Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 11038 besök totalt |
Billig bus, gat, kon och banbil vad köpa??
Tänker bygga en billig kul bil budget 50 000 inkusive bil köp (om någon köper min nuvarane 206:a). Har tänkt lite på bilar som: Alt1: Cittra AX gt med bur preppa en pug106rally motor, typ 1cm markfrigång, ful bredda så mycket det går och jätte breda däck. ![]() ![]() Alt2: Mazda 323 turbo gamla modellen, köpa en som är lite motor preppad ca 180hk, och lägga allt som blir över på däck chassi och bromsar ![]() ![]() Alt3: nissan 200sx helt rensad med moderat trim ca 250kh, kapabort allt som går ![]() ![]() Är det något som låter vettigt? eller är jag helt ute och cyklar, har ni några bättre förslag, hjälp mig att göra det rätta _________________ Joakim Hammarlund Esson2 nr55 |
||||
Re: Billig bus, gat, kon och banbil vad köpa??
De behöver inte alltid vara slutkörda, men då får du också lägga hela din budget på bilen vilket kanske inte är så kul. Fast visst är det svårt att hitta fräsha 200;or. Själv hade jag "bara" tänkt rostlaga, fixa ny lack(den röda lacken suger hästp**g), byta koppling och svänghjul, diff... Och då har jag redan bytt bussningar. Men vadfan, jag gillar bilen ändå. ![]() Bästa om man vill ha en 200sx är nog att importera en från Tyskland. Mycket billigare och mindre rost. Då blir det ju pengar över att fixa med också. |
||||
Där får jag nog instämma. Men alla dessa gamla GTi och GSi bilar får man massor med bil för då du har råd med bra stötdämpare, fjädrar och bussningar som jag ser som det viktigaste. Bör bli en slant över till riktiga däck också. En 200 eller 323 låter såpass dyr att du inte kan göra nåt åt väghållningen, motor har du ingen nytta av i en konbana om den kanar runt som en gris ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Mycket trevligt att se lite annorlunda ideer. Fiat Uno turbo är ju poppis raktframbil men den borde väl också gå att få till en kul banbil? _________________ ![]() |
||||
Av dessa alternativ skulle jag undersöka hållbarheten på drivlinan hos Mazdan, som jag har förstått är den inte det skottsäkraste som finns.
Annars låter det som bra idéer alltihop. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Till 323 4WD så finns rätt mycket delar som för Rally som går plocka över, och så väldans ovanliga är det inte. kika in på http://www.mazdaklubben.com för mer info om den bilen. Finns en hel del kunskap där...
|
||||
AX GT
![]() Bilen väger som ett mariekexpaket samt att den är väldigt trevlig att köra! Jag har "struttat" runt i en sån förut och det jag saknade var lite mer motor... Jo, nu kom jag på en nackdel med bilen. Den har 3-bultade fälgar men man kan byta ut naven mot Peugeot 106 dito (har jag för mig). Saknar än idag min lilla "cittra" som sjöng så skönt vid 8000rpm! /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Det är bara ett par årsmodeller som har 3-bultat! Jag har också åkt ax, fast inte GT. Rackarns problemfri å billig bil, tro det eller ej. |
||||
Visst...så var det ja! Satt och var insnöad på min -89:a ![]() Det jag inte gillade med denna bil var att el-kontakterna var ett skämt (bara att byta ut tycker jag), annars så håller som förvånasvärt bra. Best regards/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Se upp med rosten på dom bara. Den äter upp dom flesta. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Har tänkt på fiaten också
![]() ![]() Anledningen igentligen till 200:an är att jag saknar min sierra cossi ![]() ![]() Honda verkar vara bra bilar men jag vet inte vad jag ska leta efter, så bomba mig med tips vilken motor, kaross och årsmodeller. ![]() 200:an hade jag tänkt köpa en med skuten motor för att få ned priset + att man kan gå igenom motor, samtidigt som det portas och slipas, lager banor är ju inte så dyrt, och som sagt finns det många som vet vad som funkar så man kan bygga skott säker för den effekten man strävar erfter. Bmw = 6:a, har aldrig fastnat för bmw inget ont mot någon det är bara inte för mig ![]() 106 rally är en grym bil men den kostar 4-5 gånger mer än en ax så för 30 000 kommer man långt men trim och väghållning och kanske lite plåt jobb också, tror som sagt inte det är något problem att byta till 4bult både peugeot och ![]() Mazdan kanske kan vara ett vettigt alternativ men jag vet igentilgen inget om dem, har någon spec är jag tacksam, Rally är skit bra de kan mycket och man kan köpa mycket bättre begangnat där i från. ![]() Ax gt väger 830kg och har en motor på 1,4l som lämnar 80hk, tanken iså fall är 700kg ink bur kan det vara möjligt? tar man en större motor kan det ju bli svårt men kanske 850kg tankad och klar, då får man ju bra väghållning till billig peng det behövs ju inga dyra delar. Föresten har någon av dessa bilar galvad kaross peugeot har väll det sedan -89:e? ![]() _________________ Joakim Hammarlund Esson2 nr55 |
||||
Angående Honda skulle jag rekomendera följande:
CRX eller Civic 88-91 med D16Z5-motorn (124 hk) Civic eller CRX VT 90-91 Civic 3D VTi 92-95 Integra Type-R Kolla gärna mer här www.hondaklubben.com _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Ingen som kommer ihåg 205 rallye?
![]() 105hk, vitlackade fägar från fabrik ![]() Få sålda, lär vara relativt svårhittade ![]() Rosten... ![]() Sinnessjukt bra balans mellan motor och chassie!!! Väldigt roliga att köra.Å andra sidan är det sisådär tio år sen jag körde en-och då var dom ju gaska friska i motor och framförallt chassie _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Jag tror den behöver regelbunden service (6000mil) men det beror också på hur mycket man övervarvar den. Jani's G40 går iaf alldeles för snabbt....
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ingen 6:a i 320is så långt ögat kan nå. Sitter en tvåliters fyra på 192hk (plus minus några enstaka hästar..) Sen är det ju en annan sak om man inte gillar dom ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 11038 besök totalt |