Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage - ventilation
20 besök senaste veckan (2329 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Har börjat sätta fart på en folkvagn som jag haft stående sedan '93. Det har fått mig att inse att jag behöver ha ett ventilationssystem i garaget. Min tanke är att sätta in en fläkt i utrymmet ovanför taket och sedan sätta in tak ventiler och sen kunna köra fläkten av/på och i förlängningen typ automatiserat. Anyway - nåt speciellt jag ska tänka på? Garaget är okej ventilerat i övrigt, det är bara det att när man grejar med saker som luktar i garaget så luktar det även i förrådet som är vägg i vägg - och därför vill jag kunna klappa på ett fläktsystem.

Okej, så dra ut luften vid taket och ut. Har även funderat på om jag behöver ett "stuprör" ner för att suga ut vid golvet också - men det kanske räcker vid taket?

Tänker typ en kanalfläkt, typ en sån där Östberg CK125...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Skall du suga ut nåt som är brännbart så behöver du en speciell fläkt, inte bara att dra dit en vanlig kanalfläkt.
Tilluft är bra att ha också, tar du den utifrån så blir det kallt vissa delar av året.

BMW 330i -05
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020

Jag har en sån här: https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/miniventilation/vl-50s2- . . . .

Funkar helt ok, men man får göra rent filtret ganska ofta.

Beroende på vad man gör naturligtvis.

Göteborg
Här sen Dec 2002

JAg har satt in en FTX i mitt garage, en mitsubishi lossnay vl-50, och jag måste säga att det gör extremt gott för klimatet i garaget!

Jag har själv lite förvaring av andra saker (för hushållet, som kommande storlekar barnkläder etc) i garaget då det ändå är uppvärmt och har förvaringsloft och sedan jag skaffade FTX:en så har all form av 'meklukt' försvunnit.

Rekommenderas thumbs up

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
MaZ skrev:
Skall du suga ut nåt som är brännbart så behöver du en speciell fläkt, inte bara att dra dit en vanlig kanalfläkt.
Tilluft är bra att ha också, tar du den utifrån så blir det kallt vissa delar av året.

Kallt, visst, men ändå bättre än att öppna garageporten (som är dagens metod).

Brännbart... hmm. Ok, ska ha det i åtanke. Var hamnar man fläktmässigt då? Har inte läst nåt på rejsa om det, det är ju bara pax fläkt som rekomenderas typ.

Förresten är det golvvärme i garaget.

Ska kolla på den där lossnay...vilket namn förresten...

Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Jag har tilluft i ena änden av garaget och uppe på motsatt vägg har jag en kylfläkt från ett elskåp med bra drag i som jag satt på en kontakt. Så när jag skruvar slår jag på den och forcerar ventilationen och när jag inte är där så får det vara självdrag. Finns kanalfläktar med timer och fukt funktioner om man vill ha lite mer funktioner. Är det så bränbart att en ex klassad fläkt behövs skall man nog inte vara i garaget

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Jag har en östberg 125mm ec-fläkt som utblås. Satte den i en befintlig kanal genom väggen. Den är på typ 100w, men går tyst och fint ned till 4w. Skulle inte köpa något annat än en ec-fläkt.

Garaget är i källaren så lite forserad ventillation är ett måste för att det inte ska lukta bil i huset. Med fläkten på 4w så försvann det helt. Vrider jag upp den och öppnar en ventil blir det bra drag genom garaget. Har bara en potentiometer på den för reglering.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jag har några Fumex 3-fas med frekvensstyrning kopplad till 1-fas så går det att styra fläkthastigheten. De brukar dyka upp på blocket ibland.

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Och om vi blandar in svetsrök i detta - jag var inne på att dra ner ett rör vid arbetsbänken IFALL man svetsar nåt och också ett rör nere vid golvet, med spjäll för on/off.

Räcker det att evakuera bara via takventiler eller ska jag tänka in nåt extra?

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag har ventiler i portarna som är ena kortänden, i andra en lite 12V-pcfläkt. Sen ett ställbart nätagg för 230VAC till 1,5/3/4,5/6/osv.... upp till 12V. Kör på halvfart normalt och mer om jag svetsat eller annat som luktar

När jag köpte hus och garaget fanns det en del fukt i påreglade innerväggar. Ett år senare är det snustorrt i alla reglar.

Kostnad ett par hundralappar och lättreglerat sett till hur mycket jag vill ventilera

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

SevenEight skrev:
Och om vi blandar in svetsrök i detta - jag var inne på att dra ner ett rör vid arbetsbänken IFALL man svetsar nåt och också ett rör nere vid golvet, med spjäll för on/off.

Räcker det att evakuera bara via takventiler eller ska jag tänka in nåt extra?

Jag har ett löstagbart utsug ovanför arbetsbänken och en liten kanalfläkt i ett spirorör ut genom en en ventil i väggen.
Helt underbart när man Tigsvetsar, målar eller hanterar rengöringsmedel, skillnaden fläkt på eller av är påtaglig, hade inte velat vara utan den.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Kan hjälpa dig ! 30 år i vet som tekniker arb ledning konsult Behöver en skiss och hur du använder din verkstad.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Figgz skrev:
JAg har satt in en FTX i mitt garage, en mitsubishi lossnay vl-50, och jag måste säga att det gör extremt gott för klimatet i garaget!

Jag har själv lite förvaring av andra saker (för hushållet, som kommande storlekar barnkläder etc) i garaget då det ändå är uppvärmt och har förvaringsloft och sedan jag skaffade FTX:en så har all form av 'meklukt' försvunnit.

Rekommenderas thumbs up

Även jag har satt in en Lossnay och kan säga att den funkar riktigt bra! Skönt med FTX - man vill ju inte vädra ur all varm luft på vintern som man betalat dyrt för att värma upp.

Jag har ett nybyggt och välisolerat garage där "byggaren" inte satt in någon ventilation alls. "korsdrag i öppna fönster på sommaren och på vintern tar luftvärmepumpen hand om det" - så tänkte han.

Mitt tips till TS (och andra som tittar på denna lösning) skulle vara att ta en lite större modell, mitt garage är 90kvm (jag har en lv-100 som e spelad för upp till 80kvm) och nu under sommaren så har faktiskt inte ventilationen räckt tycker jag (med all rätt), jag har haft 10-15 högre luftfuktighet i garaget än ute. Men det löste sig med korsdrag i fönstrena.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jag haf haft en vanlig 125mm industrifläkt som avgasutsug i 15 år. sätter på spirorör och kopplar på bilen.
Kan köra motorn utan problem i timtal.
Funkar även som alltmän ventilation vid fukt eller svets. kör fullfart, den är tyst.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Benny Steen skrev:
jag haf haft en vanlig 125mm industrifläkt som avgasutsug i 15 år. sätter på spirorör och kopplar på bilen.
Kan köra motorn utan problem i timtal.
Funkar även som alltmän ventilation vid fukt eller svets. kör fullfart, den är tyst.

Jepp, "har koll" på din lösning och den blir nog kopia på den. Men - jag tänkte att det kanske finns fler saker att tänka på när man ger sig in i ventilationsträsket.

Jag har egentligen 2 separata problem som jag ska lösa. Problem 1 - allmän ventilation. Problem 2 - forcerad ventilation som tar hand om det som uppstår när man jobbar med nåt i garaget. Egentligen går väl båda att kombinera men allt går ju att krångla till så underbart mycket!

Garaget är litet, bara 25kvm.

Citera
Andra projekttrådar
Garage - ventilation
20 besök senaste veckan (2329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande