Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - söker verktyg för att o-ringa block!
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
270 besök senaste veckan (261424 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Räcker väl med bilden, men ett sånt här typ har jag, ett billigt bränslefilter bara.
Vart nog faktiskt just Mattias som rekommenderade det.


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Ja, det är kanske en bra idé det också. Rätt enkelt att implementera i alla fall :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Förr i tiden (läs megasquirt) satte vi sådana där moppefilter till map sensorn för filtera ut tryckspulsar.

Luftmassan och pappfiltret fungerade som ett lågpassfilter. filtret skulle sitta nära map sensorn så slangen ströp luftflödet lagom mycket. Slangen var spolen och filtret agerade som en kondensator. För att jämföra med motsvarande inom elektronik.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Plenum ombyggt med anslutning uppåt, och så städade jag lite i slangarna.

Ny ECU (bra support från MaxxEcu, mycket prisvärt) och bilen startar som den ska igen. Lagom till snön...

Jag har, tror jag (saknar lite bekräftelse) beställt lager så jag kan stoppa i min begagnade original drevsats i reservväxellådan (den som växlade bra men där växlarna hoppar ur) och hoppas innerligt att jag får tid att sätta ihop den lådan, och montera i bilen i vinter.

Sedan är det kylsystemet att se över och så var det den där roliga bakvagnen jag har. Men det kommer nog en svart Sierra och 6 cylindrar emellan.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1882



Re:

therealpinto skrev:
Plenum ombyggt med anslutning uppåt, och så städade jag lite i slangarna.

Ny ECU (bra support från MaxxEcu, mycket prisvärt) och bilen startar som den ska igen. Lagom till snön...

Jag gjorde bytet från Megasquirt till MaxxECU på Miatan, för ett par år sedan. Det är väl investerade pengar, tycker jag. Kraftigt reducerad strul-faktor, i alla fall om man är funtad som jag.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 263



Re:

Benny Steen skrev:
Hursomhelst en lärdom. inte montera nippeln undertill på plenum/insug och gärna boxen lite högre. inte självklart alla gånger.
Gäller alla styrsystem, inte bara maxxecu.


Alltid nyttigt att läsa trådar här, ska se till att förhindra att något tar sig fram den vägen på det egna bygget thumbs up

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Re:

Torkel K skrev:
therealpinto skrev:
Plenum ombyggt med anslutning uppåt, och så städade jag lite i slangarna.

Ny ECU (bra support från MaxxEcu, mycket prisvärt) och bilen startar som den ska igen. Lagom till snön...

Jag gjorde bytet från Megasquirt till MaxxECU på Miatan, för ett par år sedan. Det är väl investerade pengar, tycker jag. Kraftigt reducerad strul-faktor, i alla fall om man är funtad som jag.


Jo, jag håller med. Minns jag rätt körde vi första bilen på MS runt 2002 eller 2003 och då var ju prisskillnaden mot andra system enorm, och det kändes då som MS var mer flexibelt.

Sedan har jag egentligen inte haft så mycket strul fram till bytet till MaxxEcu (2021) men det var dags att släppa en massa separata påbyggnadslösningar.

Status för Caprin är att reservlådan är ihopmonterad igen (men jag ska ta ett omtag med shimsningen av lagerspelen). Annars är fokus på att jobba med BOB-motorn till dotterns Sierra. Själva maskinen ska ihop först, sedan blir det snickra kabelhärvan till MaxxECU på den också.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Första halvan (dryga halvan) av 2025 har mest handlat om jobb och sjukdom i familjen på olika sätt och efterföljande hantering av dödsbon och fastigheter.

I början av sommaren monterade jag manometer på Caprins kylsystem för att försöka få ett bättre grepp om tryckuppbyggnaden i kylsystemet men det sade inte så väldigt mycket. Men det är också svårt att pressa fram så mycket laddtryck på gata.

Till slut skaffade jag ett "snifftest" för att kolla förekomst av avgaser i kylvätskan.

Vätskan är blå när man börjar:



Sedan får ånga när motorn värmts upp bubbla genom glaset. Ändrar vätskan färg till gul eller grön är det problem.




Jag har kanske inte världens bästa färgseende (enligt min fru) men den är inte längre blå.

Om man ska lita på testet läcker det alltså in kompression i kylsystemet, det stämmer ju med att den trycker ur vatten om man kär på laddtryck länge.

Jag spontanshoppade en Cometic MLS-packning men för att den ska funka någorlunda säkert ska man ju ha rätt yta på block och topp. Så det blir nog att ta upp motorn i vinter igen och fixa ordentligt.

Det är inte så extrem effekt i motorn men rätt få andra Pintobyggen jag sett har lika mycket vrid i mellanregistret och jag gissar att det är rätt höga cylindertryck (relativt hög kompression, E85) som ställer till det.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Jag skulle ju köra långlopps-Primera på Scandinavian Festival of Speed i helgen men den växellådan ville inte vara med så länge. Med två dagar kvar på biljetten så bestämde jag mig för att chansa på Caprin med grundladdtryck, och se hur länge det skulle funka.

Med MAC-ventilen urkopplad laddar det 0,5 bar, nästan ingenting... :-)

Roligt att rulla lite bana igen förstås men också ett kvitto på att det är dags att lägga tid på bilen. Jag har funderat ut att den nog kanske ska ha mjukare fjädrar för att fungera bättre men efter två pass blev det ändå klart att motorn ska ur, och isär, för den började vilja gå på tre cylindrar. Fortfarande inget vatten i oljan men blockpackningen är garanterat dålig nu.

Helgen resulterade ändå i ett grymt foto från "emmegubb" på Instagram;



Den får bli fokusbilden för att orka fixa bilen i vinter...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera 2
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1937



Re:

therealpinto skrev:
Jag skulle ju köra långlopps-Primera på Scandinavian Festival of Speed i helgen men den växellådan ville inte vara med så länge. Med två dagar kvar på biljetten så bestämde jag mig för att chansa på Caprin med grundladdtryck, och se hur länge det skulle funka.

Med MAC-ventilen urkopplad laddar det 0,5 bar, nästan ingenting... :-)

Roligt att rulla lite bana igen förstås men också ett kvitto på att det är dags att lägga tid på bilen. Jag har funderat ut att den nog kanske ska ha mjukare fjädrar för att fungera bättre men efter två pass blev det ändå klart att motorn ska ur, och isär, för den började vilja gå på tre cylindrar. Fortfarande inget vatten i oljan men blockpackningen är garanterat dålig nu.

Helgen resulterade ändå i ett grymt foto från "emmegubb" på Instagram;



Den får bli fokusbilden för att orka fixa bilen i vinter...


Bra bild på snygg bil. Man vet man börjar bli gammal när man tänker att bilar var snygagre förr

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Ryggmärgen trodde det var sex burkar i denna, och då är "att gå på tre" lite illa

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2989



Synd att jag var där fel dag då! Hade varit kul att se den live, men det kommer kanske fler chanser

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226



Damn vad het den ser ut i det där ljuset! Bra inspirationsbild!

Jag behöver fixa något liknande för att orka lyfta min motor tror jag bestämt. thumbs up
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867


Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:


Bra bild på snygg bil. Man vet man börjar bli gammal när man tänker att bilar var snygagre förr


Både bilar och gubbarna som kör dem... ;-)

Jag har haft lite resonemang under dagen med andra som byggt gamla turbomotorer så huvudspåret är kanske att få tag i ett verktyg för att göra O-ringsspår i blocket på plats i bilen (om det ser okej ut när toppen är lyft).

Jag har krokar ute lokalt men kan ju kolla med Rejsa också - om nån har ett verktyg som funkar för 91.5 mm borr hyr jag gärna!

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - söker verktyg för att o-ringa block!
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
270 besök senaste veckan (261424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande