Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (908 totalt) |
Kamrater. Jag behöver er kunskap.
Hur bör jag montera r-däcken på Opel Corsa opc? Förutsättningar: Dimension 235/40 x18. Jag har 2 st med TW 200 och två med TW 100. Bilen är fwd, 211 hk, med Drexler ramplamell-differentialbroms. Skall användas på konbana och trackday. Ska de mjukare däcken sitta fram eller bak? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Om du sätter de mjuka fram så ska du nog testa bilen i konbana först innan du tar den till bana, så det inte blir så dyrt om det blir lite väl överstyrt
![]() Eller sagt såhär istället: Svängvilligt o överstyrt är kul (plus bra drivgrepp dessutom). Inom rimliga gränser Vilka är de två däckmodellerna? _________________ ![]() |
||||
Stirra inte bara på TW, det ger en hint men är bara en parameter av flera. Jag kör Yokohama A052 bak och Kumho V70a fram - helst k61 medium - på Alfasud Sprint i CAR Challenge, båda i 205/50-15. A052 har TW200 och V70a typ 50?
Fram har jag CW på typ 300 kg per sida, bak sådär en 160. Tidigare har jag haft lite svårt att få temp i bakhjulen. A052 pallar inte fram i racetempo men funkar ypperligt bak då de "är med från start", de håller i bra och bilen är otroligt förutsägbar. A052 beter sig som ett mjukare däck men har högre TW. Jag skulle börja med de hårdare däcken fram, men testa att byta när du blivit varm i kläderna - om inte annat för att ha ytterligare en referens. _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||
Tack Martin. Men du verkar köra med de mjukaste däcken fram på din fwd Sprint? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Utiifrån mina erfarenheter med de två rejsAbarther jag haft så skulle jag helt klart börjat med de mjuka bak av följande anledningar:
1: möjligheten att inom rimlig tid få upp temp i däcken bak med vettigt, dvs inte toklågt, däcktryck 2: minska risken för att överhetta däcken fram, framförallt i slutet på en stint, och därigenom få vettig livslängd på dem Jag har dock i princip enbart kört på Kumho V70 men använt olika kombinationer av hårda, medium och soft beroende på väder, bana och tillgång. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Tack för din värdefulla input Mats. Som jag förstår det är Abarth och Corsa D samma plattform. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Jag har sett en Golf III med gatdäck bak och R888 fram i konbana. Det var först underhållande men övergick till läskigt när det gick bredare för varje sväng på väg mot målfållan (och slutade i piruett). Större skillnad på däck än i detta fall men oönskat mycket överstyrning kan nog bli resultatet.
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Om man bara tittar på TW - ja. Yokohamadäcken uppför sig (på min bil) mer som Kumho nånstans mellan "soft" (K21) och "medium" (K61) trots högt TW. Kan vara att du vill testa med AR1 fram om de är svåra att få upp tempen i monterade bak, men som sagt - testa och känn dig fram! Det kan dock ta ett tag att få till rätt utgångstemp osv, så du kanske hinner köra slut dem innan du testat alla kombinationer. _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||
Efter en massa år med lät fwd bil på både bana och konbana säger jag definitivt mjuka bak. Är alltid svårt att få upp tempen där. Sen är min erfarenhet att det är lika viktigt med ett däck bak som kommunicerar bra på släppgränsen. Med en kort bil likt din behövs det extra mycket kommunikation från däcken för att du sm förare ska ha en chans att hinna agera
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Bra info. Stort tack.
Nankang visade sig vara väldigt ovilliga att bli monterade. Tillbringat större del av måndagen framför en däckmaskin. Bra träning men dålig timpeng iaf... I morron får proffsen prova. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
AR-1orna har generellt bångstyrig stomme tror det varierar lite beroende på storlek/dimension. Har svettats en del med att brotta på och av såna.
![]() |
||||
AR-1 är ganska bra kallgrepp för att vara r-däck så de funkar nog även bak. Vad som blir bäst kommer att bero på hur chassiebalansen är och vad du har för justermöjlighetet på rollstyvhet fram eller bak dvs i praktiken justerbar krängare. Bilen är nog snabbast med AR-1 fram då de tål mera tempo och ger mer grepp om inte balansen blir för överstyrd.
Sen kommer ju bilen bete sig lite annorlunda under ett pass beroende på vilka däck som sitter var. Med samma rdäck fram och bak och dimension är en framhjulsdriven bil oftast lite extra överstyrd framförallt i vänsterkurvor det första eller de två första varven innan däckstempen kommer, framförallt första passet innan det är lite grundtemp i nav, spindel bromsar och fälg. Sätter du AR-1 fram kommer bilen vara mer understyrd första varven men sen kommer greppet fram vara bättre och bilen mindre understyrd men kan i värsta fall bli för överstyrd om bakdäcken överhettar. Sätter du AR-1 bak kommer bilen vara överstyrd initialt tills bakdäcken har fått temp men då kommer framdäcken överhetta istället och bilen börja understyra rejält och gå sakta. Jag hade satt AR-1 fram och ökat tempot lite långsamt i kurvorna men gasat och bromsat kraftigt på rakorna. Alternativt provat i en konbana. Tror dock bilen går bättre med samma typ av däck fram och bak om det är samma dimension då chassiebalansen är anpassad för det. Men bilen är inte nödvändigtvis långsammare med mer gatanpassade däck bak då rdäcken bak troligen kommer gå lite kallare än optimalt och framdäcken tendera att överhetta.Framförallt vänster framdäck kommer gå hårdast. En annan aspekt är vivslängd, det är svårt att få ut längsta möjliga livslängd ur däcken med olika däckstyper då man inte kan rotera däcken frittmellan vänster fram som slits mest och höger bak som slits minst _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Hur långt är ett snöre.
Spontant säger jag Ar-1 fram om resten av bilen är gjorde för att kunna gå på R-däck. för bra grepp bak kommer göra att bilen bara blir understyrd, antagligen kommer det att vara tillräckligt bra grepp i Hankooken så det inte kommer släppa endå, de har även bättre kall grepp så de kommer fungera direkt, vilket inte Ar-1 gör bak på en fwd bil _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (908 totalt) |