Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (19822 totalt)
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Hoppsan, här har det varit tyst.

Jag har fnulat vidare på laddluftkylningen och gett upp på min fåniga placering på sidorna. Istället planerar jag att införskaffa kylare från en annan bil med flänsarna i trevligare riktning och lyfta upp dem ovanför motorn istället - där de även kan få någon slags roof-scoop om luftflödet är otillräckligt. Det blir på många sätt så mycket enklare än den lösning jag tittat på nu.

Dessa finns hos autodoc för 700kr st. In/Utlopp sitter mycket bättre till och jag tror att laddluftsflödet genom dem blir bättre än de som hör till 2.7t.

Tyvärr jobbar jag vidare med mina silikonslangar, och känner dag för dag att det vore trevligt att kunna svetsa aluminium... En ny svets med AC-kapaciteter ligger dock utanför budget än så länge

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Hur går det?

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Det går sakta, tack som frågar, husrenoveringar har slukat fritid.

Detta har jag tänkt göra i närtid:
1) Slutföra kylarledningar, skaffa och montera fläkt på kylare
2) Koppla ihop bränslesystem, skaffa några nya 90º kopplingar
3) Bygga fäste för laddluftskylare och dra silikonslang
4) Koppla ihop vevhusventilation
5) Koppla in kabelhärvan, säkringslåda, relä för bränslepump, tändning, batteri (oklart hur allt det ska se ut ännu) och MaxxECU
6) Starta motor?!
7) Fira midsommar 2026

Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Nu har jag fått lite fart igen, med huset klart för tillfället.

Det blev ingen inkoppling av befintlig kabelhärva utan jag bygger en ny. Det var för mycket osäkerheter och besvär kring vad som gick var i den befintliga härvan, samt att jag inte använder hälften av det som kopplas in via den. Jag har fått hem allt material och en maxxECU, så snart jag bestämt var på torpedväggen ECUn ska sitta och lyft tillbaka motorn så kan jag börja mäta kabellängder.

Jag plockade även upp en relä och säkringsbox från MaxxECU, som kopplas direkt in i ECUns medföljande kabelhärva. Grymt smidigt med förbestämda utgångar för tändning, startmotor, bränslepump, fläkt osv.

Jag behöver ju också bygga avgassystem, och är lite sugen på att börja någonstans vid lambdamuttrarna på befintliga downpipes (innan kattarna). Jag tänkte skära bort en bit av avgassystemet längre ned och provsvetsa mot rostfria 2.5" rör så snart jag köpt fyllnadsmaterial för rostfritt.

Med det sagt har jag en fråga till er som byggt kabelhärvor: Vad använder ni för att klä in dessa? Speeding.nu förespråkar ju någon värmebeständig strumpa, men den är gräsligt dyr. Finns det andra billigare alternativ? Funkar en vanlig nylonstrumpa?

fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

jag använder flexslang o krympslang + sånt tyg tejp man har till hockey klubba
finns på biltema

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Hur orkar handtagstejpen (antar jag?) värme tro?

Vore ju roligt att ha något sånt här istället för nyckel till tändningen, men frågan är då hur man stöldsäkrar?

Kolja
08
Här sen Apr 2005

https://www.aliexpress.com/item/1005005938350929.html?spm=a2g0o.order_ . . . .

Det mest brandfarliga under motorhuven är koncentrerad spolarvätska i en plastburk med pump.

Kabeltejpen på länken är flamskyddad. Tejpen tjänar nog mest som ett skavskydd och estetiskt/hålla ihop härvan.

fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

Re:

[quote="cressell"]Hur orkar handtagstejpen (antar jag?) värme tro?

aldeles utmärkt det är ju för el. kom bara inte på något bättre sätt att beskriva det + jag har alldrig haft en bil som har brunnit pga tejpen, eller nått annat för den delen
o jag har gjort en del elsystem på bil o mc

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Re:

fordcapri skrev:
cressell skrev:
Hur orkar handtagstejpen (antar jag?) värme tro?

aldeles utmärkt det är ju för el. kom bara inte på något bättre sätt att beskriva det + jag har alldrig haft en bil som har brunnit pga tejpen, eller nått annat för den delen
o jag har gjort en del elsystem på bil o mc

Fattar!

Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Avgasrör.. Hur skulle ni matcha detta droppformade utlopp med ett 2.5" rör? Behöver också en lite knasig vinkel för att ta sig förbi ramen, och vara möjligt att montera.Jag tänkte stycka upp röret i änden, banka det till lämplig form och fylla igen med trianglar.

Och hur hade ni pluggat igen dessa? (Återvinning av bränsleångor)Jag tänkte dra på en slang som jag nyper eller sätter plugg i, men det är inte vidare elegant.

Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018

Och hur hade ni pluggat igen dessa? (Återvinning av bränsleångor)Jag tänkte dra på en slang som jag nyper eller sätter plugg

Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Re:

Duvan skrev:
Och hur hade ni pluggat igen dessa? (Återvinning av bränsleångor)Jag tänkte dra på en slang som jag nyper eller sätter plugg

Detta är inte vevhusventilationen, den är separat och kommer ha en catch can. Detta är EVAP:

Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Jag fick nys om dessa på ett amerikanskt forum, råkar någon veta om de finns att köpa för rimlig peng denna sidan atlanten?

Det är alltså tandade tårtbitar för svetsning av avgassystem. Tyckte det var grymt fiffigt!

c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re:

cressell skrev:
Jag fick nys om dessa på ett amerikanskt forum, råkar någon veta om de finns att köpa för rimlig peng denna sidan atlanten?

Det är alltså tandade tårtbitar för svetsning av avgassystem. Tyckte det var grymt fiffigt!

Det kan någon med rörlaser skära, men ett krångligt sätt att göra något enkelt. Det finns rörböjar i olika radier och bockvinklar att köpa.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Skulle tandningen ersätta tejp för att hålla ihop pusslet innan punktning?
Låter tveksamt att få 5-6 bitar att hänga ihop i bara de tänderna (tex vid pusslande där plats är begränsad).
Om tandningen är till för att minska frihets graderna för att förenkla innan tejpning så kan det ha ett värde.
Att producera tårtbitar med en vinklad såg är ju inget magiskt.

Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Då kanske det inte tillför något, jag släpper den tanken.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Pluggningen gör du snyggast med sådana här och en lämplig slangklämma eller fjädrande slangklämma.

https://www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/silikonhattar/index.htm . . . .
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Pluggningen gör du snyggast med sådana här och en lämplig slangklämma eller fjädrande slangklämma.

https://www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/silikonhattar/index.htm . . . .

Stort tack! Dessa hade jag missat.

Cressell
Täby
Här sen Jan 2017

Trådstartare
Fläkten vart för stor för kylarn (fördelaktigt att gå ut och mäta prylarna istället för att höfta..), så det bidde en fläktkåpa. Printad i 8 stycken delar PETG, nu när jag är nöjd med den blir det samma historia i PC då jag inte tror PETG kommer hålla formen.

Kalkyl
Strömsholm
Här sen Maj 2011

Snyggt jobbat

Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

cressell skrev:

Dom finns att köpa hos Revline nu thumbs up

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (19822 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande