Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (19696 totalt)
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
J.Schuman skrev:
cressell skrev:
Jag fick nys om dessa på ett amerikanskt forum, råkar någon veta om de finns att köpa för rimlig peng denna sidan atlanten?

Det är alltså tandade tårtbitar för svetsning av avgassystem. Tyckte det var grymt fiffigt!


https://rejsa.nu/im/user/26717/2024-06-23-10-55-55_img_1414.jpeg


Dom finns att köpa hos Revline nu thumbs up


Spännande, ska titta! Tack.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Gällande utvändigt rostskydd:
Jag har lite ytrost på delar av ramen (desto mer sedan ett missöde här om kvällen), och tänkte börja planera för åtgärd då det snart inte är något kvar att svetsa. Efter några samtal har jag fått förslag på följande strategi (länkar till ubf då deras webshop var lättarbetad):

1: Slipa bort överflödig rost (Knappt applicerbart då ytrosten är oerhört tunn)
2: Applicera rostomvandling där ytrost finns, låt verka ett dygn
3: Slipa bort svart damm som bildas vid rostomvandling
4: Rengöra alla ytor som ska målas med silikonborttagning
5: Spraya på DTM-2k färg


(Alla hål har 'fyllts' med hålrumsvätska vid håltagningstillfället.)

Vad tror ni om detta? Hur hade ni gjort?
Funkar rostomvandling eller ska jag lämna på blästring? Vore coolt att galva hela ramen?

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Det blev en flaska dinitrol på test. Jag har även en liten burk Fertan som jag tänkte testa. Hurdå? Bra fråga. Jag tänkte skrapa och se hur det ser ut under svärtan som uppstår när medlen verkar.

Instruktionen är som följande: Slipa rent, tvätta rent, applicera, vänta ett dygn och vips är du rostfri. Flera lager kan appliceras efter de första 6 timmarna om man på något vis kan avgöra att det behövs. Medlet aktiveras av oxiderna i materialet och ska ha goda förmågor att krypa in i porer och andra hålrum. Det bildar sedan ett kemiskt stabilt järnkomplex, som dessutom förhindrar nya angrepp där den verkat.

Ytan den lämnar ska gå att slipa upp för svetsning, samt ger god vidhäftning vid övermålning. Sägs det.

Rostbildning efter en fuktig natt:

Slipat halva för jämförelsen:

Slipat hela (med stålull, typ):

Dinitrol RC900:

Applicerat rostomvandlaren, transparant först och svartnar fort i kontakt med oxiderat stål:

Efter ca 12 timmar, ytan är nu torr och hård:

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Jämförelse mellan första och sista bilden; Lite intressant att någon form av reaktion har i alla fall skett där det fanns rost från början, den ytan är matt. Övrigt område är blankt.

Tydligen ska medlet bilda någon form av polymer-baserat ytskikt när det verkat/härdat klart.



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Alla rost-omvandlare/borttagare är syra-baserade.

I Dinitrols fall är det myrsyra, dvs samma syra som lantbrukare använt i åratal för att hållbarhets-behandla sitt ensilage.

Rosten reagerar kemiskt med syran och ombildas till järnfosfat, det är det mörka man ser efteråt.
När det är fuktigt kan man tvätta bort det, alternativt när det torkat bildar det ett skikt som kan målas över. På det hela taget - bra skit!

Det som brukar vara lite kämpigt är att (oavsett medel) syran inte tränger ned mer än några my...
Alltså behövs nedsänkning i bad eller bra förbehandling i form av slipning. Seriöst av å-f i ditt fall att upplysa om det! thumbs up Det brukar de flesta annars "råka glömma".

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Alla rost-omvandlare/borttagare är syra-baserade.

I Dinitrols fall är det myrsyra, dvs samma syra som lantbrukare använt i åratal för att hållbarhets-behandla sitt ensilage.

Rosten reagerar kemiskt med syran och ombildas till järnfosfat, det är det mörka man ser efteråt.
När det är fuktigt kan man tvätta bort det, alternativt när det torkat bildar det ett skikt som kan målas över. På det hela taget - bra skit!

Det som brukar vara lite kämpigt är att (oavsett medel) syran inte tränger ned mer än några my...
Alltså behövs nedsänkning i bad eller bra förbehandling i form av slipning. Seriöst av å-f i ditt fall att upplysa om det! thumbs up Det brukar de flesta annars "råka glömma".


Jag var inställd på svar i form av "äh, den där skiten funkar inte", så tack för detaljerna och kul att din uppfattning av denna typ av medel ändå har god verkan!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
3D-printern fick sig ett jobb efter jag tröttnat på att försöka pussla ihop vevhusventilationen på ett tillfredsställande sätt.

Min catch can har 25mm kopplingar, utgående kopplingar på motorn är 16mm, ingående är 16mm resp 12mm. Jag behöver även ett par 90º från ventilkåporna, dessa tre ska sedan ihop (ett X hade varit toppen, men hittar inget i rätt storlek) med två T. Denna ska sedan upp till 25mm och på catch can med 90º vinkel. Åt andra hållet ska jag från 25mm till 16 och 12, vilket blir lite reduceringar och ett T/Y. Kort sagt många stora kopplingar på liten yta.

När jag satt och vände på kopplingarna såg jag att de är gjorda i PA6-CF, kolfiberförstärkt nylon. Jag råkar ha en rulle av detta till 3d-printern, satte mig då och kastade ihop några bitar och provprintade i PLA:

(stora brandgula fästet för catch can blir en aluminiumbit inom kort)

Lite justering och därefter skarp körning i nylon (avsevärt dyrare filament..)


Dessa var ett rent h-e att rensa på stödmaterial, och jag är lite orolig att den som sitter efter catch-can (och därmed filtret) ska släppa rester in i motorn - jag får lägga någon timme extra på denna.

Jag provade att plugga en koppling, ned i en hink vatten och sätta tryckluft i andra änden - inga bubblor syntes även vid 3 bar. Vi får se hur det håller!

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Intercoolern är nu på plats med tillhörande slangdragning. Kvarstår att dra laddtrycksåtermatning samt MAP-givare. Blev föga vackert.

Det kommer bli ett roof scoop från vindrutans topp, samt ett utlopp efter intercoolern till bilens bak. Sannolikt i kolfiber.



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hmmm. Denna placering av IC känns knepig, rent funktionellt och estetiskt. Även om det tilltänkta tak-scoopet är smalt i inloppet och sedan trattar ut rejält vid kylaren så är jag skeptisk till hur det kommer att se ut?

Bakåtsikt?

Vet att det finns en rätt känd grön turbo-Midlana med takscoop.

Rent funktionellt har du ingen hjälp på sugsidan av kylaren, typ ejektorverkan. Likaså att kylaren är placerad rakt ovanför en varm motor.

_________________
Magnus Falk
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Jag tror att det är den bästa av ett antal dåliga placeringar. Placeringen är inget jag själv hittat på, utan har inspirerats av flertalet fabriks eller hemmabyggda mittmotorbilar (Exige, STI, F40, V-storm WR3 mfl). Jag har även någon tanke om att särskilja intercoolern och dess luftbox/scoop från motorrummet och den värme som rör sig där inne, med hjälp av motorhuven.

Hade hjulen suttit innanför karrosen så hade det varit läckert med en mindre intercooler på var sida med scoops framför bakhjulen.

Utseendet är lite sekundärt, men det är synd på sikten bakåt. Den gröna Midlana du nämner har haft god framgång med både placeringen ovanför motorn och luftflödet från tak-scoopet, jag använder det som facit. Han körde ca 500hk i sin Honda K-motor.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8318



cressell skrev:
3D-printern fick sig ett jobb efter jag tröttnat på att försöka pussla ihop vevhusventilationen på ett tillfredsställande sätt.

Min catch can har 25mm kopplingar, utgående kopplingar på motorn är 16mm, ingående är 16mm resp 12mm. Jag behöver även ett par 90º från ventilkåporna, dessa tre ska sedan ihop (ett X hade varit toppen, men hittar inget i rätt storlek) med två T. Denna ska sedan upp till 25mm och på catch can med 90º vinkel. Åt andra hållet ska jag från 25mm till 16 och 12, vilket blir lite reduceringar och ett T/Y. Kort sagt många stora kopplingar på liten yta.

När jag satt och vände på kopplingarna såg jag att de är gjorda i PA6-CF, kolfiberförstärkt nylon. Jag råkar ha en rulle av detta till 3d-printern, satte mig då och kastade ihop några bitar och provprintade i PLA:

(stora brandgula fästet för catch can blir en aluminiumbit inom kort)

Lite justering och därefter skarp körning i nylon (avsevärt dyrare filament..)


Dessa var ett rent h-e att rensa på stödmaterial, och jag är lite orolig att den som sitter efter catch-can (och därmed filtret) ska släppa rester in i motorn - jag får lägga någon timme extra på denna.

Jag provade att plugga en koppling, ned i en hink vatten och sätta tryckluft i andra änden - inga bubblor syntes även vid 3 bar. Vi får se hur det håller!


Prova även när delarna varit nersänkta i kokande vatten en halvtimme eller så. Inte kul att blåsa en koppling när allt är varmt och det sprutar överallt.
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
God tanke, det ska jag göra.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Sitter IC:n längsmonterad på denna?



_________________
Magnus Falk
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
stilldouble skrev:
Sitter IC:n längsmonterad på denna?




Ja, det stämmer. Den överlappar med motorn halva sträckan ca. Ska leta fram bilder vid tillfälle.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Här är två bilder:



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Han räddar ju lite av bakåtsikten med längsmonteringen. Borde även kunna vara lite enklare att få till ett visuellt tilltalande scoop vid längsmontering?

_________________
Magnus Falk
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
stilldouble skrev:
Han räddar ju lite av bakåtsikten med längsmonteringen. Borde även kunna vara lite enklare att få till ett visuellt tilltalande scoop vid längsmontering?


Absolut, och skulle jag byta till singelturbo så är det nog ett bra alternativ. Med två snäckor gillar jag dock hur jag kan minska på rördragningen med min lösning.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

cressell skrev:
stilldouble skrev:
Han räddar ju lite av bakåtsikten med längsmonteringen. Borde även kunna vara lite enklare att få till ett visuellt tilltalande scoop vid längsmontering?


Absolut, och skulle jag byta till singelturbo så är det nog ett bra alternativ. Med två snäckor gillar jag dock hur jag kan minska på rördragningen med min lösning.


Bakåtsikt är nog enklast med sidospeglarna och sen en backkamera (android) som man kan tända upp om man vill kolla ännu mer bakåt när man kör. men det är förmodligen ett betydligt senare huvudbry.
(hade en 5" skärm med bakåtriktad kamera på hojen förut men IP-klassningen var inte så bra på skärmarna förr)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
Tillökning i familjen innebär att detta går ganska sakta nu.
(som om det inte gick sakta redan innan )

Jag är ju av typen som gärna testar saker halvfärdigt, höstens prioritering blir därför kabelhärva för att provstarta skrotmotorn. Schemat är klart, den faktiska dragningen är vad som återstår.


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Funderade ett varv till på IC-placeringen.... Vad är det som hindrar att du inte bara vrider upp IC:n 90 grader (så den står vertikalt, istället för liggande) på befintlig plats?

Bakåtsikt är ju ändå tack-puss-och-godnatt om du sätter ett scoop på samma plats.

_________________
Magnus Falk
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263


Trådstartare
stilldouble skrev:
Funderade ett varv till på IC-placeringen.... Vad är det som hindrar att du inte bara vrider upp IC:n 90 grader (så den står vertikalt, istället för liggande) på befintlig plats?

Bakåtsikt är ju ändå tack-puss-och-godnatt om du sätter ett scoop på samma plats.


Kul tanke, kanske med en annan intercooler. Vertikalt monterad ovanför motorn blir den bilens högsta punkt även utan tillkommande slangdragning. Längre bak ser jag tyvärr inte hur det skulle kunna bli snyggt, även om den lösning jag har nu inte kommer vinna några skönhetspris.




_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (19696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande