Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, kam trigger?
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51   >>
81 besök senaste veckan (85261 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Hade det inte gått göra katalysator som x-pipe?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare
St3v3 skrev:
Hade det inte gått göra katalysator som x-pipe?


Klart det hade! Men som du ser på bilderna har jag byggt en ganska udda x-pipe.
Jag har rippat designen från Innotech's M3 E90 system som får den åttan som i vanliga fall är lite småbluddrig att låta rejält vass. Det är som sagt inte bara funktion jag är ute efter här, då hade jag nöjt mig med att försöka bli av med skallrandet från 2.5" singelsystemet istället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare



Stort tack till Mr. Börnie för utskriftshjälpen! De här kommer bli bra hoppas oringarna ska fungera också.

Med insuget av kikade jag också på passagerarsidan efter oljeläckage runt stiften. Det såg först lovande ut, sen väldigt lovande! Bara för att se att tredje stiftet var helt dränkt i olja... Så jag får byta packningarna även där :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 25



Hoppas att kanten vid flänsen inte är för skarp, kan bli sprickbildning där.
Kanske rita dom med större radie mellan fläns och rör med "försänkning" vid skruven.

_________________
Robert Norgren
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



Gött att det passa. Bra ritat 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



RobtheFiend skrev:
Hoppas att kanten vid flänsen inte är för skarp, kan bli sprickbildning där.
Kanske rita dom med större radie mellan fläns och rör med "försänkning" vid skruven.



Det där kommer hålla bra. Stört tåligt filament

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Hoppas att kanten vid flänsen inte är för skarp, kan bli sprickbildning där.
Kanske rita dom med större radie mellan fläns och rör med "försänkning" vid skruven.


Det är en rundning där, och godstjockleken är också större där. Minns jag inte helt fel är YD samma men ID sjunker från 42-43 nått i topp till 39 i botten.

Jag tycker innerligt att det ska hålla! jag hade även tänkt sätta nått avlastande fäste just för att belasta dom minimalt. Det är ett tåligt filament men det är ju svårt att veta vad vibrationer med materialet över tid.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!

Jag tar även tag i fuel railsen. En av de svetsade anslutningarna på railen som suttit där visade tecken på pyttelitet bränsleläckage så det var nog lika bra. Här en testbit.



Svårt att se på bild, men utöver att bränslekanalen ligger ocentriskt mot spridaranslutningen har jag tiltat railen 5 grader för att den ska gå fri mot insugsrören med spridarna rakt ner i hålen (som lutar ca 5 grader in mot insugsrören)

Detta är rail försök nummer två. Första gången borrade jag 14mm direkt och fick problem med läckage.. Jag är lite osäker på hur jag ska göra denna gång.. Jag har en 14mm pinnfräs jag tror går sätta i pelarborren, sen finns både 13 och 13.5mm borrar... 13 + våtslip blir kanske För tight?

Ovanför rören kommer sen botten på plenumet där jag filat in trattarna till 98%. Tänkte punkta fast två trattar och sen finjustera mig fram så dom kommer rätt innan helsvetsning.




Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen.
Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



Kadett4wd skrev:
Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen.
Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört.


den där har bevisat klarat specen på 185 graders arbetstemp utan att krokna =)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



Väldigt sympatiskt med ett Busso-projekt. Kör på!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen.
Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört.


Värmen i sig tror jag inte är ert bekymmer, men vibration ihop med belastning har jag dock oroat mig för.. tanken är att fästa plenumet med stöd mot ventilkåprna för att avlasta insugsrören. Sen är det bara att testa:)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Cassius skrev:

Detta är rail försök nummer två. Första gången borrade jag 14mm direkt och fick problem med läckage.. Jag är lite osäker på hur jag ska göra denna gång.. Jag har en 14mm pinnfräs jag tror går sätta i pelarborren, sen finns både 13 och 13.5mm borrar... 13 + våtslip blir kanske För tight?



Viton o-ringarna är ju relativt hårda. Misstänker att ett enbart borrat hål kan ha lite för mycket grader på ytan... Jag hade nog trott på att borra 13 mm eller 13,5 mm och sedan brotscha upp till en bra dimension. Finns ju justerbara brotschar, handjagade, så man inte måste köpa massa olika.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Cassius skrev:
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2024-12-11-18-17-21_20241211_151241.jpg

Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet


Ser trångt ut mellan främre/bakre vägg och tratt, risk för sämre flöde på de kanalerna. Porten suger luft som en boll runt öppningen och finns det ingen volym att suga där så blir det inte så bra. Höjden över tratten är inte lika viktig som volymen radiellt runt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



MaZ skrev:
Cassius skrev:
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2024-12-11-18-17-21_20241211_151241.jpg

Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet


Ser trångt ut mellan främre/bakre vägg och tratt, risk för sämre flöde på de kanalerna. Porten suger luft som en boll runt öppningen och finns det ingen volym att suga där så blir det inte så bra. Höjden över tratten är inte lika viktig som volymen radiellt runt.



Jag skulle nog säga att det inte är något problem i det här fallet eftersom alla trattar sitter nästan ihop. Så varje kanal kommer att "stjäla luft" från kanalen intill. Så det går nog på ett ut.
Det där kommer nog att fungera bra även om större radie på trattarna samt lite upp ifrån botten hade bättrat på flödet lite.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Det här kanske är besvarat redan, men varför kör du inte ITB?

Du som gillar motorljud Gick från original plenum på en S38 till öppna trattar och det var det enda som gjorde att det gick leva med den låga effekten.

_________________
S Örnberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Mschneberger skrev:
Kadett4wd skrev:
Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen.
Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört.


den där har bevisat klarat specen på 185 graders arbetstemp utan att krokna =)


Tills jag sett det är jag skeptisk.
Vi 3d printar ju en del grejer på jobbet, och det brukar krokna snabbt vid lite värme när det är kombinerat med vibrationer.
Och vi har provat en del olika filament, kanske inte just det där.
Men, resultaten har varit i stort sett lika med alla hittils.

Kortfattat vad jag anser, smälttempen på filamenten borde vara långt högre för att hålla sig hårda och fina vid motortemp.

Edit: vi har bla provat denna:
https://www.3dprima.com/se/filament/primaselect-pei-ultem-9085-1-75mm- . . . .

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



Kadett4wd skrev:
Mschneberger skrev:
Kadett4wd skrev:
Hur står sig hårdheten på 3d printen vid säg 110grader?
Många matrial blir ju sega och kroknar då de blir lite varma, även om det står i specen att de ska 'tåla' värmen.
Grejen är ju att motorer vibrerar en hel del också, börjar det gunga lite i plasten så är det snart kört.


den där har bevisat klarat specen på 185 graders arbetstemp utan att krokna =)


Tills jag sett det är jag skeptisk.
Vi 3d printar ju en del grejer på jobbet, och det brukar krokna snabbt vid lite värme när det är kombinerat med vibrationer.
Och vi har provat en del olika filament, kanske inte just det där.
Men, resultaten har varit i stort sett lika med alla hittils.

Kortfattat vad jag anser, smälttempen på filamenten borde vara långt högre för att hålla sig hårda och fina vid motortemp.


Well jag har ju blandannat kört ek detalj i pressen och den gav sig inte föränns vid 3,8 ton. Och det var inte delaminering . Jag har även droppat hela bilen på ett sett trattar som valde att agera pallbock .
Vad gäller tempen så har addnorth själva lagt ut ett experiment för att bevisa just värmetåligheten.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Vad har du för TG temp på det filamentet?
Står inget på hemsidan vad jag kan se.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961


Trådstartare
MaZ skrev:
Cassius skrev:
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2024-12-11-18-17-21_20241211_151241.jpg

Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet


Ser trångt ut mellan främre/bakre vägg och tratt, risk för sämre flöde på de kanalerna. Porten suger luft som en boll runt öppningen och finns det ingen volym att suga där så blir det inte så bra. Höjden över tratten är inte lika viktig som volymen radiellt runt.


100% optimalt är det inte. Som vanligt är det en kompott av kompromisser. Jag tror dock det blir effektivt "nog" för denna motor i övrigt

St3v3 skrev:
Det här kanske är besvarat redan, men varför kör du inte ITB?

Du som gillar motorljud Gick från original plenum på en S38 till öppna trattar och det var det enda som gjorde att det gick leva med den låga effekten.


De hade vart nått, absolut! Men det drar fort iväg i kostnad.. detta är lite 3d printad plast för ett par hundringar, trattar för en dryg hundring styck, en bit 3mm aluplåt och två gamla gtv insug + en massa tid. Separataspjäll i sig kräver nog i arbetstid typ samma men bara kostnaden för spjällen brukar sticka iväg rätt saftigt :/ gaslänkaget kräver en del tankeverksamhet + att de blir rätt så tight att få in dom om man köper nått "halv färdigt" från t ex en BMW M motor. Singelspjäll blir det på den andra kadetten istället

De här projektet är främst för att komma ifrån det modifierade std insuget som inte alls ger bra fördelning på flödet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



Cassius skrev:
MaZ skrev:
Cassius skrev:
Då fortsätter byggnationen av nytt insug!

https://rejsa.nu/im/user/3705/2024-12-11-18-17-21_20241211_151241.jpg

Väl där sen blir det fin inpassning mot övre halvan av plenumet och kontroll av frigång mot huvscoopet


Ser trångt ut mellan främre/bakre vägg och tratt, risk för sämre flöde på de kanalerna. Porten suger luft som en boll runt öppningen och finns det ingen volym att suga där så blir det inte så bra. Höjden över tratten är inte lika viktig som volymen radiellt runt.


100% optimalt är det inte. Som vanligt är det en kompott av kompromisser. Jag tror dock det blir effektivt "nog" för denna motor i övrigt

St3v3 skrev:
Det här kanske är besvarat redan, men varför kör du inte ITB?

Du som gillar motorljud Gick från original plenum på en S38 till öppna trattar och det var det enda som gjorde att det gick leva med den låga effekten.


De hade vart nått, absolut! Men det drar fort iväg i kostnad.. detta är lite 3d printad plast för ett par hundringar, trattar för en dryg hundring styck, en bit 3mm aluplåt och två gamla gtv insug + en massa tid. Separataspjäll i sig kräver nog i arbetstid typ samma men bara kostnaden för spjällen brukar sticka iväg rätt saftigt :/ gaslänkaget kräver en del tankeverksamhet + att de blir rätt så tight att få in dom om man köper nått "halv färdigt" från t ex en BMW M motor. Singelspjäll blir det på den andra kadetten istället

De här projektet är främst för att komma ifrån det modifierade std insuget som inte alls ger bra fördelning på flödet


Jag har 6 späll från en triumph 675 liggande . Tror dom e 38mm , dem e inte dyra 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, kam trigger?
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51   >>
81 besök senaste veckan (85261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande