Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
14 besök senaste veckan (2167 totalt) |
Tänkte se om andra här har haft bekymmer med Apex.se alt kanske detta kan funka som en varning om man överväger att beställa från dem.
Den 19/5 beställde jag en powerflex bussning och lite belägg, beläggen dök upp ganska direkt utan bekymmer. Bussningen drog däremot ut på tiden och efter jag kontaktat dem ett antal gånger så dök den upp den 10/6. Det jag då beställt var en "dogbone insert" som är en insats som man monterar i den befintliga bussningen. När jag mottagit bussningen och öppnat paketet så inser jag dock att det saknas delar. Kittet ska bestå av 4 delar, insatsen, en stor bricka som håller insatsen på plats, en hylsa som lägger tryck på brickan, monteringsfett. Det som fanns i paketet var endast insatsen och hylsan. Då jag monterat samma insats/bussning på en tidigare bil tyckte jag det var lite märkligt så jag dubbelkollade den produktspecifika manualen från Powerflex och mycket riktigt skulle samtliga 4 delar ingå. Monteras insatsen ihop med hylsan, men utan brickan så kommer antagligen insatsen krypa ur ganska omedelbart och antagligen gå sönder. Jag kontaktade Apex direkt och pekade på att brickan saknades (den som benämns "Metal washer" i bilden nedan) men får till svar "Jag har mailat dom, men inte fått svar ännu. De brukar inte ha fel grejer i lådorna, så jag tror inte detta medföljer dessvärre." Varpå jag mailar direkt till Powerflex och får inom 12timmar ett svar och en bekräftelse på att kittet EJ är komplett. Vidarebefordrar också Powerflex svar/bekräftelse på att kittet då är felpackat direkt till Apex då Apex anser att det jag fick var komplett. Svaret jag då får från Apex är: "Jag har mailat dom, men de svarar ungefär en gång i veckan. Så jag kan inte svara på det innan dess tyvärr." Detta fick jag 12/6 och efter det har jag inte fått någon vidare återkoppling från Apex. Så ska ni köpa powerflexbussningar eller något öht så skulle jag starkt avråda att handla på Apex! Har handlat där tidigare utan bekymmer, vet inte om de bytt ägare eller vad som hänt. Men att de först står på sig och hävdar att det inte ingår fast manualen säger att det ska ingå och sen nu visar noll intresse i att göra rätt för sig tycker jag är väldigt dåligt.. Hade jag följt de "råd" jag fick i kontakten så hade jag i bästa fall bara skadat bussningen men i värsta fall även skadat saker på bilen. Tyvärr betalade jag direkt vid orderläggning, men i mitt fall så betalade jag en bekant för att ta fram en motsvarande bricka då jag skulle ut på en resa. Men med tanke på hanteringen tänkte jag bara varna andra då det hade kunnat kosta mer än några hundra extra.. ![]() _________________ Emil W |
||||||||||||||||
Tyvärr tror jag att det är ett Powerflex problem och inte ett Apex problem. Micke beställde Powerflex till sin bil i höstas, tror jag det var, från ett annat svenskt företag och det tog väldigt lång tid att få grejerna. Då var det Powerflex som hade väldigt långa ledtider.
Men med det sagt så kanske Apex ska vara mer "på bollen" men situationen kanske känns lite hopplös från deras sida om Powerflex strular (både kvalitet och kommunikation)? Men dom borde definitivt ha koll eller kolla upp vad som ska ingå kan man tycka. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||||||
Problemet här är dock att Apex hävdar att kittet är komplett och att de inte får tag på Powerflex när jag: 1. Bifogat manualen där det står tydligt vad som ska ingå. 2. Manualen förbisett, med sunt förnuft bör man kunna inse att brickan har en ganska viktig roll vid monteringen. Apex menar däremot att den då inte ingår och inte behövs? 3. Det tog inte ens 12timmar för mig att få ett svar från Powerflex. Nu har det gått över en vecka sedan Apex "försökt nå" Powerflex. Min affär är dessutom med Apex då jag köpt artikeln av dem. Men förstår att de struntar i vilket, de har fått pengarna och levererat ut ett paket, sen att det inte är komplett eller vad som ingick är högst sekundärt.. _________________ Emil W |
||||||||||||||||
Hej Emil!
Vill börja med att understryka att det inte är mig du har pratat med utan min kollega, men jag känner ändå att jag vill komma in och förklara några saker. Först och främst, ber om ursäkt för situationen både å våra vägnar men även å Powerflex vägnar (vi för hanteringen, dem för den felpackade produkten). Bevisligen har vi misslyckats med att göra dig nöjd här. Men för att ta saker i tur och ordning; vi är rätt många som jobbar med olika saker på Apex. Jag har hand om det lite mer tekniska och utvecklingsarbetet, sedan har vi en person som jobbar med inköpen mot Powerflex och en person som hanterar kundärendena vilket innebär att man inte alltid har alla verktyg för att kunna lösa saker på studs. I vanliga fall kommenterar vi aldrig individuella kundärenden mot andra, men eftersom du har postat det offentligt här så hoppas jag att det är okej för dig att jag skriver några rader om det. Först och främst vill jag bara dementera det som kanske inte är helt sanningsenligt i din kritik ovan - nämligen att personen du mailat med skulle ha stått på sig och hävdat att kitet var komplett. Det enda som har skrivits om det är delen du själv har postat. Sedan när du frågat så har han aktivt INTE stått på sig om att det skall vara så (dvs, inte riktigt som du skrivit ovan);
Det går alltså mindre än ett dygn från att konversationen tas upp. I ditt sista mail så säger du att din bekant ordnat en bricka till dig och dessutom en printscreen som jag utelämnat här, där man kan läsa att Powerflex skrivit direkt till dig att de kompenserar dig "directly". Vid det här laget väntar vi fortfarande på svar från Powerflex. Så, eftersom du skrev att det var löst (med din kompis som ordnade en bricka) plus att Powerflex skulle ersätta dig directly, så missförstod vi situationen och uppfattade inte att du fortfarande var missnöjd. Det ber jag om ursäkt för. Vi kan följa upp den tråden via mail, skicka till oss så skall jag se till att vi kommer överens. Jag kan därtill meddela att Powerflex prioriterar slutkund framför oss återförsäljare, och att det därför inte är tillnärmelsevis lika kvickt eller smidigt för oss att få svar som det är när man kan maila som konsument. För att understryka det så kan jag ju bara länka följande där de fortfarande inte löst att de lyckades plocka bort ett gäng dealers, bland annat oss, från sin hemsida (trots att vi i allra högsta grad fortfarande är det. Fråga själv om du inte tror mig); https://www.powerflex.co.uk/distribu _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||||||
Man kan väl välja att se det på olika sätt, jag pekade på vad jag samt Powerflex manual hävdade skulle ingå i paketet. Ni skriver då
Min tolkning är därav att om det inte ska medfölja = Det som levererats är komplett. Men helt rätt att det är min tolkning och inget ni säger, så det var helt klart ett väldigt diplomatiskt och neutralt svar från er. Som du skriver så ställer jag sen en kontrollfråga där jag undrar om ni anser att det då var ett "tillval" samt förklarar hur brickan används och varför den behövs, samt bifogar då manualen. Vilket ni inte svarar på med mer än
Då jag behövde delen till en resa ner till ringen förra onsdagen så behövde jag lösa situationen på tisdagen, vilket blev att jag fick betala en bekant att tillverka en bricka som höll insatsen på plats. Så absolut situationen är löst men nej jag tycker inte det hanterats på ett OK sätt. Någonstans förväntade jag mig en komplett produkt när jag la beställningen och inte att jag skulle behöva ringa runt och betala extra för att kunna använda något som ska vara "bolt-on" eller att försöka övertala er att det visst saknades delar. Att saker kan ta tid, bli felpackat, skickas fel osv är helt naturligt och så det blir ibland. Det som däremot blir märkligt är att även fast jag påpekar att jag måste fått fel, samt skickar en förklaring till hur den saknade delen används och sen även en bild på tillverkarens manual, med vad som ska ingå i artikeln. Så verkar det ändå som att ni anser att det nog inte ingår, då de inte brukar packa fel, samt att ni inte kan svara mer innan ni fått ett svar. Någonstans där borde väl även ni inse att något måste ha blivit fel och delen faktiskt saknas. I sammanhanget handlar det om några hundra extra. Men det jag ser som ett problem är att någon annan kanske hade varit nöjd med svaret "att det nog inte ingår" och monterat dit insatsen utan brickan och sen då förstört insatsen och ev annat. Hade man svarat att det såg konstigt ut och att den nog saknades, men att man skulle dubbelkolla så hade man bekräftat problemet och där inte fortsatt med en ev montering/installation. _________________ Emil W |
||||||||||||||||
I det här fallet väntade min kollega på svar inte bara med vad som skulle ingå, utan hur vi kunde lösa det smidigast. Så han väntar på återkoppling från Powerflex för att kunna ge dig ett svar med en konkret lösning, men jag håller helt och hållet med dig om att det blev olyckligt kortfattat här (och öppnar upp för missförstånd).
Förstår det, och håller helt med dig! Sedan fick vi inte riktigt chansen att rätta till det heller, då du löste det på egen hand innan vi ens hade svarat på ditt mail.
Ja, kommunikationen skulle absolut ha kunnat varit bättre i det här fallet. I en perfekt värld hade alla som jobbat här haft koll på alla produkter (och hur det monterades), men det är svårt att ha den typen av insikt kring allt vi säljer (vilket trots allt är en sexsiffrig mängd unika produkter). Då är det också viktigt att vi faktiskt inväntar information från de som har svaren när det uppkommer bekymmer. Det här var ju trots allt en otroligt snabb mailväxling. Men som sagt, skicka iväg ett mail till oss så kan vi säkert komma överens om en kompensation (utöver den från Powerflex)! _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||||||||||
Håller med om att hanteringen hade kunnat skötas bättre och kommunikationen tydligare. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||||||
Supertråkigt att din order @Snömannen inte var komplett och att inte efterspelet sköttes på rätt sätt.
Känner dock att jag vill nyansera bilden av Apex lite, jag beställt massor av saker det senaste åren och servicen har då alltid varit toppen. _________________ Tobias Flemgå'rd |
||||||||||||||||
Samma här! Har fått dyrare ersättningsvaror istället för restade för att slippa vänta flera gånger tex. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||||||||
Min enda (osäker, kanske senaste) beställning från Apex slutade i att jag la en beställning på det jag behövde och några billiga "bra att ha saker men som säkert blir liggande på hyllan"-grejer bara för att.
Dagen efter fick jag ett mail: "En av sakerna har en leveranstid på några veckor, hur vill du göra?" Mitt svar "Skicka det jag behöver, skit i resten!!!" resulterade i ett svar som var "jag trodde det skulle vara så, skickar på studs" och sakerna fanns hemma någon dag senare. [/img] _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||
Kan bara säga att jag också önskade att min beställning hade funkat lika smidigt som era.
Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag beställt från utlandet direkt. Så hade jag sluppit vänta 3v och även om det saknats delar så hade det funnits mer tid att lösa situationen på. Men återigen, kul för er andra som haft bra erfarenheter! _________________ Emil W |
||||||||||||||||
En bekant har handlat en del därifrån (Apex) och det har fungerat bra för det mesta (främst bälten och rattar), men känner igen det där med Powerflex, dock inte specifikt Apex utan detta var en annan ÅF. Grejorna var inte fullt kompletta och de fick så småningom lägga till denna infon på sajten.
Vet att många mindre nischade tillverkare i branschen haft väldans problem med just produktionen ända sedan "covid" osv., antingen har det varit veckor/månaders leveranser eller så har de gått i konkan. _________________ Joakim Andersson |
||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
14 besök senaste veckan (2167 totalt) |