Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8581 besök totalt |
Jag ska sätta igång och göra detta troligtvis denna veckan till min Westfield. Tillvägagångssättet är att mäta distans mellan skiva och infästning samt hålbilden och räkna baklänges på ev. distanser som behövs för att göra en ritning och fräsa detta. Fräsning är minsta arbetet, mäta och rita är det stora (relativt enkelt).
Så här har jag tänkt mig min (minns inte riktigt hur man ritar på riktigt): ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Hur vet jag var centrum på skivan ska hamna i ett ok med glidkolvar? Håller på och klurar på nått sett att få dit lite större doningar på saaben. Har ett par ok liggandes som skulle bli great
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
oops, just det ja ![]() ![]() Ungefär så här blir det: För en-kolvsok skulle jag mäta till extremerna, alltså köra in kolven så långt den går, mäta dit, och mäta till andra sidan och ta mitt-punkten. På mina fyrkolvsok är det relativt enkelt, iom. att mittpunkten syns tydligt p.g.a. delningen av halvorna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Bilen är en Peugeot 205 Gti -89 som jag ska slänga på 406C-bromsar (4-klovs Brembook) på.
Bra ritning Westfield något sådant blir ju kalas när man ska göra ritning. Hmmm väntar ju på skivor från Rolle så jag kan bygga adapters får ta kontakt med honom när skivorna kommit. PS Har ställt frågan på fyra forum sammanlagt och här har jag fått överlägset bäst svar, man kanske skulle kika in här lite oftare. _________________ ///Olof Jonsson |
||||
Var en evighet sedan jag läste nån ritlära, men finns/fanns det inte två sätt att rita på? Ett amerikanskt och ett europeiskt, eller nåt sånt? Med det kanske bara var vad som skulle vara på vänster och höger sida? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Stämmer bra det. Den lilla konen nere i det högra hörnet anger i detta fallet att det handlar om europeisk vyplacering. Dom två översta vyerna är "europeiska" till varandra och dom två till vänster är amerikanskt placerade till varandra. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
europeisk: man placerar vyerna som om man rullade runt eller välter prylarna på en ritning.
Amerikansk: Man placerar vyerna som om man hade tittat från det hållet som den nya vyn hamnar. Klarnar det? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Alltid en bra ide att iaf snacka med Rolle om adapters, han har tillgång till den maskinpark som behövs. https://rejsa.nu/slitsa
Kan tänkas att Joki Motorsport kan hjälpa till med sådant osså. http://www.jokimotorsport.se/ och om de har tid kanske Ravila Motorsport (som kör i SLC) kan tänka sig att göra osså. Kanske... http://www.ravilamotorsport.com/ _________________ ![]() |
||||
Jag har mätt nu på min bil, och kommit fram till följande dimensioner:
![]() Frågan är vilket material man väljer till första utgåvan för att kolla hur det passar. Några tips? Jag tänkte nåt mjuk trä, typ balsa-trä för att det är lätt att bygga i och ska ju inte hålla någon last, det är ju bara en dimensionskontroll. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
om man byyger motsvarande adaptrar på en gatbil, godkänner bilprovningen om det ser OK ut eller kräver de hållfasthetsberäkningsuderlag och andra intyg
![]()
_________________ R Haegermark |
||||
"Behöver tillverka en adapter till mina bromsok, någon som ahr tips på hur man går tillväga?"
Fundera en lång stund hur du får den enklaste adaptern, ju enklare ju billigare och många gånger bäst... Gör en ritning eller måttsatt skiss. Tillverka en prototyp i spånplatta eller liknande, enkelt och kan göras med ganska enkla verktyg. Provmontera och justera eventuellt mått om du ligger tajt någonstans etc. Har gjort så på hojen, och senare vid körning visar det sig att bultarna som håller skivorna till naven ändå lyckats komma i kontakt med oken. Hmm... "Var en evighet sedan jag läste nån ritlära, men finns/fanns det inte två sätt att rita på? Ett amerikanskt och ett europeiskt, eller nåt sånt? Med det kanske bara var vad som skulle vara på vänster och höger sida? " och inte att förglömma, det troligen viktigaste sättet som flest saker härstammar ifrån. SKISSEN, ofta på ett kladdpapper eller en servettt eller ![]() "... Och som alltid när det gäller måttsättning, regler och räknande så är det vi som har rätt och jänkarna fel. " Tja, se det på ett annat sätt och räkna in engelsmännen (och walesarna etc) till amerikanarna. Lägg ihop några 4*2 tums plankor och räkna ut hur hög en trave blir. Lätt som en plätt. Ta 1 7/16 tum och dra ifrån 1/32 del tum ifrån ????? Tror diskussionen är färdig där. "Alltid en bra ide att iaf snacka med Rolle om adapters, han har tillgång till den maskinpark som behövs. https://rejsa.nu/slitsa " Lustigt att man tidigare i veckan var och samlade in 60kg alu i lagom stora klumpar ![]() "Frågan är vilket material man väljer till första utgåvan för att kolla hur det passar. Några tips? Jag tänkte nåt mjuk trä, typ balsa-trä för att det är lätt att bygga i och ska ju inte hålla någon last, det är ju bara en dimensionskontroll." Lite hårdare/formfastare så du faktist kan montera "om man byyger motsvarande adaptrar på en gatbil, godkänner bilprovningen om det ser OK ut eller kräver de hållfasthetsberäkningsuderlag och andra intyg " om du vid reg.bes inte direkt nämner att du gjort egna adaptrar utan listar vad skivorna kommer ifrån samt oken (och det är bil med högre effekt och vikt än din bil) så säger de nog inte mycket. Lite typer och stansa in ett artikelnr är ju en ide, och börja svamla om att det är en specialide från en limited edition som bara sålts i 100 exemplar etc. Vid vanlig besiktning säger man inget, undrar de så undrar man tillbaka och ser förvånad ut. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8581 besök totalt |