Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (16769 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8352



Hur ser fästena i karossen ut? Det går ju säkert bygga nåt av avgasklämmor och lite vinkeljärn men det beror ju lite på hur det ser ut och vilka krav på finish man har.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103



Re:

jonaslundin skrev:
Hmm. Jag har ingen svets och kan inte svetsa.

Edit: Det går inte att skruva i fästen antar jag?


Finns en del lösningar där man klämmer runt röret. Ett plattjärn på ovan och undersidan som går över de två rören och låser i mitten med någon lång bult borde vara en av de enklaste lösningarna. Blir det vackert...kanske inte men lite svart färg och sedan är det bara besikningsmannen som ser ändå.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 121



Re:

christian svensson skrev:
jonaslundin skrev:
Hmm. Jag har ingen svets och kan inte svetsa.

Edit: Det går inte att skruva i fästen antar jag?


Finns en del lösningar där man klämmer runt röret. Ett plattjärn på ovan och undersidan som går över de två rören och låser i mitten med någon lång bult borde vara en av de enklaste lösningarna. Blir det vackert...kanske inte men lite svart färg och sedan är det bara besikningsmannen som ser ändå.


Lite som det växellådsfäste som följer med satsen kanske?



_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103



Re:

Uffe Nygren skrev:
Lite som det växellådsfäste som följer med satsen kanske?




Känns helt klart som en enkel lösning

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Jo superrimligt. Jag saknade fästet på växellådan så jag förstod inte hur det där skulle användas, men har beställt det nu.

Sen sitter det fästet inte på mitten av bilen, ger ingen dämpning samt kommer transferera alla rörelser i växellådan direkt till avgassystemet... men tror det sitter motsvarande original så det kanske är fine.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Jahapp, så nu har jag skaffat det saknade växellådsfästet och hade förhoppningen att det skulle vara mer plug and play. Jag fick dock inte det medföljande Schmiedmann-fästet att passa alls. Får försöka mer idag, men det rören slår i varandra längre upp och sitter på ett för stort avstånd nere vid grenrörskopplingarna. Kanske kan försöka modifiera fästet lite... får försöka pussla.





Blev lite trött och roade mig med att installera bakre fjäderbensstag istället. Det passade inte heller (?!) så fick utvidga bulthålen lite med min Dremel. Men förhållandevis enkelt löst i alla fall. Använde sen Dremeln också för att skära hål i trim-delarna som var lagom stora för att tillåta justering utan att ta loss allt. Inte lika cleant som att bara ha en springa för fästet, men enklare och mer praktiskt.




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Arbetsloggen för idag: Jag har spenderat hela dagen med att försöka få skiten att passa. Helt hysteriskt frustrerande. Hur fan kan Schmiedmann få sälja en så dålig produkt?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2028



Det där fästet för avgas ser ut att vara avsett för OE placering av främre rör. Enda sättet att få rören så tätt ihop är med längdförskjutna flänsar. Det är det på t.ex M3:ans extraktorrör original.

Halvtaskig bild, men det syns vad jag menar.


Antingen har något gått snett i monteringen av extraktor eller så är fästet inte avsett för just dina bitar.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Jag förstår exakt vad du menar och det är precis det jag kämpar med! Fästet följde med Schmiedmann-kitet så antingen är de lite elaka och skickar med felaktiga fästen för att jävlas eller så är det något annat tokigt som pågår som jag inte fattar.

De har nedan bild på sin produktsida. Jag kan inte för mitt liv förstå hur de får ihop det... som du ser är extraktorgrenrören inte längdförskjutna.



Så här ser det ut för mig. Jag har även bankat in ena röret så det inte ska ligga emot växellådsfästet - som tydligen är ett känt fel hos dessa - samt försökt värma upp och ändra vinkeln på "kröken" på andra röret för att förhindra att de slår i varandra i bakänden. Lyckades absolut inte.



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 446



Jag har byggt 2st bilar med Schmiedmann rören och det är långt ifrån bolton!

Första bilen fick jag kapa flänsarna och ändra vinklarna på röret plus att fästet vid kardantunneln fick jag tillverka ett eget som satt högre upp.

Andra jag byggde skilde det sig en del på. Där kunde jag behålla flänsarna men fick kapa upp vid kattarna och ändra vinkeln där istället. Plus ett eget fäste igen vid kardan tunneln.




_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Men vafan...

Magiskt snyggt du gjort det! Jag har inte riktigt rätt skillset för det tyvärr. Vet just nu inte riktigt hur jag ska gå vidare. Kanske får gå en svetskurs?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5600



Re:

jonaslundin skrev:
Men vafan...

Magiskt snyggt du gjort det! Jag har inte riktigt rätt skillset för det tyvärr. Vet just nu inte riktigt hur jag ska gå vidare. Kanske får gå en svetskurs?


Håller med snyggt, bästa kursen är nog att bara försöka tills det blir rätt.
Metall så går att göra om nästan oavsett hur mycket fel man gör.
Blir det fullt men fungerar så har man den erfarenheten tills nästa gång?

Så man lär sig (säger han som inte kan

Följer tråden med spänning!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Re:

robber skrev:
jonaslundin skrev:
Men vafan...

Magiskt snyggt du gjort det! Jag har inte riktigt rätt skillset för det tyvärr. Vet just nu inte riktigt hur jag ska gå vidare. Kanske får gå en svetskurs?


Håller med snyggt, bästa kursen är nog att bara försöka tills det blir rätt.
Metall så går att göra om nästan oavsett hur mycket fel man gör.
Blir det fullt men fungerar så har man den erfarenheten tills nästa gång?

Så man lär sig (säger han som inte kan

Följer tråden med spänning!


Länge sen jag uppdaterade nu, men jag följde ditt råd! Köpte en svets + tillbehör på Jula och hittade en bekant som kunde hålla lite svetskurs med mig själv och en kompis (v33 här på forumet, till höger på bilden).





Slutade med att jag fick dela upp Schmiedmann-systemet, ändra passformen, svetsa ihop det och sen måla det svart (då jag inte svetsade med rostfri tråd). Hoppas det funkar!






_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Tog en paus från det mekaniska och monterade in en OEM-look head unit med trådlös CarPlay. thumbs up


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Tänkte jag skulle ta bilen för en provkörning, men det visade sig att mina 17" fälgar var liiite för trånga för mitt BBK fram - så la ut dem på rejsa och krängde tillfälligt på mina 18" från min M140i istället.

Riktigt dammig och rackig är den, men tog ett varv runt kvarteret ändå! Första gången bilen rullar sedan oktober förra året!



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Nästa steg var att ta tag i alla felkoder/ varningslampor. Hade varningslampa för airbag pga byte till Sparco-stolarna, felkod från ABS-systemet samt från slitagesensorn för bromsklossarna. Hade även ingen spolarvätska sedan jag bytte spolarvätskekärlet, pump och slang.



Jag började med det enkla; slitagesensorerna för bromsklossarna fram och bak. Beställde ett par billiga sensorer på Amazon, tvinnade ihop kablarna och kopplade in dem. Det löste det problemet. thumbs up

Nästa var airbaglampan. Den var lite knepigare. Jag letade upp en gammal laptop och köpte en köpte en BMW Scanner-kabel samt en k+dcan kabel för INPA från obdspecialisten. Det började med att jag hade problem att få INPA att funka - fattade först inte att OBD2-uttaget i kupén bara länkade till motorn i E46 pre-LCI så jag var tvungen att använda 20-pinsuttaget i motorutrymmet. Men där fick jag ingen signal alls?




Nåja, efter mycket felsökningar och ominstallation av INPA och NCS Expert så köpte jag en ny, lite dyrare 20-pinsadapter från Foxwell utifall att min Amazon-adapter skulle vara trasig. Och tro't eller ej - med den nya adaptern funkade 20-pinsuttaget och jag kunde koda bort airbagen på passagerarsidan med BMW Scanner.

Därefter var bara de ABS-relaterade lamporna kvar. Visade sig vara två saker;

1. var delvis tvungen att köra ABS-pumpen när jag luftade bromsarna, eftersom hela bromssystemet var tömt på vätska när jag bytte bromsrör, bromsok osv. Det kunde jag göra genom att trycksätta bromssystemet med en "bromsluftare"/ "brake bleeder", öppna bromsnipplarna en i taget och köra ABS-rutinen i INPA - en gång per hörn.

2. hade heller ingen signal från min bakre vänstra ABS-sensor. Hade bytt alla sensorer, så min första tanke var att sensorn måste fela. Köpte nya sensorer från Hella för att vara på säkra sidan, men ingen skillnad. Fick skaffa en multimeter och kunde konstatera att jag inte hade någon spänning i kontakten för ABS-sensorn = sannolikt kabelbrott längre upp. Fick plocka bort lite inredning och kunde konstatera att jag hade skadat kabeln när jag lagade hålet i golvet på vänstra bakre passagerarsidan. Det löstes ganska smidigt med en självlödande krympslang, och vips - så funkade allt!

Inga felkoder:


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852



Grymt bra jobbat med allt! Blev det gött ljud med nya avgassystemet?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Re:

bmw_ixen skrev:
Grymt bra jobbat med allt! Blev det gött ljud med nya avgassystemet?


Tack! Ljudet är helt klart bättre, men inte riktigt kunnat köra på så höga varv så det riktiga litmustestet blir nog inte förrän i vår!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5600



Snyggt!

Bra för moralen att köra lite också.
Labba med INPA är skoj skönt att du fick ordning på det hela.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Re:

Tack för pepp! Nu är allt nedmonterat igen - tänkte preventivt byta kylsystemet - och känner på mig att det är bara början den här gången också.

Men vill ändå inte ut och rulla i vinterslasket, så har några månader på mig!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5600



Re:

jonaslundin skrev:
Tack för pepp! Nu är allt nedmonterat igen - tänkte preventivt byta kylsystemet - och känner på mig att det är bara början den här gången också.

Men vill ändå inte ut och rulla i vinterslasket, så har några månader på mig!


Ja de över /byta allt i kylarväg har man nog igen.
Dessa bilar har varit billiga länge och underhållet har oftast skjutits upp.

Byta till en eftermarknads alukyl eller hur ser din setup ut?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (16769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande