Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51 >> 74 besök senaste veckan (85254 totalt) |
Klart det hade! Men som du ser på bilderna har jag byggt en ganska udda x-pipe. Jag har rippat designen från Innotech's M3 E90 system som får den åttan som i vanliga fall är lite småbluddrig att låta rejält vass. Det är som sagt inte bara funktion jag är ute efter här, då hade jag nöjt mig med att försöka bli av med skallrandet från 2.5" singelsystemet istället ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
![]() ![]() Stort tack till Mr. Börnie för utskriftshjälpen! De här kommer bli bra ![]() Med insuget av kikade jag också på passagerarsidan efter oljeläckage runt stiften. Det såg först lovande ut, sen väldigt lovande! Bara för att se att tredje stiftet var helt dränkt i olja... Så jag får byta packningarna även där :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Det där kommer hålla bra. Stört tåligt filament _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Det är en rundning där, och godstjockleken är också större där. Minns jag inte helt fel är YD samma men ID sjunker från 42-43 nått i topp till 39 i botten. Jag tycker innerligt att det ska hålla! ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!
Jag tar även tag i fuel railsen. En av de svetsade anslutningarna på railen som suttit där visade tecken på pyttelitet bränsleläckage så det var nog lika bra. Här en testbit. ![]() Svårt att se på bild, men utöver att bränslekanalen ligger ocentriskt mot spridaranslutningen har jag tiltat railen 5 grader för att den ska gå fri mot insugsrören med spridarna rakt ner i hålen (som lutar ca 5 grader in mot insugsrören) Detta är rail försök nummer två. Första gången borrade jag 14mm direkt och fick problem med läckage.. Jag är lite osäker på hur jag ska göra denna gång.. Jag har en 14mm pinnfräs jag tror går sätta i pelarborren, sen finns både 13 och 13.5mm borrar... 13 + våtslip blir kanske För tight? Ovanför rören kommer sen botten på plenumet där jag filat in trattarna till 98%. Tänkte punkta fast två trattar och sen finjustera mig fram så dom kommer rätt innan helsvetsning. ![]() ![]() Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen. Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
den där har bevisat klarat specen på 185 graders arbetstemp utan att krokna =) _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
Värmen i sig tror jag inte är ert bekymmer, men vibration ihop med belastning har jag dock oroat mig för.. tanken är att fästa plenumet med stöd mot ventilkåprna för att avlasta insugsrören. Sen är det bara att testa:) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Viton o-ringarna är ju relativt hårda. Misstänker att ett enbart borrat hål kan ha lite för mycket grader på ytan... Jag hade nog trott på att borra 13 mm eller 13,5 mm och sedan brotscha upp till en bra dimension. Finns ju justerbara brotschar, handjagade, så man inte måste köpa massa olika. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Ser trångt ut mellan främre/bakre vägg och tratt, risk för sämre flöde på de kanalerna. Porten suger luft som en boll runt öppningen och finns det ingen volym att suga där så blir det inte så bra. Höjden över tratten är inte lika viktig som volymen radiellt runt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Jag skulle nog säga att det inte är något problem i det här fallet eftersom alla trattar sitter nästan ihop. Så varje kanal kommer att "stjäla luft" från kanalen intill. Så det går nog på ett ut. Det där kommer nog att fungera bra även om större radie på trattarna samt lite upp ifrån botten hade bättrat på flödet lite. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||||
Det här kanske är besvarat redan, men varför kör du inte ITB?
Du som gillar motorljud ![]() _________________ S Örnberg |
||||||||
Tills jag sett det är jag skeptisk. Vi 3d printar ju en del grejer på jobbet, och det brukar krokna snabbt vid lite värme när det är kombinerat med vibrationer. Och vi har provat en del olika filament, kanske inte just det där. Men, resultaten har varit i stort sett lika med alla hittils. Kortfattat vad jag anser, smälttempen på filamenten borde vara långt högre för att hålla sig hårda och fina vid motortemp. Edit: vi har bla provat denna: https://www.3dprima.com/se/filament/ _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
Well jag har ju blandannat kört ek detalj i pressen och den gav sig inte föränns vid 3,8 ton. Och det var inte delaminering . Jag har även droppat hela bilen på ett sett trattar som valde att agera pallbock . Vad gäller tempen så har addnorth själva lagt ut ett experiment för att bevisa just värmetåligheten. _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
100% optimalt är det inte. Som vanligt är det en kompott av kompromisser. Jag tror dock det blir effektivt "nog" för denna motor i övrigt ![]()
De hade vart nått, absolut! Men det drar fort iväg i kostnad.. detta är lite 3d printad plast för ett par hundringar, trattar för en dryg hundring styck, en bit 3mm aluplåt och två gamla gtv insug + en massa tid. Separataspjäll i sig kräver nog i arbetstid typ samma men bara kostnaden för spjällen brukar sticka iväg rätt saftigt :/ gaslänkaget kräver en del tankeverksamhet + att de blir rätt så tight att få in dom om man köper nått "halv färdigt" från t ex en BMW M motor. Singelspjäll blir det på den andra kadetten istället ![]() De här projektet är främst för att komma ifrån det modifierade std insuget som inte alls ger bra fördelning på flödet ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Jag har 6 späll från en triumph 675 liggande . Tror dom e 38mm , dem e inte dyra 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51 >> 74 besök senaste veckan (85254 totalt) |