Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (58707 totalt) |
Vilken drömbil!!
Som många tidigare sagt, vilken finish på allt! Hatten av! Grattis till uppstarten! Äntligen! _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Rullade för egen maskin, försiktigt test på startmappen för att se så allt lirar
Svårt att klassificera den som en glassätarbil, något urspårad. Ute i friska luften: Uppgraderade stolarna till två med M-stuk Instrumentbräda monterad & klar Toe/Camber inställning på det gamla hederliga sättet, funkar fint! Toe fram/bak något ut, camber fram -2,5, bak -1,8. Får duga tillsvidare. Nästa blir en ordentlig mappning men innan dess finns det lite att fixa: -Kamaxelgivare insug verkar död, ny beställd -USB chassie kontakt till ECU beställd, behöver två, då ECU inte går på canbus slingan -Nya kopparbrickor till banjo/broms ok, litet läckage så misstänker att de brickorna jag har inte är bra nog -Översyn bultförband drivlina Sen tycker jag att kopplingspedalen tar för långt ner, skulle vilja att den tar betydligt längre upp. Blir inte klok på varför -Skall lufta igen först. Har E30 orginal koppling & slav cylinder, borde lira... Kan spelet mellan urtrampningslager och tryckplatta blivit för stort? Någon med en bra teori? _________________ Patrik Skoog |
||||
Skönt med bra luftomsättning i kupén så här års, blir lätt kvavt annars!
Jag fick labba en del med min koppling för att få det att lira, hade samma fenomen. Inte direkt översättningsbart eftersom du har customsvep ämnat för Drenth-lådan, men ändå. Jag fick lägga en del omsorg på att justera spelet mellan urtrampningslager/koppling samt länga pinne och i slutändan fick jag dessutom gå ned i cylinderdimension på slaven för att få tillräcklig regleringsväg. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Riktigt najs👍 Ser att du passade på att ta turen nu när trafiken lugnat sig och inte längre leds förbi ert under ombyggnadskaoset i byn😜 _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Återigen en skön milstolpe!
Vad väger den, dvs vad blir den officiella effekten? Vad gissar du den inofficiella effekten landar på? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Ja bra så långt... mappning lite försenat. Kö i bänken och fortfarande strul med kamsynken. Misstänker kortis i det kablaget så drar nytt! Nästa vecka hoppas jag vi spänner fast E30:n ! Väger ganska exakt 1000kg som den är lastad nu. Sen tillkommer dörrar, huv, rutor, bränsle och fet skåning Siktar på 1300kg/350hk. 20kW/100kg. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jaha, tiden går fort när man har kul sägs det!
Ingen uppdatering här på länge, mest beroende på lite oflyt med bilen och för mycket jobb. En lång historia kort: Problemet med utebliven kamsynk på insugsidan fortsatte, bytte givare ett par gånger, felsökte och fixade. Inkopplingen var gjord genom att följa BMW WDS och det visade sen sig att beroende på bil och årsmodell så har BMW valt att vända på + & - i kopplingsschemat. -så Pin 1 byter plats med Pin 3 så lirade allt. Tog ett tag att reda ut tyvärr. Nåväl, upp i bänken och började köra genom registret, kallstart och konfigurera allt. Så långt så bra. Dags att ladda på och då visar det sig att kompressorn inte bygger mer än 0,2 bar laddtryck Felsökning på detta, läcktest, kollade slangar, ringde ESS, kollade remslir mm. Allt såg rätt ut, inget läckage så allt pekar mot wastegaten. Det visar sig att den är felaktigt justerad från ESS och därmed blir det inte mer ladd än 0,2 bar. Wastegaten sitter på baksidan mot torpeden och går inte att justera på plats, insug och kompressor mm måste monteras av. Så det var bara att lasta bilen och åka hem. Lite positivt i alla fall, all el lirar och allt är konfigurerat! Inga läckage någonstans, motorn känns väldigt frisk och pigg och längtar efter laddtryck! VM i gynekologi så kanske det går att justara på plats. Gör ett försök en vacker dag ECU:n går inte på Canbus, så separat USB anslutning till den. Separat USB till Can bus (Data logger, PMU, Dash och batteri eliminator) Har beställt fler iconer till knappsatsen. Dash meny med logg med tider, beroende på bana: Dash meny i "race mode", sektortider och GAP bästa teoretiska tid. En knapp på knappsatsen för att sätta start/mål. Sektorer sätter den själv. PMU logg, vid behov Meny 4, lite diverse, laddtryck, bränslemätare, mm Lite OT, grabbens projekt. Ut med Sachs motorn och in med en 110cc 4 takt. Bygger nya motorfästen, sen skall allt bästras och målas. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack! ESS konstaterade mest att wastegaten måste justeras... Norska supporten har stängt för gott och allt hanteras numera av en extremt korthuggen Amerikan. _________________ Patrik Skoog |
||||
Dåligt med motivation men nu är det tid att ta upp jakten på laddtryck!
Av med insug och kompressor, lättmeckat så det gick fort. På bänken Wastegate, utgående axel för spjäll fungerar. Det svarta fästet i stål går att justera, troligen är detta fel från ESS? Fram & baksida Det skumma är att det fjäderbelastade spjället stänger mot sitt ändläge och verkar sluta tätt. Vet någon vad de rödmarkerade justerskruvarna har för inverkan och funktionen på wastegatehuset? Skall givet kontakta de korthuggna Amerikanarna på ESS men behöver lite fler ideer hur det skall justeras. Visst måste det vara så att wastegate är öppen under vacum och stängt när det inte finns vacum? Allt annat är tätt, så vart laddtrycket annars kan ta vägen förstår jag inte. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag har ju aldrig jobbat med den här wastegaten, men på 335an vill jag minnas att wastegate är öppen utan vakuum och stängs när den vakuumsätts. Om något går snett med vakuumsystemet så ska det inte byggas laddtryck som kan skada maskinen. Via vakuum styrs exakt läge på wastegate för att få rätt laddtryck, det är ganska mycket pill med att få till den tabellen exakt rätt efter specifika turbo. Har du kollat vakuum systemet och att du får rätt tryck där? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Detta är en simpel ventil som är stängd när det inte finns vakuum, suger jag i slangen öppnas spjället. Så skall det vara enligt ESS. _________________ Patrik Skoog |
||||
Delade insug och kompressor för att leta efter eventuella skador. Ser ut som nytt.
Ganska avancerat insug. Tomgångsmotor och vacuum till bromsservo sitter på sugsidan, så det skall inte påverka....? Letar vidare efter laddtryck... _________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 147 besök senaste veckan (58707 totalt) |