| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - "jag skulle ju bara"
|
19 besök idag (262748 totalt) |
|
Räcker väl med bilden, men ett sånt här typ har jag, ett billigt bränslefilter bara.
Vart nog faktiskt just Mattias som rekommenderade det.
_________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
|
Ja, det är kanske en bra idé det också. Rätt enkelt att implementera i alla fall :-)
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Förr i tiden (läs megasquirt) satte vi sådana där moppefilter till map sensorn för filtera ut tryckspulsar.
Luftmassan och pappfiltret fungerade som ett lågpassfilter. filtret skulle sitta nära map sensorn så slangen ströp luftflödet lagom mycket. Slangen var spolen och filtret agerade som en kondensator. För att jämföra med motsvarande inom elektronik. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Plenum ombyggt med anslutning uppåt, och så städade jag lite i slangarna.
Ny ECU (bra support från MaxxEcu, mycket prisvärt) och bilen startar som den ska igen. Lagom till snön... Jag har, tror jag (saknar lite bekräftelse) beställt lager så jag kan stoppa i min begagnade original drevsats i reservväxellådan (den som växlade bra men där växlarna hoppar ur) och hoppas innerligt att jag får tid att sätta ihop den lådan, och montera i bilen i vinter. Sedan är det kylsystemet att se över och så var det den där roliga bakvagnen jag har. Men det kommer nog en svart Sierra och 6 cylindrar emellan. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Jag gjorde bytet från Megasquirt till MaxxECU på Miatan, för ett par år sedan. Det är väl investerade pengar, tycker jag. Kraftigt reducerad strul-faktor, i alla fall om man är funtad som jag.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re:
Alltid nyttigt att läsa trådar här, ska se till att förhindra att något tar sig fram den vägen på det egna bygget |
||||
|
Re:
Jo, jag håller med. Minns jag rätt körde vi första bilen på MS runt 2002 eller 2003 och då var ju prisskillnaden mot andra system enorm, och det kändes då som MS var mer flexibelt. Sedan har jag egentligen inte haft så mycket strul fram till bytet till MaxxEcu (2021) men det var dags att släppa en massa separata påbyggnadslösningar. Status för Caprin är att reservlådan är ihopmonterad igen (men jag ska ta ett omtag med shimsningen av lagerspelen). Annars är fokus på att jobba med BOB-motorn till dotterns Sierra. Själva maskinen ska ihop först, sedan blir det snickra kabelhärvan till MaxxECU på den också. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Första halvan (dryga halvan) av 2025 har mest handlat om jobb och sjukdom i familjen på olika sätt och efterföljande hantering av dödsbon och fastigheter.
I början av sommaren monterade jag manometer på Caprins kylsystem för att försöka få ett bättre grepp om tryckuppbyggnaden i kylsystemet men det sade inte så väldigt mycket. Men det är också svårt att pressa fram så mycket laddtryck på gata. Till slut skaffade jag ett "snifftest" för att kolla förekomst av avgaser i kylvätskan. Vätskan är blå när man börjar:
Sedan får ånga när motorn värmts upp bubbla genom glaset. Ändrar vätskan färg till gul eller grön är det problem.
Jag har kanske inte världens bästa färgseende (enligt min fru) men den är inte längre blå. Om man ska lita på testet läcker det alltså in kompression i kylsystemet, det stämmer ju med att den trycker ur vatten om man kär på laddtryck länge. Jag spontanshoppade en Cometic MLS-packning men för att den ska funka någorlunda säkert ska man ju ha rätt yta på block och topp. Så det blir nog att ta upp motorn i vinter igen och fixa ordentligt. Det är inte så extrem effekt i motorn men rätt få andra Pintobyggen jag sett har lika mycket vrid i mellanregistret och jag gissar att det är rätt höga cylindertryck (relativt hög kompression, E85) som ställer till det. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jag skulle ju köra långlopps-Primera på Scandinavian Festival of Speed i helgen men den växellådan ville inte vara med så länge. Med två dagar kvar på biljetten så bestämde jag mig för att chansa på Caprin med grundladdtryck, och se hur länge det skulle funka.
Med MAC-ventilen urkopplad laddar det 0,5 bar, nästan ingenting... :-) Roligt att rulla lite bana igen förstås men också ett kvitto på att det är dags att lägga tid på bilen. Jag har funderat ut att den nog kanske ska ha mjukare fjädrar för att fungera bättre men efter två pass blev det ändå klart att motorn ska ur, och isär, för den började vilja gå på tre cylindrar. Fortfarande inget vatten i oljan men blockpackningen är garanterat dålig nu. Helgen resulterade ändå i ett grymt foto från "emmegubb" på Instagram;
Den får bli fokusbilden för att orka fixa bilen i vinter... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Bra bild på snygg bil. Man vet man börjar bli gammal när man tänker att bilar var snygagre förr
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
|
||||
|
Synd att jag var där fel dag då! Hade varit kul att se den live, men det kommer kanske fler chanser
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Damn vad het den ser ut i det där ljuset! Bra inspirationsbild!
Jag behöver fixa något liknande för att orka lyfta min motor tror jag bestämt. |
||||
|
Re:
Både bilar och gubbarna som kör dem... ;-) Jag har haft lite resonemang under dagen med andra som byggt gamla turbomotorer så huvudspåret är kanske att få tag i ett verktyg för att göra O-ringsspår i blocket på plats i bilen (om det ser okej ut när toppen är lyft). Jag har krokar ute lokalt men kan ju kolla med Rejsa också - om nån har ett verktyg som funkar för 91.5 mm borr hyr jag gärna! _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jag var rätt lat med att sätta igång och skruva men under hösten fick jag låna ett verktyg för att kunna O-ringa. Det är gjort så kolvarna måste tas ur och då var det ju lika bra att ta ur maskinen och kolla upp allt igen. Så...
Packningen ser precis ut som den jag sköt 2022, med skillnaden att jag nu ser att alla "fire rings" (vad kallas dem på svenska?) är deformerade utåt. Jag spontanköpte en MLS-packning tidigare i somras också, så nu är jag lite tveksam till vad jag egentligen ska göra. MLS kräver fin yta på block och topp men de behöver ändå planas för att jag ska vara säker på att de är raka. Så då är frågan om jag ska köra MLS eller O-ringa och använda en vanlig packning. Eller både och? Det känns ju som läge att göra O-ringsspåren nu, om det ska göras. Hastech, som jag köpte MLS-packningen av, rekommenderar inte ARP skruv i toppen till Pinto för de menar att den ger ojämnt tryck. Jag har kört standarskruv fram till 2021 var det väl, när jag bytte till ARP du jag byggde motorn för E85. Innan dess har jag inte haft samma problem men å andra sidan har jag ju heller inte haft så hög kompression tidigare. På E85 är det enligt min erfarenhet svårt att höra om det spikar, men den är ju mappad i bänk med knacksensor och lurar. Mattias brukar inte lägga sig precis på gränsen heller. Andra kör Pinto med mer effekt och laddtryck utan dessa bekymmer MEN jag har nog mer vrid i botten än vad många andra har. Kanske är det roten? Men det är ju den motorkaraktären jag vill ha. Jag har lite tid att fundera medan jag är ute på jobbresa, och innan jag fått block och topp planade. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
O ringa och vanlig packning med lim.
Sen kör du mindre vrid och mer laddtryck efter 5000 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Tack för input! Det är kanske ett sätt men jag vill verkligen försöka hitta ett sätt att ha kvar karaktären som den är nu.
Bilen är så mycket roligare att köra jämfört med den gamla motorn. Men din kommentar fick mig att ta fram graferna igen;
Den feta linjen är alltså nuvarande motor, den tunna tidigare varianten. Det som skiljer motorerna åt är högre grundkompression, bättre flöde i toppen samt E85 och MaxxEcu på nya - och annan turbo (Kinugawa TD05-16 istället för Mitsubishi TDO4-19T). Den stora skillnaden är inte hur den går på vridtoppen och framåt (4000-6500 rpm) utan det är mellan 3000 och 4000 rpm där de extra 50 Nm är grejen. Jag skulle inte vilja byta bort dem. Tyvärr har jag ingen laddtryckskurva här så jag vet hur mycket laddtryck det är därnere. Självklart jobbar jag lite i "motvind" med en gammal motortyp med liten slagvolym men jag vill som sagt ge konceptet en chans till. Vad tycker du jag ska "limma" packningen med? _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - "jag skulle ju bara"
|
19 besök idag (262748 totalt) |
