Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (943 totalt) |
Hur man undviker bumpsteering vid val av styrväxel?
Jag håller på att montera en framvagn från en Saab 99 på en 96 V4 och vill gärna kunna åka med servostyrning. Det fanns faktiskt sena 99:or och 90:or på mitten av 1980-talet som hade servostyrning men de lär ju inte gå att hitta så nu söker jag istället för lämpliga alternativ. Som jag har fattat det så vill man att leden mellan styrväxelns kuggstång och styrstaget ska hamna i linje med länkarmarnas inre fästpunkter för att inte få konstiga effekter med omväxlande toe in och toe out när bilen rör på sig? Hur pass mycket kan man fuska med detta innan det börjar märkas? Alltså om kuggstången är lite för lång eller för kort? På Saab 900/9-3 (1994 - 2003) så sitter det en styrväxel där både vänster och höger styrstag är anslutet till en punkt mitt på styrväxeln (den rör sig alltså några centimeter (eller decimeter) fram och tillbaka när man styr). Hur skulle bilen uppträda om man satte dit en sådan styrväxel? _________________ Eric Palmborg |
Jag tänker använda en rattstång från Opel Corsa, som har elservo, på min Saab 96. Då slipper jag servopump, byta kuggstång osv...
Annars är väl og900 samma bil som 99 och många har ju servo. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
Jag kollade upp det där med en jag känner som kör folkrace och det är inte samma styrväxel på 99/90 och OG900.
Tja, elservo är ju en variant iofs och sen köra med orginal styrväxel men då har jag ingen nytta av styrservopumpen och får ändra remdragningen. Fullt möjligt naturligtvis men jag har ju redan svetsat igen hålen för den gamla växeln och sådär så jag vet inte... Men skulle vara intressant att få svar på mina frågor oavsett hur det sen blir. _________________ Eric Palmborg |
Generellt sett kan man säga att det är mindre risk för bump steer med "för långa" styrstag (dvs styrväxel med styrstagen på mitten) än för korta.
Saab/Opel styrväxel med p-ändarna "på mitten" funkar nästan alltid utan att ge betydande bump steer men man behöver prova och mäta för att hitta rätt höjd. Sedan behöver man också ha koll på ackermann (prova och mäta är enklast). _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Var skall kuggstången sitta? (på 96 eller 99 platsen)
Lite tumme pekfinger. Sitter kuggstången när övre bärarmen så skall. Kuggstånges cc, innre leder, vara ca som övre innre bärarmsinfästingar. Styrstagets luting skall vara ca som övre bärarm. Ackerham: Med kuggstången bakom framaxen skall styr-armarna vinklas innåt bakåt. Hur mycket är mycket beroende på användings-område för bilen. ps Varför byter du från 96 till 99 framvagn? _________________ Johan Sjölinder |
Även Audi har varianten med styrstagen ända in till mitten. Men Audi samt 900NG har väl mcp framvagn till skillnad från 96/99?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (943 totalt) |