bastard". Man frågar sig: Hur blev den så tung med så mycket kolfiber?? Motorn kan ju inte vara så mycket tyngre än en 2.0-liters GSI-motor som användes i Caterhams HPC-modeller (värsta sorten efter JPE).

Såg ett par grejor till som väger. RUTA! Vem f-n sätter ruta på en Seven när man vill marknadsföra sig med låg vikt. Bort!

Avgassystemet ser groteskt ut (det lilla STORA man ser) och där sitter säkert en hel del vikt.

Strålk är också onödigt stora.

Med lite vana från lättning skulle bilen trol få en anständig vikt.

Men ändå, till sist är det ändå ett Seven-bygge, och det tyder ju på att man har rätt förebilder och en bra inställning till bilar allmänt sett.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Är det bara jag som reagerar på att bilen har plåtfälgar?


Plåtfälgar behöver inte vara fel, men vad är det för Dinky Toys däck som sitter på?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



racer-x skrev:
Caterham anger torrvikt.
Men ändå, till sist är det ändå ett Seven-bygge, och det tyder ju på att man har rätt förebilder och en bra inställning till bilar allmänt sett.




Så sant själv tar jag gärna emot en seven tung kopia eller äkta släng dem åt mitt håll så tar jag emot
Slutar kasta sten i glashus

Marcos med rak tr6 lär väga lika mycket som en smallblock

Spännade att baxa omkring i garaget själv thumbs down

Johan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



*host*

Turbomotorer gillar stora avgassystem....faaaast med 225 kusar...och det som är så enkelt att få snurr på en cossie?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
SEVEN EN DRÄPARE
2041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande