Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, kam trigger?
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50, 51   >>
64 besök senaste veckan (85300 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Ap ap ap Du pratar om slarvern

Den erfarne tar fram aluminiumsvetshandskarna, byter till aluminiumelektroden, lägger upp detaljen på svetsbordet som enbart är för aluminium, slipar med filarna och skotten avsedda enbart för alu, torkar rent med isopropylalkohol, rengör elektroden på spillaluplåten en stund medans det som skall svetsas förvärms i ugnen, samt ställer in gasflödet för alu.
Sen fäller man ner friskluftsmasken och hittar en bekväm sittposition. Förberedelser 1h, svetsning 15 minuter.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har grunnat lite bromsuppdatering fram.. funderingar kring om andra ok som dels erbjuder billigare belägg vilket blir mer ekonomiskt i längden, kanske något smäckrare så förutsättningarna för att kunna köra med 15" fälgar blir så gynnsamma som möjligt, andra/bättre förutsättningar för grundjustering av balansen i bromssystemet etc...

I en annan tråd frågade jag om tips på ok, där fick jag bl a Wilwood superlite som tips vilket jag nu kikat närmare på.

Detta är mina förutsättningar idag:

Med det som sitter på bilen blir det då 0,625/0,75 HC's och 58% balans fram med 39,5kg pedaltryck

Jag har sen hittat begagnade Wilwood ok av två olika varianter.

120-5031/5032 Superlite III med 47,6/41,2mm kolvar
120-7570 Billet Superlite med 47,6/44,5mm kolvar av Thermolock variant

Med 120-5031/2 får jag 0,7/0,75 HC's med 40,5kg pedal och 58,5% balans fram.
Då finns möjligheten att gå på 0,625/0,7HC för 33,3kg pedaltryck med 56,5% balans.

Med 120-7570 får jag också 0,7/0,75HC men med 39kg pedaltryck och 57% balans fram.
Då finns möjligheten att gå på 0,625/0,7HC för 32kg pedaltryck med 55% balans.

Ett annat alternativ vore att byta ok även bak. Men 38mm kolv, glidok med inbyggd handbroms känns som ett av de mindre oken av den typen? Det blir så väldigt mycke "mer" bygga om också...

Sen kan jag ju ha tänkt fel på viktbalansen.. Jag har uppskattat 56% fram, är det 60% så blir de lite andra siffror. Oken på bilen genererar då 0,625 samt 0,75 HC även där, men med 65,5% balans och 36,5kg pedaltryck.

Med de mindre Wilwood oken får jag då 0,7/0,875 HC med 42kg pedal och 59% balans. Skulle jag använda 0,7/0,75 med den viktfördelningen får jag istället 37,5kg pedal och 66% balans. 0,625/0,7 ger 64% och 31kg.

Med de större Wilwood oken får jag 0,7/0,875 HC med 40,5kg pedal och 57,5% balans
Och med 0,7/0,75 blir det 36kg pedal och 64,5% balans. 0,625/0,7 ger 62,5% och 29,5kg.

Summerar jag allt ovanstående blir slutsatsen:
De ok som sitter på bilen idag behöver 0,625 på främre kretsen, mindre HC's finns men är inte lika vanliga så upplevs pedaltrycket för högt blir det svårt att bygga om.
Om viktfördelningen är mer vikt fram än jag uppskattat kommer balansinställningen skifta uppåt 10%.

Spontant känns det inte som att andra ok gör grundinställningen så mycket enklare, vad jag nu grubblar mest över är hur långt balansen går ställa med bibehållen funktion? 65% kanske är fullt normalt att ha?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Som en sidnot skall du veta att Wilwood tidigare haft rejäla bekymmer med sina Superliteok. Det löstes i en revision som kom för typ 5-10 år sedan. Problemet var att oken flexade i bryggan, vilket innebär att du inte kunde bli av med det heller oavsett vad du nu än gjorde. Idag finns inte tillstymmelse till det bekymret. Tyvärr jobbade jag inte så nära med Wilwood på den tiden, så vet inte exakt vad som är brytpunkten och när det är "safe" att köpa gamla ok. Men bara så du är medveten om det. Kanske höra med säljarna, de kanske vet att oken de har liggandes är av den rätta typen.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
OscWan skrev:
Som en sidnot skall du veta att Wilwood tidigare haft rejäla bekymmer med sina Superliteok. Det löstes i en revision som kom för typ 5-10 år sedan. Problemet var att oken flexade i bryggan, vilket innebär att du inte kunde bli av med det heller oavsett vad du nu än gjorde. Idag finns inte tillstymmelse till det bekymret. Tyvärr jobbade jag inte så nära med Wilwood på den tiden, så vet inte exakt vad som är brytpunkten och när det är "safe" att köpa gamla ok. Men bara så du är medveten om det. Kanske höra med säljarna, de kanske vet att oken de har liggandes är av den rätta typen.

I så fall känns 7570 som ett säkrare val då dom fortfarande finns att köpa till skillnad från 5031 (i alla fall av vad jag får fram). Men tål helt klart att luskas i!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Cassius skrev:
OscWan skrev:

I så fall känns 7570 som ett säkrare val då dom fortfarande finns att köpa till skillnad från 5031 (i alla fall av vad jag får fram). Men tål helt klart att luskas i!

Superlite III verkar ha funnits i produktion runt år 2000 så dom är väl mer risky i så fall.

(sen kan man också diskutera om den flexen är något som jag nånsin kommer uppleva som ett problem. Lätt bil, oerfaren förare, mer eller mindre ingen aero etc bådar kanske inte för de extremaste förhållandena för ett bromsok )

Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Cassius skrev:
Jag har grunnat lite bromsuppdatering fram.. funderingar kring om andra ok som dels erbjuder billigare belägg vilket blir mer ekonomiskt i längden, kanske något smäckrare så förutsättningarna för att kunna köra med 15" fälgar blir så gynnsamma som möjligt, andra/bättre förutsättningar för grundjustering av balansen i bromssystemet etc...

Behöver du ha så mycket större bromsar då?

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

288x28 funkar fint, samt ok från Speedster eller Lotus Elise ect, är iofs "bara" 2kolvsok, men gjorda av AP-racing.
ett jädra bett i dom, samt att klossar av std kvalite kostar 350kr...(brembo)

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Cassius skrev:
Cassius skrev:
OscWan skrev:

Superlite III verkar ha funnits i produktion runt år 2000 så dom är väl mer risky i så fall.

(sen kan man också diskutera om den flexen är något som jag nånsin kommer uppleva som ett problem. Lätt bil, oerfaren förare, mer eller mindre ingen aero etc bådar kanske inte för de extremaste förhållandena för ett bromsok )

Kikade lite noggrannare - och båda oken har faktiskt utgått. Men 7570 är helt klart modernare än 5031.

Flexen på oket var faktiskt rätt illa, speciellt ju längre tid man använde det då materialet blev utmattat och därmed svagare och svagare. Fenomenet uppenbarar sig tydligast som en svampig pedal, som ju inte direkt ger en självförtroende bakom ratten.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

OscWan skrev:

Flexen på oket var faktiskt rätt illa, speciellt ju längre tid man använde det då materialet blev utmattat och därmed svagare och svagare. Fenomenet uppenbarar sig tydligast som en svampig pedal, som ju inte direkt ger en självförtroende bakom ratten.

Precis, och det upplever man ju oavsett hur van man är, eller inte. Flexande ok = tråkigt.

Hur stora bromsar man "behöver" går förstås att diskutera på en massa olika sätt. Ibland är större bromsar ett billigare att sätt att kurera varmgång, jämfört med bättre belägg på små bromsar. Ibland är det också enklare att välja större bromsar som funkar bra kalla (=bra för gata) utan att direkt gå varma på bana.

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

And ersJepp sson skrev:
Ap ap ap Du pratar om slarvern

Den erfarne tar fram aluminiumsvetshandskarna, byter till aluminiumelektroden, lägger upp detaljen på svetsbordet som enbart är för aluminium, slipar med filarna och skotten avsedda enbart för alu, torkar rent med isopropylalkohol, rengör elektroden på spillaluplåten en stund medans det som skall svetsas förvärms i ugnen, samt ställer in gasflödet för alu.
Sen fäller man ner friskluftsmasken och hittar en bekväm sittposition. Förberedelser 1h, svetsning 15 minuter.

Får ju aldrig nåt gjort då.
Min erfarenhet säger att man kan strunta i att lyssna på folk som krånglar till det så förbenat =)

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det går gå hundra olika vägar gällande bromsar.

Det som sitter på bilen sitter där redan. Ju mindre av de jag behöver byta ut desto mer tid för körning

Grundanledningen till att jag funderar på att byta är att jag inte har bra pedalkänsla idag, troligen pga trasig bromsservo. Eftersom jag är en högst rationell bilnörd löser jag givetvis problemet med trasigt servo genom att bygga ett nytt pedalställ med separata cylindrar och bromsvåg och slänga servot i sjön

När jag då började räkna på cylindrar kom jag snabbt fram till att jag kommer behöva den minsta "vanliga" storleken fram, och en bromsvåg inställd med klart högre balans fram än bak. Där föds en tanke om att matchningen av ok på denna bil kanske inte är 100..

Två flugor i en smäll och hitta ett smäckert ok som gör att jag kanske kan få på 15" fälgar SAMTIDIGT som jag hamnar mer rätt med grundbalansen i bromssystemet? Varför inte undersöka i alla fall

Så ligger det till.

Byta skivor fram.. ja jo men dom sitter bakom navet och har 4x92 eller liknande i hålbild så oavsett behöver en ny skiva modifieras för att passa. Så det blir fort Väldigt mycke arbete för att fixa nått som inte är trasigt.. bara byta oken fram är ändå ett ganska "litet" projekt i sammanhanget men efter att ha läst på lite mer om bromsvågars justerbarhet och gått över beräkningarna igen känns det inte som att det blir något större bekymmer med de som sitter på ändå. Så jag börjar nog där om jag inte snubblar över en uppsättning ok som känns "helrätt"

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag hade också problem med diffus pedalkänsla och testade i stort sett allt, till slut bytte jag belägg till Ferodo DS 1.11. Det gjorde underverk, nu är känslan riktigt bra.
Tidigare hade jag Brembo HP2000 belägg som ändå ska vara hyggligt.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade också problem med diffus pedalkänsla och testade i stort sett allt, till slut bytte jag belägg till Ferodo DS 1.11. Det gjorde underverk, nu är känslan riktigt bra.
Tidigare hade jag Brembo HP2000 belägg som ändå ska vara hyggligt.

På vilket sätt upplevde du känslan diffus? (Nyfiken)

Innan jag går all in på pedalställ ska jag i alla fall få avgassystemet klart över bakaxeln. Hur jag ska göra med dämpare där bak vet jag inte än..

Dämparna, eller ja.. resonatorerna, under bilen börjar ta form i alla fall!

Två helmholtskammare som siktar in sig på 210-220Hz respektive 230-240Hz. Hoppas det får önskad effekt nu bara

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Så ja. Bara en massa svetsning så det håller tätt kvar börjar inte vara så mycke kvar på den här halvan av systemet. Nu blir det nog snart paus med avgaseriet ett slag innan jag gör klart det sista. Flyter övriga projekt (nytt insug, nytt pedalställ, ändrad ratt position) på Bra kanske kanske de finns tid för grenrör i vinter med..

Jag har velat lite fram och tillbaka ang. Katalysator. Jag behöver den för att bilen är reggad med kat, men jag behöver den inte för avgaskraven.. Jag har 1st 2.5" 100 cells kat från KL racing, men såg att Aliexpress rear ut för drygt 700kr nu. Borde väl vara så gott som motsvarande tycker man? alternativet skulle vara att göra dummies som ser ut som kattar men.. av någon anledning känns det bättre att ha en 100 cells kat som kanske gör någon nytta för miljön än ingen alls :/

Sen ska de till upphängningar, någon som har tips på bra gummiupphängning? Dom jag haft är jag inte helt nöjd med.. smidiga att montera iofs (gummi öra som har två plåt öron i ena sidan att skruva i bilen, sen hänger gummiörat ner ledat). Har inga flex skarvar så man kanske inte kan köra alltför styva upphängningar?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

"På vilket sätt upplevde du känslan diffus? (Nyfiken)"

På de bilar där jag gillat bromsarna så handlar det om att feedbacken man får i pedalen ska stå i proportion till bromskraften. Tar man Mussen som exempel så fanns det tidigare en liiiten svampighet i känslan precis innan bromsarna låser upp helt, detta i kombination med adrenalinpåslaget som man får när man kör bana gjorde att jag ofta låste bromsarna. Hade helt enkelt svårt att modulera kraften vid sådana tillfällen. Vid vanlig gatkörning är det inget problem då man sällan behöver bromsa så hårt.

Med Ferodo DS 1.11 beläggen i Mussen upplever jag bromskänslan helt annorlunda trots att allt annat är samma. Mussen har Brembo 4-kolvsok fram, servo och huvudcylinder från Porsche 944, bakbromsar från Mustang 2017.

Min Porsche 944S2 med PFC 08 belägg hade också en underbar bromskänsla, med standardbelägg var den också lite diffus.

Min 911:a med 964-bromsar är utan servo och där är bromsarna mer som att trampa på en träkloss, dessutom är det stående pedaler som jag absolut inte gillar..

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har ju inte testat bromsarna på denna ordentligt ännu. Jag tycker som sagt att bromskraften ökar gradvis med fast pedalläge, lite som om beläggen tar bättre ju varmare dom blir. Men detta även vid lätta inbromsningar och även om det är tätt emellan dom..

Jaja, får hoppas det blir bättre med lägre pedaltryck, stampa på träkloss låter som lite högre pedaltryck?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Cassius skrev:

Jag har velat lite fram och tillbaka ang. Katalysator. Jag behöver den för att bilen är reggad med kat, men jag behöver den inte för avgaskraven.. Jag har 1st 2.5" 100 cells kat från KL racing, men såg att Aliexpress rear ut för drygt 700kr nu. Borde väl vara så gott som motsvarande tycker man? alternativet skulle vara att göra dummies som ser ut som kattar men.. av någon anledning känns det bättre att ha en 100 cells kat som kanske gör någon nytta för miljön än ingen alls :/

Du har en kat? Varför skall du köpa en till?

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
MaZ skrev:
Cassius skrev:

Du har en kat? Varför skall du köpa en till?

Går från enkelt 2.5" till dubbelt 2" i hopp om skönare sång

Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hela vägen? Byxa ihop det vid katten och gå till dubbelt efter. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
MaZ skrev:
Hela vägen? Byxa ihop det vid katten och gå till dubbelt efter. thumbs up

Det tror jag inte kommer generera det ljud jag vill ha... jag vill ha lika lång väg för båda bankerna från topp till slutrör bl a. Jag har en avlång/förlängd/konisk x-pipe inbyggd i systemet efter växellådan och före det går det inte dra ihop det med samma avstånd från båda sidor utan i så fall måste jag lägga mig på ena sidan varpå den andra får längre väg att gå.

Så med de slutmål jag har är alternativet ingen kat eller två

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Då var denna sektion helsvetsad. Främre fäste för denna sektion bockat men inte svetsat.

Kom även på att jag ju köpte kattar till den andra kadetten för 5-6 år sen, dom ligger ju bara å samlar damm så dom åker nog dit nu.

Sen demonterades insug och fuelrails. Möttes av en del klegg.. :/

Vad jag förstått är det inget ovanligt ihop med e85?

Anledningen till demontage är att det snart dimper in nya runners.
Jag har gjort en form av jigg till fuelrailsen med, jag behöver vinkla dessa något för frigång mot runnersen. Där kom den nyinköpta 3d printern till god användning

Utöver det hämtade jag idag ut en bit stålrör med så nu har jag nog allt för att bygga själva pedalstället.

Kommer bli intensiva kvällar framöver

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, kam trigger?
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49, 50, 51   >>
64 besök senaste veckan (85300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande