Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budget torrsump?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (24262 totalt)
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Pär Hylander skrev:
Jörgen Bock skrev:

En sådan typ av pump sitter på gamla SAAB 99 och den sitter utvändigt på blocket och drivs av tändförställaren som i sin tur drivs av aggregataxeln.

Har en bra kapacitet, kommer dock ej ihåg hur mycket den klarar av men den går med halva motorvarvet.
9000 motorns pump har samma varv som motorn så den har troligtvis mindre pumpvolym än 99.

Så 99 pumpen går ju att höja vartalet på så att den pumpar mer och således fungerar utmärkt som tömningspump för tråget.

Jörgen

Kommer att använda en sån själv till mitt Locost bygge (Saab9000) motor, fick tag i en ny pump gratis thumbs up

Det är den som ger oljetryck in till motorn fast den sitter utanpå blocket .
I blocket på sidan där pumpen sitter så är det urfräst spår för sugsidan och trycksidan och det fungerar alldeles utmärkt thumbs up

Jörgen

Verkar ju lysande! Var har den för uppgift på saabmotorn? (är där något som behöver evakueras på den?)

Stockholm
Här sen Sep 2004

Får ta å bidra lite. Fiat Uno pump. =)

Klicka för större (1mb).

Jag såg för ett tag sedan, kan inte hitta nu, en kille som gjort en egen kugghjulspump för oljereturen på en turbohojj iom att den hamnar för lågt för att det ska rinna ner av sig självt.

Umeå
Här sen Maj 2004

Pär Hylander skrev:
Jörgen Bock skrev:

En sådan typ av pump sitter på gamla SAAB 99 och den sitter utvändigt på blocket och drivs av tändförställaren som i sin tur drivs av aggregataxeln.

Har en bra kapacitet, kommer dock ej ihåg hur mycket den klarar av men den går med halva motorvarvet.
9000 motorns pump har samma varv som motorn så den har troligtvis mindre pumpvolym än 99.

Så 99 pumpen går ju att höja vartalet på så att den pumpar mer och således fungerar utmärkt som tömningspump för tråget.

Jörgen

Kommer att använda en sån själv till mitt Locost bygge (Saab9000) motor, fick tag i en ny pump gratis thumbs up

Verkar ju lysande! Var har den för uppgift på saabmotorn? (är där något som behöver evakueras på den?)

På saabs B-motor sitter oljepumpen så, tillsammans med oljefiltret :-)

--VVTS--
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

om det är någon som behöver en Volvo b20 pump så har jag en liggande. En splitter ny högkapacitetspump från KG-trimning. Endast provmonterad... för att inse att den inte passade i min B230... Suck !

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

SAAB-pumpen såg ju smidig ut. Sitter den alltså externt på blocket? Man får ju lite idéer som sagt...
Skulle kunna bli ett lämpligt projekt nästa vinter.
Finns ju ett torrsumpssystem till 400-motorn, men de lär man väl inte hitta på skroten direkt.

caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Anders Karlsson skrev:
SAAB-pumpen såg ju smidig ut. Sitter den alltså externt på blocket? Man får ju lite idéer som sagt...
Skulle kunna bli ett lämpligt projekt nästa vinter.
Finns ju ett torrsumpssystem till 400-motorn, men de lär man väl inte hitta på skroten direkt.

Ja , den sitter externt på blocket så det är bara att skruva loss och börja bygga thumbs up

Jörgen

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Hoppas det är ok att jag lyfter en gammal tråd. Undrar bara ifall nån lyckats med detta (99-pump)? Info och bilder tack

Opel Manta -74
Citera
Flaxis
GBG
Här sen Jan 2005

Abrahamsson skrev:
Hoppas det är ok att jag lyfter en gammal tråd. Undrar bara ifall nån lyckats med detta (99-pump)? Info och bilder tack

Är även jag intresserad utav detta...
Vet inte om jag missat det, men är det någon som vet kapaciteten på saab 99-pumpen?
Är det samma pump på alla saab 99:or?
Tack på förhand//Flaxis

Sword
Svartsjö
Här sen Jul 2005

Vi fick hem vår blivande torrsump pump av SAAB 99-modell i fredags. Har än så länge inte hunnit med att göra några större ingrepp mer än att demontera den. Lovar att återkomma när vi lyckats göra en torrsump av den

Fredrik

Fjärås
Här sen Jan 2005

Vill bara lyfta denna tråd och se om någon tillverkat nåt skoj.

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

skoterjocke skrev:
Vill bara lyfta denna tråd och se om någon tillverkat nåt skoj.

De undrar jag med!

Kom å tänka på 2 typer till av pumpar... undra om de var i denna tråd de länkades till en biltema pump, då hamnade jag på båtsidan alltså en vattenpump! och om en form av vattenpump ska funka, bör inte en bensinpump kunna funka då? eller är den för klen? :S elektriska b-pumpar hittar man ju överallt tänkte jag så.... Och dom har ju bra sug förmåga! kanske dock inte om de kommer med luft... mer tankar på ämnet?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Cassius skrev:
Kom å tänka på 2 typer till av pumpar... undra om de var i denna tråd de länkades till en biltema pump, då hamnade jag på båtsidan alltså en vattenpump! och om en form av vattenpump ska funka, bör inte en bensinpump kunna funka då? eller är den för klen? :S elektriska b-pumpar hittar man ju överallt tänkte jag så.... Och dom har ju bra sug förmåga! kanske dock inte om de kommer med luft... mer tankar på ämnet?

Båtpump är ingen bra lösning. De kan användas som primerump i ett oljesystem då de har bra sugeffekt.
Men som evakuering och tryck pump är järnpumparna bäst, kugghjul eller gerotor. Kugghjulhar fördelen att lite "skräp" kan passera utan att förstöra pumpen men har ett tillerknismässigt svårare uttag i pumpblocket att få till, se huset ovan. Gerotorpumpens hus svarvas ut som ett runt hål, vilket är enkelt.
Man kan köpa till Amerikanska gamla Ford V8 som har dessa pumpar och plocka ut själva pumpenheten och sätta i ett aluminiumhus. Köper man högvolyms så är det samma diameter men en tjockare enhet.
De är inte särskillt dyra heller. Vill man ha kugghjulsmodellen så tittar man på Chevy.
MVH
Göran Malmberg

Eslöv
Här sen Apr 2006

ja vad kostade min till chevan .. runt 300 spänn var det för en högvolymare i våras har jag för mig. En melling 55 såld under summitracing.com :s egna logga.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Göran Malmberg skrev:
Cassius skrev:

Båtpump är ingen bra lösning. De kan användas som primerump i ett oljesystem då de har bra sugeffekt.
Men som evakuering och tryck pump är järnpumparna bäst, kugghjul eller gerotor. Kugghjulhar fördelen att lite "skräp" kan passera utan att förstöra pumpen men har ett tillerknismässigt svårare uttag i pumpblocket att få till, se huset ovan. Gerotorpumpens hus svarvas ut som ett runt hål, vilket är enkelt.
Man kan köpa till Amerikanska gamla Ford V8 som har dessa pumpar och plocka ut själva pumpenheten och sätta i ett aluminiumhus. Köper man högvolyms så är det samma diameter men en tjockare enhet.
De är inte särskillt dyra heller. Vill man ha kugghjulsmodellen så tittar man på Chevy.
MVH
Göran Malmberg

Vad kan de vara för svårighetsgrad på de? (tänker på cheva pumpen då, fast en ford kanske är lika billig?) Låter ju VÄLDIGT enkelt! en lagring som är tätat ut genom ena sidan för drivningen och 2 kanaler ut på andra sidan för in och ut för oljan?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Cassius skrev:

Vad kan de vara för svårighetsgrad på de? (tänker på cheva pumpen då, fast en ford kanske är lika billig?) Låter ju VÄLDIGT enkelt! en lagring som är tätat ut genom ena sidan för drivningen och 2 kanaler ut på andra sidan för in och ut för oljan?

Vi behöver som sagts några stycken evakueringssteg, man vill kunna evakuera oljan kanske även uppe i toplocket så man slipper att den ska behöve rinna ned bredvid vevaxeln och fångas upp av vinddraget. Man vill även ha några upptagningsställen i sumpen eftersom oljan flyttas med sidokrafterna. Det innebär att somliga pumpar bara kommer att suga luft, med det gör inget eftersom de är separata. Under den tiden de suger luft tjänstgör dessa som vacuumpumpar och vevhusventilation.

Alltså, man får sas sugsidans överkapacitet på "köpet", och behöver inte bekymra sig om något förhållande mellan tryck och sugsidan.

En sak till är att vi måste sätta in tryckregulering på trycksidan, men även den kår att ta ut frå den pumpenhet man använder där så storleken blir den rätta.
MVH
Göran.

Budget torrsump?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (24262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande