Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
E85(?) föroreningar i tanken.
677 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
E85(?) föroreningar i tanken.

Får mina bränslefilter igensatta i min Porsche 924 på e85.

Jag vet inte om det är ett E85 problem eller inte egentligen, vilket kanske är min fråga, vad det kan komma ifrån.

Det är de vita fläckarna i botten av detta kärl på bilden.
Här syns stora patiklar, men det finns även små som man knappt kan se men grumlar soppan om man rör om.
De är tyngre är bränslet så de lägger sig på botten efter ett tag.

Tittar man ner i tanken så är den "fin", ingen rost vad jag kan se, ledningarna till och från är nya, tryckledningen är aluminium, returen koppar. Alla flexibla ledningar nya och i ptfe.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



Är tryckledningen anodiserad?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Är tryckledningen anodiserad?


Bra fråga, det är an8 rör, köpt från Speeding, står inget om det på hemsidan. Borde inte det klara etanol?

Edit När jag tänker efter så borde det vara omöjligt att anodisera insidan av ett rör.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Om det är obehandlad aluminium är det nog stor risk att den börjar korrodera, speciellt i kombination med en ädlare metall som koppar.
Är nog inga problem att anodisera insidan, skrapa lite om du har nån rörbit över så borde det synas.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
Om det är obehandlad aluminium är det nog stor risk att den börjar korrodera, speciellt i kombination med en ädlare metall som koppar.
Är nog inga problem att anodisera insidan, skrapa lite om du har nån rörbit över så borde det synas.


Nja, anodisering är en elektrisk process och elektroner gillar att ta den enkla vägen, alltså inte igenom ett långt smalt rör. Man skulle behöva en katod rakt igenom röret utan att nudda det för att få en bra täckning.
Som med zink eloxering, kan du inte se ytan som ska eloxeras så kommer du inte få något zink dit, inte speciellt bra i alla fall.
Men det kan tänkas att man har någon annan form av barriär när man gör bränsle rör.

Att det sitter koppar på return har jag inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli en galvanisk ström där. Är inget problem med bensin som leder ström väldigt dåligt, men E85 gör ju det något bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7294



Re:

safe skrev:
fonzeka skrev:
Om det är obehandlad aluminium är det nog stor risk att den börjar korrodera, speciellt i kombination med en ädlare metall som koppar.
Är nog inga problem att anodisera insidan, skrapa lite om du har nån rörbit över så borde det synas.


Nja, anodisering är en elektrisk process och elektroner gillar att ta den enkla vägen, alltså inte igenom ett långt smalt rör. Man skulle behöva en katod rakt igenom röret utan att nudda det för att få en bra täckning.
Som med zink eloxering, kan du inte se ytan som ska eloxeras så kommer du inte få något zink dit, inte speciellt bra i alla fall.
Men det kan tänkas att man har någon annan form av barriär när man gör bränsle rör.

Att det sitter koppar på return har jag inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli en galvanisk ström där. Är inget problem med bensin som leder ström väldigt dåligt, men E85 gör ju det något bättre.


Jag har för mig att Saab bytte ut pumpar och andra komponenter i bränslesystemet när Bio-ethanol E85 varianterna togs fram av 9-3 och 9-5.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Re:

safe skrev:

Nja, anodisering är en elektrisk process och elektroner gillar att ta den enkla vägen, alltså inte igenom ett långt smalt rör. Man skulle behöva en katod rakt igenom röret utan att nudda det för att få en bra täckning.
Som med zink eloxering, kan du inte se ytan som ska eloxeras så kommer du inte få något zink dit, inte speciellt bra i alla fall.
Men det kan tänkas att man har någon annan form av barriär när man gör bränsle rör.

Att det sitter koppar på return har jag inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli en galvanisk ström där. Är inget problem med bensin som leder ström väldigt dåligt, men E85 gör ju det något bättre.


Sökte lite och det säljs ju faktiskt svartanodiserade rör för typ samma pengar och de ser då svarta ut på insidan också.
Stod lite om hur man verkar kunna gå tillväga här https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S025789720300510 . . . .

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
safe skrev:

Nja, anodisering är en elektrisk process och elektroner gillar att ta den enkla vägen, alltså inte igenom ett långt smalt rör. Man skulle behöva en katod rakt igenom röret utan att nudda det för att få en bra täckning.
Som med zink eloxering, kan du inte se ytan som ska eloxeras så kommer du inte få något zink dit, inte speciellt bra i alla fall.
Men det kan tänkas att man har någon annan form av barriär när man gör bränsle rör.

Att det sitter koppar på return har jag inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli en galvanisk ström där. Är inget problem med bensin som leder ström väldigt dåligt, men E85 gör ju det något bättre.


Sökte lite och det säljs ju faktiskt svartanodiserade rör för typ samma pengar och de ser då svarta ut på insidan också.
Stod lite om hur man verkar kunna gå tillväga här https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S025789720300510 . . . .



Tack, ska kolla upp det röret.
Eller om det är bättre att köpa PTFE slang istället om det är bättre ur hållbarhetssynpunkt. Men det är ganska dyrt och den är knölig att dra för den är så styv.

Mitt aluminiumrör är i alla fall inte eloxerat utanpå, satte bara multimetern mot det och den visade direkt kontakt. Eloxering leder ingen ström.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464



Jag har kört med vanliga aluminium rör i 10 år med E85
Dom har ingen synlig ytbehandling.

Se bilder här från 2014 när dom installerades:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Jag har plast tank och ett litet Nuke bränslefilter med rostfritt nät filter, har aldrig haft några problem eller något synligt skräp i filtret.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
safe skrev:

Nja, anodisering är en elektrisk process och elektroner gillar att ta den enkla vägen, alltså inte igenom ett långt smalt rör. Man skulle behöva en katod rakt igenom röret utan att nudda det för att få en bra täckning.
Som med zink eloxering, kan du inte se ytan som ska eloxeras så kommer du inte få något zink dit, inte speciellt bra i alla fall.
Men det kan tänkas att man har någon annan form av barriär när man gör bränsle rör.

Att det sitter koppar på return har jag inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli en galvanisk ström där. Är inget problem med bensin som leder ström väldigt dåligt, men E85 gör ju det något bättre.


Sökte lite och det säljs ju faktiskt svartanodiserade rör för typ samma pengar och de ser då svarta ut på insidan också.
Stod lite om hur man verkar kunna gå tillväga här https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S025789720300510 . . . .


Mailade och frågade Overtake, de är bara eloxerade på utsidan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419


Trådstartare
Re:

RallyQuattro skrev:
Jag har kört med vanliga aluminium rör i 10 år med E85
Dom har ingen synlig ytbehandling.

Se bilder här från 2014 när dom installerades:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Jag har plast tank och ett litet Nuke bränslefilter med rostfritt nät filter, har aldrig haft några problem eller något synligt skräp i filtret.


Jag är lite skeptisk också, ska kolla ner i tanken igen med en kamera. Det kan ju vara i "taket" på tanken det är något skit som lossnar. Det borde ju då vara övergående.

Svårt att inspektera rören.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
E85(?) föroreningar i tanken.
677 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande