Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (8336 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Miholu skrev:
Jag skickade in en begäran av frisvårdsersättning till min närmsta chef. Bifogade då orderbekräftelse och kvitto på betalningen, jag lade även till kommentar att det var motorsport innehållande motion.

Min chef skickade in detta men blev kontaktad av en representant hos Skatteverket som sade att de inte kommer godkänna vår begäran. Enligt den killen så uppfyller inte uthållighetskörning på bana deras kriterier för motion.

Men "Mindfulness som stresshantering" är motion menar samma handläggare?

Håller med Kolja, handläggares åsikt behöver nog prövas i annan instans före den godtas

Ur 4 Bedömning https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/384456.html?date=2020- . . . .
"HFD:s domar innebär att förutsatt att utgivet friskvårdsbidrag erbjuds hela personalen och uppgår till mindre värde kan friskvårdsbidraget användas för att ersätta kostnader för aktiviteter som innehåller moment av motion. Förutom traditionella motionsaktiviteter som träning på gym, simning och deltagande i olika bollsporter kan friskvårdsbidraget således användas för kostnader som den anställda haft för aktiviteter som mer har karaktär av hobby eller fritidsaktiviteter så länge dessa aktiviteter innehåller moment av motion. Ett friskvårdsbidrag kan då användas för sådana aktiviteter som innehåller moment av motion och träningsom exempelvis agility, sportfiske, och enduro så länge som övriga förutsättningar för skattefrihet är uppfyllda. Friskvårdsbidraget kan även användas för personliga startavgifter i tävlingar som innehåller inslag av motion"

Miholu
Hallsberg
Här sen Okt 2020

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Update!

Ringde idag direkt till Lönechefen som har direktkontakt med skatteverket.
Friskvårdbegäran nu godkänd för långlopp och betals ut på nästa lön!

Tydligen rådde det stor osäkerhet hos både lönekontor och skatteverket, då ingen av de hade sett en sådan begäran förut (troligtvis för att den är så pass ny) och de var frågande till om den innehöll motion.
Så länge den innehöll någon typ av motion är den okej kom man fram till, man får det dock inte för virtuell motorsport enligt dem, men det rör ju inte mig. :P

08
Här sen Apr 2005

Miholu skrev:
Update!

Ringde idag direkt till Lönechefen som har direktkontakt med skatteverket.
Friskvårdbegäran nu godkänd för långlopp och betals ut på nästa lön!

Tydligen rådde det stor osäkerhet hos både lönekontor och skatteverket, då ingen av de hade sett en sådan begäran förut (troligtvis för att den är så pass ny) och de var frågande till om den innehöll motion.
Så länge den innehöll någon typ av motion är den okej kom man fram till, man får det dock inte för virtuell motorsport enligt dem, men det rör ju inte mig. :P

Thats the spirit!
No retreat, no surrender, we shall never give up these shores!

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Bra att veta, detta med skattemyndigheten. Jag har lämnat in underlag från ett antal banträffar. Tack och lov har jag loggar från min pulsmätare som nog visar ganska tydligt att det handlar om mer motion än många andra former av detsamma.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Uppar denna då jag såg en diskussion kring detta i en annan tråd här på forumet.

Bör det alltså vara godkänt att ta anmälningsavgiften för bankörning på friskvårdsbidraget?
Har någon här lyckats med det?

Utanför Laholm
Här sen Dec 2004

Snömannen skrev:
Uppar denna då jag såg en diskussion kring detta i en annan tråd här på forumet.

Bör det alltså vara godkänt att ta anmälningsavgiften för bankörning på friskvårdsbidraget?

Jag har lyckats ta anmälningsavgiften som friskvårdsbidrag. Flera gånger också. Vet inte om det beror på var man jobbar och det företagets policy men när jag jobbade på Koenigsegg så var det inga problem thumbs up

Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

lahi skrev:
Snömannen skrev:

Jag har lyckats ta anmälningsavgiften som friskvårdsbidrag. Flera gånger också. Vet inte om det beror på var man jobbar och det företagets policy men när jag jobbade på Koenigsegg så var det inga problem thumbs up

Kul!
Då lär jag försöka få ett kvitto på en betalning och prova!

Lerum
Här sen Feb 2009

Kolja skrev:
Om det är lite stake i företaget så accepterar de inte en enskild skattehandläggares åsikt utan låter pröva saken i förvaltningsdomstol. Man ska inte ge sig.

Man kan notera Högsta förvaltningsdomstolens uttalande; ..."om aktiviteten som sådan innehåller någon form av motion kan friskvårdsbidraget användas för att bekosta hela eller del av aktiviteten".

Min understrykning.

Och jag utgår ifrån att ert försök har skett efter juni i år då den nya ändrade praxisen kom?

Jag har köpt hyrkartskuponger för friskvårdsbidrag. Motion? Jag blir åtminstone svettig.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014

Det är fritt fram! Vi har hjälpt många förare med riktigt kräsna revisorer som kollat och kollat... varje gång med tumme upp. thumbs up

KISA
Här sen Aug 2009

Gick inte igenom smidigt men till slut efter jämförelse att sportfiske vara inslag av motion och detta är extremt mycket mera påfrestande.

Efter en arrangör ville ha 20% avgift för det skulle gå till friskvård och en annan inte skulle köra något på Mantorp så löste Lars Grennberger på LMS och Sviestad det på kort varsel.

Han är en LEVANDE LEGEND!

Så nu blir det testköra där en del i sommar.
Försöka ta under minuten.

Allmänt banåkaforum
Motorsport (inkl motion) = Friskvårdsbidrag!
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (8336 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande