Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
19 besök senaste veckan (2156 totalt) |
I min värld skulle en halvdag på motorbanan kunna räknas som friskvård, och jag vet att jag har läst en tråd här på forumet där personer har fått ersättning via friskvårdsbidraget.
Att köra bil med originalstolar på bana kräver rätt ordentlig fysisk ansträngning. Många muskler som jobbar tillsammans. ![]() Men det tyckte inte arbetsgivaren, det blev avslag... "Motivering: Bilkörning är inte en friskvårdsaktivitet eftersom det inte är inslag av motion eller massageliknande aktivitet" Så nu söker jag input till mitt svar gällande avslaget. Hur motiverade ni som fick igenom det som friskvård att det var friskvård? Har någon kört en trackday med gatbil och burit en pulsklocka som påvisar ansträngning? Har ni några tips på hur jag kan motivera att trackdaykörning innehåller "inslag av motion"? Jag gissar att denna fight kommer kosta mig mer värde i tid än de pengar jag skulle få tillbaka, men jag ser det som en princip sak. Handläggare likställer garanterat en dag på motorbanan med 3 timmar körning på e4an, då det är vad bilkörning är i dennes värld. _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
![]() Nu var det ju inte bilkörning som i situationen att sitta i bilkö och rattsurfa (kanske ska utlämnas, kan upplevas anklagande), utan motionsvarianten av tävlingskörning. |
||
Töj på sanningen lite bara, Bankörning är ju fruktansvärt endurokörning på bana.....
![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Kollar man på skatteverkets hemsida så står det ju trivselutflykt som ett exempel på saker man kan hitta på så kanske kan vara ett spår..
tror att jag hittade en gång att det ska främja fysisk och psykisk hälsa så det är ju inte bara fysiska aktiviteter. Jag fick genom när jag var på en större anläggning och skjöt lerduvor 👍 _________________ johan freiman |
||
Ha en bil med massagefunktion i stolen.... (edit: Niklas hann före...) För mig är en track-day mer meditativt och holistiskt bra för välbefinnandet. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
Du har i första läget skatteverkets regler, sedan kan ditt företag ha satt upp egna mer restriktiva regler för vad de tillåter som friskvård. Be att få ut deras friskvårdsregler och se vad som står i det. _________________ Roland Johansson |
||
Jag fick igenom en Trackday på Gelleråsen som friskvård.
![]() Jag jobbar på Scania i Södertälje. ![]() ![]() Det gick några timmar med dimma sen vart det åka av, Man blir ju bra svettig så jag tycker definitivt att det är friskvård. ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||
Hur gör man med sånt där friskvård om man är egenföretagare? Jag kan tänka mig att friskvårda mig själv jättemycket.
|
||
Funderade precis på samma. Har man enskild firma så kan man inte ta ut friskvårdsbidrag, borde väl funka med ab då man är anställd i sin egen firma. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Jag betalar fakturan för friskvårdsaktiviteten privat. Lämnar in underlag till arbetsgivaren (dvs till egna företaget). Företaget bokför verifikaten och betalar ut till mitt privata konto. Max 5 tkr/år. Sedan kan du även delta i trivselutflykter som ditt AB anordnar. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
En utbildning måste ha samband med verksamheten och vara till nytta för företaget för att inte utgöra en skattepliktig förmån hos den anställde. Dvs, kräver arbetsuppgifterna högre körkorts-behörighet än B kan sådan vidareutbildning bekostas av AB. Skattefri förmån i form av utbildning vid GRC-event är tveksamt vid en revision i ett kontors- /hantverksföretag. Är man en yrkesverksam motorjournalist kan jag möjligen se att det krävs utbildning på att köra bil på bana. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
Så enkelt är det inte. Läs och begrunda hur myndigheten ser på saken https://www4.skatteverket.se/rattsli "Förmånsbeskattning ska ske om utbildningen inte har något samband med verksamheten, och inte kan anses vara till nytta för företaget utan sker på den anställdas initiativ eller i dennes intresse" Har du verkligen en auktoriserad revisor anlitad av ditt aktiebolag? Det kanske är en bokföringsbyrå som du har? Det är inte din redovisningskonsult som äger frågan kring godkännande av avdrag, utan Skatteverket. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
19 besök senaste veckan (2156 totalt) |