Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua
1907 besök totalt
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua

Den här berättelsen har några olika startpunkter; snart, i söndags, eller juli 2023. Vi börjar väl i början.

På väg hem från Europaresan med MR2an hade jag till slut rensat huvudet, och kunde ägna motorvägen åt att fundera på vad jag egentligen ville göra med min motorhobby. Förutom ett jobbsituation som stressade hade jag känt att min hobby hade gått över från att behöva ett garage till att vara själva garaget. Activan var då fortfarande i "samla delar-stadiet", och jag hade inte riktigt bestämt vad jag skulle göra av den, och i övrigt kändes det som att den mesta tid jag lade i garaget gick åt till att göra garaget bättre. Så vad ville jag egentligen göra? Till slut kom jag fram till att jag vill ut på bana, och kunna tävla. Inom rimlig tid, och utan göra det med lånade pengar.

Efter det har jag hållit ögonen öppna, räknat på att konvertera MR2an, och funderat på olika lösningar för att faktiskt komma närmare en racerbana. En MC-motor dök upp och köptes in, planerad för en hemmabyggd RS-bil, och material för att bygga ergonomirigg och simulera rörram har införskaffats.

Men så dök det upp en annons för ett tag sedan, här på Rejsa missade jag den men på FB Marketplace såg jag ett projekt till salu. Ett rullande Locostchassi, en 442E-ram med hjulupphängning och lite tillhörande delar. "Bara" att slänga ihop, sådär. Och någonstans klickade det i mig, så jag hörde av mig om fler bilder och började samla information. Mejlade SFRO-folk, och allting. Till slut lyckades jag skrapa ihop dragbil, släp, och kompis, så jag gav mig av till Köping och köpte alltihopa av Erik. Väl tillbaka i Linköping tillstötte strul (för er som kört Volvo V50 kanske felmeddelandet "nyckelfel: försök igen" kan framkalla några obehagskänslor), men efter sådär 15 timmar kom jag tillbaka till lägenheten och kunde svimsova hela natten. Så här i slutet av veckan har jag både kunnat lämna tillbaka lånebilen, plocka i det jag köpt och kontrollmäta lite.

Så hur ser det nu ut i garaget? Ungefär så här:






Och vad är planen? Racing på bana, vilket väl leder mig till Roadsport. Att räkna hem en Seven-klon i C är nästan omöjligt, har jag insett, men B och A ser bättre ut. Just nu siktar jag på B, efter lite räknande på effekter och vikter.

Och konceptet? Jag letar fortfarande efter några mått, men jag gillar ju att ha extra fotutrymme och transaxel är coolt. Sedan ett tidigare projekt har jag en VW-stämplad Audi 012-låda, den borde ju passa. Ungefär så här ser den väldigt tidiga CAD-mockupen ut med en vettig modell av både ram och låda (plus lite annat):




Tanken är att kombinera lådan med en Corvette C5 torque tube och Toyota 1ZZ-motor från en Toyota Avensis, för att hamna på 750 kilo klassificeringsvikt. Någonstans mellan förare och bil kan jag säkert bli av med ett gäng kilo, men tanken är att kunna komma ut och göra det här någorlunda billigt och snabbt. Det fascinerande är att delarna åtminstone på längden ser ut att passa skrämmande bra, sedan får vi se hur allting annat blir. Men drivlinan lär i alla fall hålla för effekten ...

Så nu till det där "snart": jag har ju bara mockat upp min sittställning med tvärgående reglar, så det finns lite kvar att göra. Men någonstans mellan CAD och verklighet borde det gå att göra på rimlig tid med rimliga ambitioner. Och det vore kul att kunna komma ut på bana igen! Förhoppningsvis kan jag uppdatera allt eftersom saker sker antingen i dator eller garaget.

Tanken är att bygga "bakifrån" för att fördröja det slutgiltiga beslutet om motor så länge det går. Om någon kan hitta fler motorförslag med avgasportar på höger sida och rimlig vikt så är jag absolut intresserad av att lyssna,med mina viktgissningar (underbyggt av att ha plockat tjänstevikter på en 10-12 Sevens här från Rejsa) vill jag ha en tävlingseffekt på cirka 130-145 hästar för B och 220-230 hästar för A.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7240



Jag vill vara först att gratulera. Lovande projekt!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 433



Fan vad kul! En locost har man funderat på en och två gånger på innan jag började med min baja.

En fransk motor kanske?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4076



Transaxel i en 7:a blir ballt. thumbs up
Kommer bli kul att följa bygget.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Jag vill vara först att gratulera. Lovande projekt!


Tackar! Jag ska försöka att undvika "decision paralysis" så långt det går i detta, så förhoppningsvis kommer framsteg att ske.

Alex H skrev:
Fan vad kul! En locost har man funderat på en och två gånger på innan jag började med min baja.

En fransk motor kanske?


Franskt är ju inte fel, jag tror att jag har delar till att bygga en 2.2-liters 8V XU med turbo (utan att kompromissa XU9-turbon som ska i Activan), problemet är väl att jag tror det blir svårt att tajma in effekten bra mot vikten.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183



Kul projekt

Ford Duratec är lätta, billiga och avgas på höger sida

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Kul bygge har varit sugen på det ett par gånger själv :-)

Dock med Porsche 924/944/968 drivpaket. Din låda kanse passar på en sådan?

//NIklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Re:

Mikko_ skrev:
Kul projekt

Ford Duratec är lätta, billiga och avgas på höger sida


Duratec är intressanta, jag inser att jag aldrig postade mitt lilla Excelark senast men nu har jag också uppdaterat det med en XU10 turbo (SPVM gillar inte turbomotorer ...) och Modsportvikter:




925T skrev:
Kul bygge har varit sugen på det ett par gånger själv :-)

Dock med Porsche 924/944/968 drivpaket. Din låda kanse passar på en sådan?

//NIklas


Jag har inte riktigt lyckats räkna ut om min låda är bolt on på en Porsche torque tube (jag tror att en Audi 012 borde vara det, men min låda kommer från en Passat och de har tydligen ett lite annat svep, kanske?), men det största problemet som jag ser det är längden och priset. Jag har läst igenom den här tråden om en Locost med transaxel och VW-boxer, och längden på Porschedelarna avskräcker mig lite. Att Corvettedelarna verkar finnas i varje jänkeintresserad buske och kostar väldigt lite är ingen nackdel med tanke på mina förhoppningar om att kunna komma ut i rimlig tid ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1936



Roligt med ett uddabygge som inte är som alla andra sevens. En fundering jag direkt fick med din idé är hur viktfördelningen blir. Den är ju väldigt bra med en klassisk setup med 2-liters sugmotor fram och sierraklump / stel fordaxel bak. Blir inte din variant ganska tung bak?

I din CAD-modell sitter motorn längre bak än dom brukar sitta i seven. Framkant motor brukar vara nästan vid det stag i ramen du har ritat in mellan motor och längst fram. Ser ut att vara typ 2 dm längre bak motorn sitter i din modell

Som sagt är det skoj med ett uddabygge så se inte detta som annat är dåliga tips

Så kör på, hur fel kan det bli

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8344



Kul med fler byggen som inte är som alla andra. Din framvagn ser dock inte riktigt ut att stämma med det som SFRO har som krav på nya byggen. Rören till länkarmarna ser ut att vara lite klena (ska vara 30x3 mm sömlösa hydraulrör) och sen behöver väl stötdämparen rätas upp en del för att hålla minst 60 grader mot markplanet.
Förhoppningsvis har du redan koll på detta men om inte är det ju bättre att få reda på det nu istället för vid SFRO's byggbesiktning.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12173



Re: Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua

Himlar skrev:
Men så dök det upp en annons för ett tag sedan, här på Rejsa missade jag den men på FB Marketplace såg jag ett projekt till salu.


thumbs up
Jag såg annonserna och tänkte några gånger "-Om man skulle..." men bra att den hamnade i rätt händer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 161



Super seven har jag drömt om att äga sedan jag var liten pojk, och nu med en Porsche 944 började tankarna växa om en transaxel-super seven. Svincoolt att du ska göra en! Bygget kommer följas med glädje

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Re:

Först och främst: fortsatt tack för alla hejarop! Jag har lite garagefixande att göra klart innan jag kan ställa upp bilen på sin något mer permanenta position och börja arbeta, så det tar nog en vecka eller ett par innan uppdateringarna börjar få mer innehåll. Under tiden får jag försöka svara på frågor istället.

Jonas Jonsson skrev:
Roligt med ett uddabygge som inte är som alla andra sevens. En fundering jag direkt fick med din idé är hur viktfördelningen blir. Den är ju väldigt bra med en klassisk setup med 2-liters sugmotor fram och sierraklump / stel fordaxel bak. Blir inte din variant ganska tung bak?

I din CAD-modell sitter motorn längre bak än dom brukar sitta i seven. Framkant motor brukar vara nästan vid det stag i ramen du har ritat in mellan motor och längst fram. Ser ut att vara typ 2 dm längre bak motorn sitter i din modell

Som sagt är det skoj med ett uddabygge så se inte detta som annat är dåliga tips

Så kör på, hur fel kan det bli


Det är definitivt en risk; jag ser ut att växla fotutrymme och (eventuellt) minskad yaw inertia mot att den kan bli baktung istället. Jag kan nog behöva justera motorn framåt lite från CADen, men det kommer nog fortfarande att vara en risk. Det jag kanske säger som motargument är att jag inte är säker på att Audilådan (ens med drivaxlar och hjulupphängning) är så vådligt mycket tyngre än den Volvobakaxel som sitter där nu, men det är nog ett svagt argument från min sida. Jag får hålla koll där, helt enkelt.


Mats Karlsson skrev:
Kul med fler byggen som inte är som alla andra. Din framvagn ser dock inte riktigt ut att stämma med det som SFRO har som krav på nya byggen. Rören till länkarmarna ser ut att vara lite klena (ska vara 30x3 mm sömlösa hydraulrör) och sen behöver väl stötdämparen rätas upp en del för att hålla minst 60 grader mot markplanet.
Förhoppningsvis har du redan koll på detta men om inte är det ju bättre att få reda på det nu istället för vid SFRO's byggbesiktning.


Det är inte utan att jag har läst den medicinska definitionen av "oppositional defiant disorder", som en slags självidentifiering. Jag har hört att sånt är bra ...
Mycket uppmärksamt! Jag har inte mätt rören själv, men i de bygghandlingar jag har så är de markerade som 22*4 mm. Och stort tack för att du påpekade det, det hade inte slagit mig så det får jag kolla upp och justera efter behov.


Marcus Gustafsson skrev:

Jag såg annonserna och tänkte några gånger "-Om man skulle..." men bra att den hamnade i rätt händer.


Tack, men jag tror att det är stora förhoppningar! Mina händer är väldigt sällan de rätta, men jag ska göra mitt bästa

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Långsamma framsteg är också framsteg, har jag hört. Andra utgifter har fått prioriterats, och jag insåg att jag behövde en torque tube för att kunna fortsätta designa mer i detalj. Var jag kan kan placera skarven mellan torque tube och växellåda påverkar hur hjulupphängning bak och infästningar av både hjulupphängning och växellåda kommer att se ut. Men igår fick jag hjälp att ta hem ett stycke Corvette-aluminium till garaget!

För några veckor sedan var jag också på hot rod swap meet, och hittade en instrumentbräda i glasfiber. Den blir nog bra när jag plastat igen glappet.



Och ja, torque tuben:

Jag kan starkt rekommendera USA Bildelar i Osby, efter det här köpet! Det visade sig att "Bildelsbasens billigaste C5 Corvette torque tube" var det av en orsak; den var inte komplett utan kopplingssvepet saknades. En vänlig herre från Osby ringde mig, och vi försökte via telefon räkna ut vilken del som saknades på "min" axel så att vi åtminstone var överens om vad som saknades. Jag menade att det inte var det allra viktigaste eftersom "den ska inte monteras i en Corvette ändå, utan ett rent specialprojekt". Efter frågor om vad jag byggde, funderade mannen i telefonen och kom fram till att "nja, jag borde nog ta extra betalt för att skicka med en kopplingskåpa, men jag har så många och det verkar vara ett coolt projekt. Jag slänger med en!" Så ja, nu gör jag gratisreklam för en bilskrot!

Efter att jag baxat runt hela enheten på golvet i garaget, tog jag fram min vän Vinkelharry och vi "beredde plats" för min drivlina. Med kirurgisk precision ("han är inte den sortens doktor ...") kapade jag upp för att kunna placera in allting, et voilà!





Snabb provsittning (man måste alltid provsitta!) gav att jag får plats, och när saker börjar sitta fast så kan jag säkert ta mig in och ut ur bilen också. Just nu gjorde jag mest en långsam imitation av Papphammar på rullskridskor ...

Nu är det dags att börja modellera saker i CAD, och placera saker mer precist. Växellådsfästen, adapter mellan växellåda och torque tube, och bakre vägg i kupéutrymmet ligger högst på prioriteringslistan. Vad tror folk om att använda bakre väggen som främre infästning för växellådan, förresten? Jag tänker lite som Speedlab gjorde i någon (alla?) iteration av Speedlab-Vetten, fast för lådan istället för motorn.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 161



Snyggt! Har du kortat transaxelröret? Passar väldigt bra i bilen, 944-transaxelröret är betydligt mycket längre.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2988



Kul concept!

Hur mycket får motorn väga? 13B hade ju kunnat vara en kul matchning

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586


Trådstartare
Re:

Gunnarsson skrev:
Snyggt! Har du kortat transaxelröret? Passar väldigt bra i bilen, 944-transaxelröret är betydligt mycket längre.


Tackar! Röret är inte kortat alls, utan helt original Corvette. Nu har jag dessutom börjat på adaptern mellan delarna och fästet i framkant (tack vare Ajdén, som hade CAD-filer på en adapter jag kan börja med och lägga till en till ring med skruvhål för att montera i fästet), så jag tror att det kan bli riktigt bra. Än så länge känns det i alla fall bra.

Cassius skrev:
Kul concept!

Hur mycket får motorn väga? 13B hade ju kunnat vara en kul matchning


Motorvikten "beror på", eftersom jag inte stenhårt har bestämt mig för racingklass ännu. Roadsport känns vettigast, men det vore ju coolt att köra Modsport också. 13B eller Renesis är intressanta, men jag är lite oklar med vilken typ av budget jag borde räkna med och om verklig effekt matchar SPVMs regelverkseffekt på ett bra sätt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Autom Tautom Sieben - Konsten att bygga en transaxelsjua
1907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande