| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
|
1 besök senaste veckan (24262 totalt) |
_________________ Jörgen Bock |
||||
|
_________________ David Ålind |
||||
På saabs B-motor sitter oljepumpen så, tillsammans med oljefiltret :-) |
||||
|
om det är någon som behöver en Volvo b20 pump så har jag en liggande. En splitter ny högkapacitetspump från KG-trimning. Endast provmonterad... för att inse att den inte passade i min B230... Suck !
|
||||
|
SAAB-pumpen såg ju smidig ut. Sitter den alltså externt på blocket? Man får ju lite idéer som sagt...
Skulle kunna bli ett lämpligt projekt nästa vinter.
Finns ju ett torrsumpssystem till 400-motorn, men de lär man väl inte hitta på skroten direkt.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ja , den sitter externt på blocket så det är bara att skruva loss och börja bygga Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||
Är även jag intresserad utav detta... Vet inte om jag missat det, men är det någon som vet kapaciteten på saab 99-pumpen? Är det samma pump på alla saab 99:or? Tack på förhand//Flaxis _________________ förvirrad! Fredrik Sernemo |
||||
|
Vi fick hem vår blivande torrsump pump av SAAB 99-modell i fredags. Har än så länge inte hunnit med att göra några större ingrepp mer än att demontera den. Lovar att återkomma när vi lyckats göra en torrsump av den
Fredrik _________________ Fredrik Svärd |
||||
|
|
||||
De undrar jag med!
Kom å tänka på 2 typer till av pumpar... undra om de var i denna tråd de länkades till en biltema pump, då hamnade jag på båtsidan alltså en vattenpump! och om en form av vattenpump ska funka, bör inte en bensinpump kunna funka då? eller är den för klen? :S elektriska b-pumpar hittar man ju överallt tänkte jag så.... Och dom har ju bra sug förmåga! kanske dock inte om de kommer med luft... mer tankar på ämnet? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Båtpump är ingen bra lösning. De kan användas som primerump i ett oljesystem då de har bra sugeffekt. Men som evakuering och tryck pump är järnpumparna bäst, kugghjul eller gerotor. Kugghjulhar fördelen att lite "skräp" kan passera utan att förstöra pumpen men har ett tillerknismässigt svårare uttag i pumpblocket att få till, se huset ovan. Gerotorpumpens hus svarvas ut som ett runt hål, vilket är enkelt. Man kan köpa till Amerikanska gamla Ford V8 som har dessa pumpar och plocka ut själva pumpenheten och sätta i ett aluminiumhus. Köper man högvolyms så är det samma diameter men en tjockare enhet. De är inte särskillt dyra heller. Vill man ha kugghjulsmodellen så tittar man på Chevy. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Vad kan de vara för svårighetsgrad på de? (tänker på cheva pumpen då, fast en ford kanske är lika billig?) Låter ju VÄLDIGT enkelt! en lagring som är tätat ut genom ena sidan för drivningen och 2 kanaler ut på andra sidan för in och ut för oljan? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vi behöver som sagts några stycken evakueringssteg, man vill kunna evakuera oljan kanske även uppe i toplocket så man slipper att den ska behöve rinna ned bredvid vevaxeln och fångas upp av vinddraget. Man vill även ha några upptagningsställen i sumpen eftersom oljan flyttas med sidokrafterna. Det innebär att somliga pumpar bara kommer att suga luft, med det gör inget eftersom de är separata. Under den tiden de suger luft tjänstgör dessa som vacuumpumpar och vevhusventilation. Alltså, man får sas sugsidans överkapacitet på "köpet", och behöver inte bekymra sig om något förhållande mellan tryck och sugsidan. En sak till är att vi måste sätta in tryckregulering på trycksidan, men även den kår att ta ut frå den pumpenhet man använder där så storleken blir den rätta. MVH Göran. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
|
1 besök senaste veckan (24262 totalt) |