Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 284 besök senaste veckan (16679 totalt) |
Drivaxlarna:
Ja, detta blev ju ändå roligare när motorn var ut och man kunde inspektera den mer grundligt, De glappar både i själva kulleden OCH mot splinesen! Helt klart att det är en kinakopia som sålts via officiella kanaler, retur? nä, köpt för 1,5år sen.. bajs. jaha, då började jakten på "nya" axlar, de som jag hade innan är tyvärr några mm för långa, även att de är gammal kvalité och skulle vilja användas så måste de finnas glapp mellan hjul och v-låda. Hittade äldre info om längder på rena axlar, och av otippad bil kom lupo Gti 125hk upp som en kandidat. Enda felet, fel antal splines.. in/ut eller? VW var så fula så de vänt på axeln mellan golf och Lupo, m.a.o 30/33. jag behövde tvärt om, detta fann jag ut när jag letade upp vad inre yttre knutarna hade för delning ![]() Sagt och gjort, vart finner man sällsynta axlar till en Lupo Gti? Inte fean vågar man lita på vad som säljs som "universaldel" på Autodoc eller Trodo. Bilder på internet visade på att de troligen var solida hö/vä från Fabrik, å inte som alla som går att köpa är rör axlar. Efter någon dag fann jag på Eskilstuna bildemo ett par som var demonterade 2018, och felinlagda i systemet, hade vägarna förbi och ja, de var Gti axlarna! Super! äntligen, 10mm kortare axlar hö/vä. "Bara" att ta av inre yttre knutar och sätta på diton från de gamla renoverade axlarna på Golfen, m.a.o Lörbo knutar inne ute. Så nästa gång i garaget skall denna teori omsättas i praktiken _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
som sades i föregående inlägg:
![]() ![]() Efter detta har bilen testats och fått OK att allt lirar. Kammen så klart vaknar till liv lite högre upp i registret än den som fanns i motorn innan, men istället så drar den med full kraft till 7500rpm.. (har satt varvstopp till 7000) Låter riktigt rivigt nu mer ![]() Efter SVKGs rejs på knutstorp (som skrivits om innan) var oljetempen alldeles för hög, 130°, så de stora vatten till olja kylet från A6 fick stryka på foten. Ville ha en termostat som man kunde lita på, förut var Mocal att självklart val, men eftersom både gjutning och recensioner inte vad nu mer än 2005, och Setrabs amrikanska del sūsa hyperflow var dyra ($170) å knepiga att få tag på, även att dessa var de jag ville ha blev det engelska HEL performance då de erbjöd direkt olika öppningstemperaturer på termostaten 82,92,102°c med 10% genomflöde innan öppnandet så de inte forsade in kall olja.... ![]() Jag tog 102°c varianten med AN10 utgångar samt M10x1 för sensorer. Tog sen en tripp till de excellenta företaget i Jorbro https://an3parts.com/ för att få riktig slang (aeroquip) och AN kopplingar push-on som är av rätt kvalite. Kylet blev ett 13rader från obp Motorsport. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
Efter detta skulle det vara shakedown på Knutstorp med svkg/lotusklubben.... men de passade sig inte för kommittén..
Istället ett par veckor efter kördes Kinnekulle istället ![]() ![]() Iaf, riktigt kul att få köra golfen på denna bana då den funkade UTMÄRKT! ![]() ![]() Borta var vevhus olja i chatc-tanken, inga läckage (nja några droppar på 30min pass, men som skall modifieras) Motorn funkade ut över förväntan, riktigt bra knuff och hänger på mycket mer motorstarka bilar på rakan och i kurvorna! De nya R-tofflorna som torde vara gjorda av guld var en ren fröjd att ratta runt. Oljetempen efter 30+10min var solid på 100°c, så modden funkade fint! Riktigt roligt att "golf" generationen som nu åker mycket dyrare tyska märken från bayern kom fram å genuint pratade och delade kunskaper från förr ![]() ena killen: "ja ha... det en 8v på typ 150hk du kör med..." trodde det garranterat skulle vara 16v! MEN du kör K-Jet!!! ![]() hans kompis: nää, kommer väll ihåg att jag hade k-jet å turbo på min! NOLL tomgång å körbarhet under 2500rpm, men jädrar va den gick efter det! Riktigt kul! Annan rolig sak var en Miata nc2 som körde nästan identiska tider som jag och hade depå plats brevid. Däck temp samt temp på ok och skivor... Bägge hade 205 r888r tofflor, jag 15" han 16", men tempen på däck och bromsar var sjukt stor! tror jag hade 60°c lägre temp på Oken när vi mätte direkt efter en 30min stint ! skillnad: Fälgarna på golfen funkar VERKLIGEN som tänkt! På vägen hem ifrån Kinnekulle hade jag äntligen lokaliserat två delar jag har letat efter l ä n g e. 15" 5 ekrade "tyska gjorda" fälgar (6,5kg) med de där fina "pliiiing" ljudet när man slår till. Racing länkarmar! troligen från Rally-butiq och sellholms kulledsadapter. Så nu äntligen skall man väll få till alla vinklar i framvagnen, samt ha ett sett fälgar med annat gummi på framöver! ![]() ![]() Nästa träff blir knutstorp, gelleråsen och falkenberg! Är allt väl efter detta, då SKA dekalerna på och den nya elen lyftas in i bilen, så 2026, Tyskland?? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 284 besök senaste veckan (16679 totalt) |