| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
|
157 besök senaste veckan (46819 totalt) |
|
Re:
Jag ljög, två dagar senare kunde jag inte gå utomhus i shorts för det sved satan av blåsten. Men jag kunde inte ha byxor heller för det sved satan det med. Nu drygt två veckor senare har sårskorpan lossnat av sig självt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Frukostklubben Bil&Bullle på Hellasgården, perfekt frukostbord.
Alltid trevliga personer, alltid små franska & italienska bilar (man vet inte vilka bara från gång till gång )
Arlanda Testtrack
Skriver mer senare, med filmer när jag orkar. Småfranskan pinnade på bra, saknade lite effekt på rakan med annars var det bra fart! Jag trodde att framdäck köpta för 500:- med fälg som legat ute skulle innebära väldigt lite grepp i framvagnen, men så var det inte. Mest kostnadseffektiva 500:- jag spenderat i år antagligen. Motorn dog, och återuppstod som inget hänt.
Motor kaputt?
Det enda jag gjorde annorlunda var att växla ner till tvåan (gled runt på trean innan) för att få fart med mig upp mot omkörningsområdet, drog i varvstoppet och sen slutade motorn svara på gas utan bluddrade och när jag tryckte ner kopplingen så dog den. En stund senare startade den hur fint som helst och gick tre pass till. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
4 träffar på en vecka, och då avstod vi ändå från en del... hur gick det till?
AHK-träff med Lotustema
Rosenhills-träff med... ja, något tema.
BIL&Bulle!!!
Passageraren klagade på att det var kallt, vi har olika sätt att mäta det. Passageraren vill ha låg temp länge (som omvänd sous vide), medans föraren vill ha lägre temp mycket kortare tid. Så marschfarten på motorvägen blev... eh... tidseffektiv. Det gjorde inget att stå i kö.
Frukostbord...
Rejsakändis på andra(?) träffen sedan den blev godkänd.
Det var nyfikna personer hela tiden där vad jag såg. Jagularer har nåt visst.
Träffens coolaste katt?
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
MX-5 Racings träff på Gröndal, och faktiskt första gången jag har kört där för det har jag missat alla andra gånger jag varit där.
Trevlig träff, toppenväder och massor av körtid om man ville!!! Jag köpte 13"-fälgar med nya Avon ZZR förra året som inte riktigt passade (finns längre bak), med rätt delar hemma var det dags att testa hur de fungerade. 215-breda runtom jämfört med 205/225 som det är med 15".
Såg ju ballt ut iaf. Körningen gick typ sådär... Dels tog det ett bra tag att hitta spår, dels tog det ännu längre tid att faktiskt köra där jag skulle.
Den kurvan kämpade jag med hela tiden, jag ville svänga in alldeles för tidigt. Nåja, tur att det bara slog i den lägsta punkten under bilen. Nu råkar det ju vara oljetråget, eller rättare sagt oljetrågspluggen...
Men varje avåkning resulterar såklart i justering av regplåten också.
13" gör bilen några cm lägre, så jag hade tidigt bestämt mig för att hålla mig borta från "misstag" med curbs. Men oj vad Avon ZZR bettade, det var en ren fröjd att köra med de! Framända kändes det som att det fanns massor av grepp i, bakändan stepade ut lite väl mycket till att börja med men hela tiden lättkontrollerat.
"-Du sladdade ur bild!" sa fotografen. Jag hade gjort misstaget att googla och läsa om vilket däckstryck det skulle vara på de, något Caterham-forum rekommendera 1,1 bar men jag la mig på 1,2bar och pyste ut till det efter varje pass. Att bakvagnen stepade ut ibland funderade jag på och om jag överhettade bakdäcken men det fanns det inget tecken på. Sen kom jag på att förra året när framvagnen inte hade något grepp satte jag bakkrängaren på sitt hårdaste läge, när jag lossade på den så blev det mycket bättre. Det blev faktiskt en dag med att testa olika saker på bilen, tex justerade jag toe på framvagnen men naturligtvis precis till vi skulle köra banan baklänges så jag vet inte vad resultatet blev.
Extra kul att få med passagerare ett pass som verkade uppskatta det och ha kul!
Banan: Jag vet inte vad jag tycker om den, eller om den passar mig/bilen. Dels hade jag problem att hitta runt, dels känns det som att bilen är helt felväxlad för banan. Jag kan köra runt banan på 3'an och leva på vridet på låga varv, vill jag sänka varvtiden lite så är det 2'an större delen av varvet för att för laddtrycket men där slår jag i varvstoppet "för tidigt" (6000rpm). Däcken hjälpte till (eller sabbade) genom lite mindre diameter, men jag skulle behöva tätare växling eller lite högre varvstopp. hade varvstoppet legat på 6500rpm så hade hela banan bortsett från rakan gått på 3'an. Jag fick heller aldrig någon sekund att slappna av som på en "stor" bana, det var konstant rattande så jag fick träningsvärk i armar och rygg.
Stolen har jag alltid tyckt var bra, men här med tvära kast fram och tillbaka så tyckte jag inte att den gav det stöd jag behövde. Jag åkte runt för mycket i den. Film med andra bilar: 00:00 Follow John... 03:26 Driving starts 23:06 MX5 driver tags along. 32:39 Pure joy 33:30 X-bow 36:59 Course in reverse 39:30 I wasn't the only one confused on the first lap ;-) Och ett attackvarv: Nar jag tittar nu ser jag ju var jag förlorar massor av tid.
Mer bilder på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Dagens inlägg: VAR ÄR MITT LADD???
Meterologerna lovade högtryck och värme idag, men det märktes inte på vägen till jobbet.
Jag saknade handskar annars var den en uthärdlig tur, som gick i ett lugnt temp bakom andra bilar. Att köra på E4'an som är fylld med bilar är alltid lika roligt när jag undrar om jag syns eller inte syns. Jag kanske tom såg en eBarcetta körandes vid jobbet! På hemvägen blev jag lite fundersam, lär den inte annorlunda? Lät lite högre och med ett mer metalliskt raspande avgasljud? Jo, vist gjorde den det... men den startade som vanligt, gick lugnt och fint så kosan styrdes hemåt. På motorvägspåfarten så accelererade bilen bra, men kanske inte med det där klippet det brukar vara. Nåja, det räckte för att köra om bilar på motorvägen och på landsvägen och bilen gick ju bra bortsett från att den lät lite annorlunda från avgassystemet så det var bara att fortsätt. På Slingerbulten kom ett gäng sporthojar och körde om, och dum som jag är så höjdes tempot även för mig.
Slutresultat: jag höll nog samma tempo som de, de var snabbare när det var rakt och det tog jag igen i kurvorna. Men så ska det väl inte vara? Varför sitter jag där och tycker det går slött på rakorna?
Dags att slå av och fundera lite En titt på instrumenten visade inget konstigt egentligen, men hur mår egentligen laddet? Gasar på 2'an till strax under varvstoppet på 6000rpm Inget ladd till mig.
Jag har bara gjort en snabbkoll på slangar, hittade inget. Hör ingen läcka heller (dumpen hörs tydligt annars). Så nu får jag leta ladd... Nån som har nåt över? Bara lite? Bara pyttelite? Snälla...
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Lite ladd får du ju men nånstans måste det ju läcka ut. Kolla laddluft slangarna där det är som varmast, det är oftast dom som spricker först.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Saknas en slang här...
Men det har aldrig suttit någon slang där så det kan det inte vara. Jag gick igenom alla vakumslangar jag kunde nå, alla verkade hela och friska. Plockar man bort lite saker blir det enklare att komma åt allt.
Någon gång vill jag ordna upp lite slangar och kablar, nu går ju en del efter Saabs-kabelhärva, annat från Westfields och annat har jag ställt till med.
En vakumslang går till ECU'n, som sitter under scuttle'n. Lika bra att ta bort den och kolla slangen och gör lite eljobb som jag inte haft ork till. Men gick det? Nä!
En till (på samma ställe kansk?) rivnut snurrar bara i chassiet.
Enkel att komma åt för att skriva i/ur, ett helsicke att komma åt för att kapa skallen på. En jobb för en annan dag...
Turbon ägnades lite energi, hur kommer jag åt att se hur den mår och om den glappar? På insugssidan så är det svetsat rör på turbon så där kan jag varlken se eller få in fingrar för att känna. Avgassidan då? Görbart... Men sen såg jag detta:
Inte konstigt turbon inte laddade...
Imorgon ska det letas lite segring. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Efter en stund med Dremel kapades huvudet på skruven och jag kunde plocka bort "scuttle'n".
Nu ska bara det här bort...
Sist det hände någonstans så slog jag in en skruvmejsel mellan undersida av rivnuten och ramen och kunde skruva ut skruven och sedan borra bort rivnuten. Men här verkar skruven ha skurit fast sig i gängorna i rivnut'en och hur jag gör snurrar bara skiten. Jag skar ett spår i skruven så jag kunde få i en skruvmejsel för att få lite mer kraft, men det hjälpte inte. Borra ut det går ju, men jag är rädd att borra "fel" och göra hålet i ramen större och inte få i en ny rivnut. Tips mottages gärna _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Hammaren är människans bäste vän. Så även i detta fall. Om du slår på den avkapade utstickande skruven så sträcks mutterniten. Med lite entusiasm slår du den rak och kan därefter dra ut den ur hålet.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Då menar du att trycka ner den i ramröret? (precis som om jag borrat ur det mesta och sen tryckt i den) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Nej. Jag tror att Ove menar att ett slag på skruven sträcker ut rivnuten från att vara kort-och-tjock till att bli lång-och-smal. Då går den att ta rakt ut ur hålet, dras ut. Det var så den stoppades in från början i borrhålet.
Alltså, som den monterades från början, fast i omvänd ordning. _________________ Magnus Falk |
||
|
Som det brukade stå i Haynesmanualerna:
"Assembly is the reverse of disassembly" fast tvärtom i detta fallet. Sträck ut den genom att klappa till skruven och dra sen ut den i kragen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Jag Fattar nu, värt att prova eftersom den är ganska "mjuk"!
Ersättaren blir en i stål (iaf hårdare material) med rillad sida, precis som den jag bytte ut någon annanstans (men där borrade jag ut det mesta av materialet och sen ner i ramen för at skramla omkring där). Är det bra att ha dit Loctite (den som ska värmas till 300grader för att få lös) på nästa rivnut som monteras som extra låsning? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Det är alltid lite risky och sätta nitmuttrar i väderutsatta applikationer just pga det här.
Det finns 6-kantiga nitmuttrar också, men då ska man ju ha ett 6-kantigt hål vilket inte alltid är det enklaste. Jag brukar borra ett tight hål, grada bort borrester från undersidan och sen slå i nitumttern. Är det stål, kan man tekniskt sett låsa den mot ramen med en liten dutt med TIGen om man är nojjig. Sen drar jag alltid lite anti-seize eller fett på skruven för att inte riskera galvanisk korrosion eller bara för att undvika allmänt övervåld för att få loss den. |
||
|
Dra en trekantig fil i hålet innan du trycker in den nya nitmuttern så du får några jack i omkretsen. Då får du ett mekaniskt lås mellan nit och säte när du drar ihop nitmuttern och slipper lita på enbart friktionen i det förbandet.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Jag skulle ha läst mer här innan jag gav mig på att börja fixa...
Mutterniten sträckte på sig när jag banka försiktigt på den, skruven försvann ner i hålet och när jag försökte dra upp allt så...
Nåja, nu sitter det en ny mutternit med rillad kant och gänglåsning, inget annat. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Sen gav jag mig in i elektronernas förlorade värld...
Koppla på CAN-H och CAN-L...
och efter mycket om och men, mycket googlande och mätande att jag verkligen tagit rätt, flera telefoner, flera appar, så...
Mobilen kan koppla sig till blåtands-ODB2adpatern och den blinkar så glatt när den försöker kommunicera med ECU'n, men det blir aldrig kontakt. Aldrig...
Kan man riva ur allt och börja om?
Efter ett tag gick bränslepumpen konstant istället för att bara gå när tändningen slogs på, sen gick den inte alls, sen tog batteriet slut... sen satte jag mig ner och grät en stund. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Hmmm. Det känns som Lucas svågers kusin varit inblandad i detta under av kristallklara kabeldragningar...
Fluken är din bästa vän här... Diod-mätning... för att lista ut vad som är ihopkopplat till vad? Är det verkligen kontakt hela vägen? Sedan, var finns spänning där det borde finnas spänning? _________________ Magnus Falk |
||
|
Så... elsystemet får jag ta på mig att jag ändrat och byggt ut, men egentligen vill jag slänga ut alllt och börja om från början med bilen elsystem. (Westfield vill ha ~£ 700 för bilens härva ny, men då finns det även reläer med i härvan! )
Canbus kommer inte att fungera med blåtands-adapter. Dels har Saab i sin vishet lagt ett eget lager uppe på trafiken, så det kommer att fungera med T5Suite . Vill jag få igång kommunikation med blåtands-adapter behöver jag ansluta K-line från pin33 på ECU till ODB2-kontakten, långsammare men bör funka. Så får det bli just nu. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
|
157 besök senaste veckan (46819 totalt) |