Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
29 besök senaste veckan (16301 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Drivaxlarna:
Ja, detta blev ju ändå roligare när motorn var ut och man kunde inspektera den mer grundligt, De glappar både i själva kulleden OCH mot splinesen! Helt klart
att det är en kinakopia som sålts via officiella kanaler, retur? nä, köpt för 1,5år sen.. bajs.

jaha, då började jakten på "nya" axlar, de som jag hade innan är tyvärr några mm för långa, även att de är gammal kvalité och skulle vilja användas så måste de finnas glapp mellan hjul och v-låda.

Hittade äldre info om längder på rena axlar, och av otippad bil kom lupo Gti 125hk upp som en kandidat.
Enda felet, fel antal splines.. in/ut eller? VW var så fula så de vänt på axeln mellan golf och Lupo, m.a.o 30/33. jag behövde tvärt om, detta fann jag ut när jag letade upp vad inre yttre knutarna hade för delning
Sagt och gjort, vart finner man sällsynta axlar till en Lupo Gti?

Inte fean vågar man lita på vad som säljs som "universaldel" på Autodoc eller Trodo.
Bilder på internet visade på att de troligen var solida hö/vä från Fabrik, å inte som alla som går att köpa är rör axlar.

Efter någon dag fann jag på Eskilstuna bildemo ett par som var demonterade 2018, och felinlagda i systemet, hade vägarna förbi och ja, de var Gti axlarna!
Super! äntligen, 10mm kortare axlar hö/vä.

"Bara" att ta av inre yttre knutar och sätta på diton från de gamla renoverade axlarna på Golfen, m.a.o Lörbo knutar inne ute.

Så nästa gång i garaget skall denna teori omsättas i praktiken

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
29 besök senaste veckan (16301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande