Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Adapter till bromsok
8581 besök totalt
Olof
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 46


Trådstartare
Adapter till bromsok

Behöver tillverka en adapter till mina bromsok, någon som ahr tips på hur man går tillväga?

_________________
///Olof Jonsson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kanske genom att ringa olika firmor som säljer trimdelar, du sade aldrig vilken bil du har, vad för bromsok du har.

Annars så får du mäta dig fram och göra egna adaptrar med fräsmaskin.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag ska sätta igång och göra detta troligtvis denna veckan till min Westfield. Tillvägagångssättet är att mäta distans mellan skiva och infästning samt hålbilden och räkna baklänges på ev. distanser som behövs för att göra en ritning och fräsa detta. Fräsning är minsta arbetet, mäta och rita är det stora (relativt enkelt).

Så här har jag tänkt mig min (minns inte riktigt hur man ritar på riktigt):

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4325



Westfield> Ritningen ser bra ut, men om du skulle följt ritningsreglerna till punkt och pricka så skulle den nedersta vyn vara högst upp tycker jag.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

En av sponsorerna (?) till detta forum fixar sådant:

https://rejsa.nu/slitsa/

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur vet jag var centrum på skivan ska hamna i ett ok med glidkolvar? Håller på och klurar på nått sett att få dit lite större doningar på saaben. Har ett par ok liggandes som skulle bli great thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Ragnar skrev:
Westfield> Ritningen ser bra ut, men om du skulle följt ritningsreglerna till punkt och pricka så skulle den nedersta vyn vara högst upp tycker jag.

mvh/Ragnar


oops, just det ja thumbs up ser det nu. Man lär så länge man lever.

Ungefär så här blir det:


För en-kolvsok skulle jag mäta till extremerna, alltså köra in kolven så långt den går, mäta dit, och mäta till andra sidan och ta mitt-punkten. På mina fyrkolvsok är det relativt enkelt, iom. att mittpunkten syns tydligt p.g.a. delningen av halvorna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olof
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 46


Trådstartare
Bilen är en Peugeot 205 Gti -89 som jag ska slänga på 406C-bromsar (4-klovs Brembook) på.

Bra ritning Westfield något sådant blir ju kalas när man ska göra ritning.

Hmmm väntar ju på skivor från Rolle så jag kan bygga adapters får ta kontakt med honom när skivorna kommit.



PS Har ställt frågan på fyra forum sammanlagt och här har jag fått överlägset bäst svar, man kanske skulle kika in här lite oftare.

_________________
///Olof Jonsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ragnar skrev:
Westfield> Ritningen ser bra ut, men om du skulle följt ritningsreglerna till punkt och pricka så skulle den nedersta vyn vara högst upp tycker jag.

mvh/Ragnar

Var en evighet sedan jag läste nån ritlära, men finns/fanns det inte två sätt att rita på? Ett amerikanskt och ett europeiskt, eller nåt sånt? Med det kanske bara var vad som skulle vara på vänster och höger sida?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



AndersY skrev:
Ragnar skrev:
Westfield> Ritningen ser bra ut, men om du skulle följt ritningsreglerna till punkt och pricka så skulle den nedersta vyn vara högst upp tycker jag.

mvh/Ragnar

Var en evighet sedan jag läste nån ritlära, men finns/fanns det inte två sätt att rita på? Ett amerikanskt och ett europeiskt, eller nåt sånt? Med det kanske bara var vad som skulle vara på vänster och höger sida?


Stämmer bra det. Den lilla konen nere i det högra hörnet anger i detta fallet att det handlar om europeisk vyplacering. Dom två översta vyerna är "europeiska" till varandra och dom två till vänster är amerikanskt placerade till varandra.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



FSN skrev:


Stämmer bra det. Den lilla konen nere i det högra hörnet anger i detta fallet att det handlar om europeisk vyplacering. Dom två översta vyerna är "europeiska" till varandra och dom två till vänster är amerikanskt placerade till varandra.



_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



europeisk: man placerar vyerna som om man rullade runt eller välter prylarna på en ritning.

Amerikansk: Man placerar vyerna som om man hade tittat från det hållet som den nya vyn hamnar.

Klarnar det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4325



... Och som alltid när det gäller måttsättning, regler och räknande så är det vi som har rätt och jänkarna fel.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Alltid en bra ide att iaf snacka med Rolle om adapters, han har tillgång till den maskinpark som behövs. https://rejsa.nu/slitsa

Kan tänkas att Joki Motorsport kan hjälpa till med sådant osså. http://www.jokimotorsport.se/

och om de har tid kanske Ravila Motorsport (som kör i SLC) kan tänka sig att göra osså. Kanske... http://www.ravilamotorsport.com/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag har mätt nu på min bil, och kommit fram till följande dimensioner:



Frågan är vilket material man väljer till första utgåvan för att kolla hur det passar. Några tips?

Jag tänkte nåt mjuk trä, typ balsa-trä för att det är lätt att bygga i och ska ju inte hålla någon last, det är ju bara en dimensionskontroll.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olof
Borås
Här sen Feb 2003
Inlägg: 46


Trådstartare
Bra förslag det där med materialet på prototypen skitbra helt enkelt . Har lite MDF hemma som jag inte har någon använding för som jag tror jag ska ta och använda tilld et ändamålet.

_________________
///Olof Jonsson
Citera
B.G
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


om man byyger motsvarande adaptrar på en gatbil, godkänner bilprovningen om det ser OK ut eller kräver de hållfasthetsberäkningsuderlag och andra intyg



Westfield skrev:
Ragnar skrev:
Westfield> Ritningen ser bra ut, men om du skulle följt ritningsreglerna till punkt och pricka så skulle den nedersta vyn vara högst upp tycker jag.

mvh/Ragnar


oops, just det ja thumbs up ser det nu. Man lär så länge man lever.

Ungefär så här blir det:


För en-kolvsok skulle jag mäta till extremerna, alltså köra in kolven så långt den går, mäta dit, och mäta till andra sidan och ta mitt-punkten. På mina fyrkolvsok är det relativt enkelt, iom. att mittpunkten syns tydligt p.g.a. delningen av halvorna.

_________________
R Haegermark
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



"Behöver tillverka en adapter till mina bromsok, någon som ahr tips på hur man går tillväga?"

Fundera en lång stund hur du får den enklaste adaptern, ju enklare ju billigare och många gånger bäst...

Gör en ritning eller måttsatt skiss. Tillverka en prototyp i spånplatta eller liknande, enkelt och kan göras med ganska enkla verktyg.
Provmontera och justera eventuellt mått om du ligger tajt någonstans etc.

Har gjort så på hojen, och senare vid körning visar det sig att bultarna som håller skivorna till naven ändå lyckats komma i kontakt med oken. Hmm...


"Var en evighet sedan jag läste nån ritlära, men finns/fanns det inte två sätt att rita på? Ett amerikanskt och ett europeiskt, eller nåt sånt? Med det kanske bara var vad som skulle vara på vänster och höger sida? "

och inte att förglömma, det troligen viktigaste sättet som flest saker härstammar ifrån. SKISSEN, ofta på ett kladdpapper eller en servettt eller


"... Och som alltid när det gäller måttsättning, regler och räknande så är det vi som har rätt och jänkarna fel. "

Tja, se det på ett annat sätt och räkna in engelsmännen (och walesarna etc) till amerikanarna.

Lägg ihop några 4*2 tums plankor och räkna ut hur hög en trave blir. Lätt som en plätt.

Ta 1 7/16 tum och dra ifrån 1/32 del tum ifrån ?????

Tror diskussionen är färdig där.


"Alltid en bra ide att iaf snacka med Rolle om adapters, han har tillgång till den maskinpark som behövs. https://rejsa.nu/slitsa "

Lustigt att man tidigare i veckan var och samlade in 60kg alu i lagom stora klumpar


"Frågan är vilket material man väljer till första utgåvan för att kolla hur det passar. Några tips?

Jag tänkte nåt mjuk trä, typ balsa-trä för att det är lätt att bygga i och ska ju inte hålla någon last, det är ju bara en dimensionskontroll."

Lite hårdare/formfastare så du faktist kan montera


"om man byyger motsvarande adaptrar på en gatbil, godkänner bilprovningen om det ser OK ut eller kräver de hållfasthetsberäkningsuderlag och andra intyg "

om du vid reg.bes inte direkt nämner att du gjort egna adaptrar utan listar vad skivorna kommer ifrån samt oken (och det är bil med högre effekt och vikt än din bil) så säger de nog inte mycket. Lite typer och stansa in ett artikelnr är ju en ide, och börja svamla om att det är en specialide från en limited edition som bara sålts i 100 exemplar etc.

Vid vanlig besiktning säger man inget, undrar de så undrar man tillbaka och ser förvånad ut.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Notera att det är en över ett år gammal tråd som väckts ur sin slummer!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Adapter till bromsok
8581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande