Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på 4 kolvsok för 15" fälg
2 besök senaste veckan (679 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag överväger ett byte av bromsok fram på Kadetten.. dels för att jag ändå gör om typ "allt" i bromssystemet men också av dessa två anledningar:

1: Oken jag har är yttermåttsmässigt onödigt stora vilket gör att nästan inga 15" fälgar går få på trots 304mm skivor.
2: Bättre belägg är jämfört med en del andra ok ordentligt dyra.

Oken jag har är Alfa 166 4 kolvs Brembo med 38/42 kolvar. När jag räknat på huvudcylinderstorlek får jag det till att jag har lite för mycket bakbromsar, så egentligen vore ok med större kolvarea att föredra för att få beräkningen att säga att balansaceln ska ligga närmare 50/50 med enkelt tillgängliga HC's.

Evo 6 har 40/46 kolvar har jag fått det till, kan de stämma? Nån som vet hur det är med subborna?

Andra förslag som kan vara gångbara här?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Wilwood Superlite fyrkolvsok är ett av de lägre oken man kan ha utan att få flex, men 298mm brukar vara smärtgränsen på de flesta bilar med 15"-hjul för att man skall kunna balansera hjulen.

https://apex.se/bromsok-wilwood-superlite-4-kolv-oron-44-5-31-8

Har byggt ett gäng bromskit med dessa, och har aldrig haft en kund som varit missnöjd. Det finns lite trick att använda oket med 28mm-bredd på 32mm-skivor också...

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Största jag hört talas om var 320mm skivor med AP ok och lågt ET. 304mm booorde gå

166 Brembo oken är "feta" och bygger mycket åt alla håll, så rätt fälg borde kunna gå med smäckrare ok. Däremot tittar jag på runt et35 på 8" fälg så jag är fullt medveten om att inte alla fälgar kommer passa.

Wilwood eller AP vore så klart Nice men hamnar i en högre prisklass. Visst, de finns dom som tar 6700+ för beggade scoobyok med men finns även dom som tar runt 3 för ett par. Hade varit intressant att höra fler tankar innan jag grubblar över vilken nivå av avsättning jag ska göra (även relaterat till mina tankar om kolvstorlek. Fulings gamla excel pekar på en balansjustering på 80% med 0.625hc fram och 0.8125hc bak)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Beror helt på inpressning på bromsskivan hur stora ok och skivor man kan ha i 15", med skivan längre in kommer man förbi delen innanför ekrarna och kan ha större skiva och ok.

Men de där Alfa 166 oken ser rätt klumpiga ut, jag hade sådana fast från en Alfa GTV och de sålde jag då de tog upp mycket plats.

Jag kör Porsche Boxster 986 (2.5 och 2.7 ej Boxster S) framok som har 40/36mm kolvar om jag minns rätt. Går det inte att byta bakok för att hamna mer rätt i balansen? 50mm kolvar fram finns ju i princip inte. De är gjorda för 300mm skivor.

Oken från Renault Clio Sport 197 och vissa varianter av Megane ser också bra ut men ok gjorda för större skivor bygger mycket i ytterkant i onödan.

Deluxe versionen är att köra AP Racing 5000R ok och flytande 300mm skivor. Med flytande skivor får man även betydligt bättre kylning och lägre vikt med samma diameter.

Vad kör du för skiva nu? Beroende på skiva finns det olika storlek på kylkanalerna från olika bilar och det finns även PVT skivor från brembo med bättre kylning.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Med mina nya ok testade jag med 15" gammal 80 tals BBS fälg för att dubbelkolla 15" inpassning inte var utlåst. Detta med 282mm skiva, ser ut som att 10mm till på radien skulle gå att klämma in i denna fälg, men det blir förstås lite tajt. Boxster ok, så 36/40 kolvar dock, men samma oktyp kanske finns i andra konfigurationer från andra bilmodeller. 3D scannade oket om du nån skulle vilja ha för att testa med.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det sitter en skiva från Fiat coupe 20vt fram, monterad bakom navet vilket ger 10-11mm extra rum mot fälgen. Förutsättningarna där är ganska bra.

Byta ok bak också drar med sig ännu mer ombyggnationer med nya adaptrar, gräva i handbromsvajrar etc. Då blir det väldigt mycke arbete bara för att kunna köra 15" fälgar. Jag vet inte om det är SÅ högt prioriterat

Regards, Johan Eriksson.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Cédric skrev:
Med mina nya ok testade jag med 15" gammal 80 tals BBS fälg för att dubbelkolla 15" inpassning inte var utlåst. Detta med 282mm skiva, ser ut som att 10mm till på radien skulle gå att klämma in i denna fälg, men det blir förstås lite tajt. Boxster ok, så 36/40 kolvar dock, men samma oktyp kanske finns i andra konfigurationer från andra bilmodeller. 3D scannade oket om du nån skulle vilja ha för att testa med.

Jag hade 290 mm skivor och TarOx 6-kolvsok på min GTV6a som hade 15 tums Compomotivefälgar.
Var extremt tight men funkade fint.

Här syns skiva och ok utan fälg: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=314117#314117

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Cassius skrev:
Det sitter en skiva från Fiat coupe 20vt fram, monterad bakom navet vilket ger 10-11mm extra rum mot fälgen. Förutsättningarna där är ganska bra.

Byta ok bak också drar med sig ännu mer ombyggnationer med nya adaptrar, gräva i handbromsvajrar etc. Då blir det väldigt mycke arbete bara för att kunna köra 15" fälgar. Jag vet inte om det är SÅ högt prioriterat

Fiat Coupe skivan är nog ganska optimal för 15". Är svårt att hitta större än 305*28mm skiva om man ska in i 15". Annars är ju alternativet att gå till 16" inte så dåligt men då får man lätt problem med däck istället. Situationen med däck än en helt annan med 17" men då har man väl stora fälgar för många äldre bilar. Sen går det att labba med friktionskoefficienten på beläggen, med hög friktionskoefficient fram och lägre bak kan du få till balansen ändå men du får en bil som bromsar lite mindre fram innan frambeläggen är varmare.

Finns väl flytande variant av typ samma skiva till nån Fiat 500 sportmodell men de är väl nästan lika dyra som eftermarknadsskivor numera. Annars kan man ju jobba med kylscoop på bärarmen eller kylning till skivcentrum och få små skivor att fungera bättre.

Är skillnad på 280mm och 280mm skivor i mitt fall.
https://rejsa.nu/im/user/212/2021-01-12-14-17-22_img_8472.jpg

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Fiat Coupe skivan (305x28mm) satt ju med de axiellt monterade 4-kolvarna som är lite mindre än 166 oken. Du har inte prövat dem?

Dock var det lögn i helvete att köra med 15" på Fiat Coupe, de hade även 16" original. Men det kan ju bero på fälgens/ekrars snitt med.

På min 75a blir det just dessa Brembo-oken från Fiat/Alfa GTV/Spider/Delta Integrale ihop med delade skivorna från 500 Abarth (305mm). Men original 15" fälgarna är för trånga.

iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Jag har ett par Wilwood över från min Miata som jag kan sälja billigt! Är gjorda för original 280mm skiva, men funkar säkert på mindre skivor också?

Citera
fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

iqbad skrev:
Jag har ett par Wilwood över från min Miata som jag kan sälja billigt! Är gjorda för original 280mm skiva, men funkar säkert på mindre skivor också?

PM skickat..
De är ju bolt on för mig...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Wilwood billet superligt för ca 3500kr paret beggat kanske är vettigt? Väl stora kolvar med 48/44mm..

15" kommer bli tight, jag hade nog klarat mig med mindre skivor med. Men tänkte försöka med bara ok först

Sitter 17" på idag, men tror 15" hade varit positivt för körupplevelsen

Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:
Annars är ju alternativet att gå till 16" inte så dåligt men då får man lätt problem med däck istället. Situationen med däck än en helt annan med 17" men då har man väl stora fälgar för många äldre bilar.
Kan inte annat än hålla med. Fick söka ett bra tag innan jag hittade några roliga gatdäck till M3:n....råkade bli R-däck

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Fortsätter mina grubblerier i mer detalj i projekttråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1780540#1780540

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Tips på 4 kolvsok för 15" fälg
2 besök senaste veckan (679 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande