Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | 1, 2, 3 >> 11899 besök totalt |
Blev tipsad av Nordenström om denna nya Raceklass som kommer att gå tillsammans med STCC.
I mina ögon ser det ut att bli en riktigt rolig klass! Massa info hittas här: http://www.stcc.se/pages/laddaner.as Mvh, Edit: Kom på att alla kanske inte kan läsa .pdf så jag gjorde om i Photoshop; http://hem.bredband.net/b207941/stcc http://hem.bredband.net/b207941/stcc och billistan snurrade jag till så den är läsbar; _________________ Mattias Widar |
||||||||||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||
Tillåtna bilar: Massproducerade standardbilar som saluföres på den Svenska marknaden med en motorvolym av maximalt 1600 cc utan överladdning.. Enbart framhjulsdrivna bilar är tillåtna. Öppna bilar/cabriolet är ej tillåtna. EDIT: Men det står inget om årsmodeller..??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Massproducerade standardbilar som saluföres på den Svenska marknaden.. Tolkar det som om det är årets modeller som gäller. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||||||
Kul att läsa nya reglementen
Får man inte byta till delar som inte är utslitna eller skadade?
Hej kompiiss vilken famiilj kommer du ifrån??
Får gaswiren ersättas eller inte?
Lite luddigt tycker jag i varje fall. Tror att det här kommer bli en bra instegsklass från karting, fyndbörsen mfl. Synd bara att dom måste ta sådana höga avgifter för att bara få komma till start. 28.000:- +mvs i serie och startavgift, 5.000:-+mvs för homologisering av bil. Fast prispengarna är det ju inget fel på om två år så blir det nog riktigt bra. _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Tja! mm, ser ut att bli en mycket kul klass det där... skulle ha kört med Peggens stall men det var pengarna som satte stopp för det... när klassen introducerades trodde nog inte s många att det skulle bli så dyrt som det blev... nu får det bli Formel Ford i SSK o kanske lite SM om pengarna räcker till... _________________ A Eklöw |
||||||||||||
Att det kommer kosta en slant om man vill vinna denna klass var nog helt klart för alla som varit insatta, tro mig. Men det är egentligen ingen nybröjarklass i den bemärkelsen heller utan en, förhoppningsvis, mkt proffsig språngbräda in i större serier för de med nga års erfarenhet från tex Karting, FF och SSK. Nga "gammla uvar" på runt 30 som vill åka där det finns media och lite hype lär vi oxå få se. Att hyra en plats i ett team kommer aldrig vara direkt billigt, men för många är det enda sättet om man inte kan/vill skruva själv. Men vi snackar SM-status (?) och känner jag Peggen rätt vill ha driva team som kan göra resultat samt att han lever enkom på sin motorsport. Då kostar det. Finns säkert billigare team som kan driva en bil åt dig om du vill, men du ringde aldrig... För man KAN garanterat bygga, driva och komma hyffsat till om man är duktig med hjälp av ett bra eget gäng för betydligt mindre pengar. Vill man dock vinna måste man ha benkoll på hur man får ut max ur en sådanhär bil samt att lite körerfarenhet lär vara ganska utslagsgivande. Så det kommer vara max 5 bilar som kommer ha detdär extra övertaget pga ovanstående, ytterligare 5 kommer ha materialet men inte förmågan bakom ratten. Sen följer kanske 5-7 st duktiga "kompisgäng" med egenbyggd bil som kommer kunna sticka upp ibland i toppen. Sen därefter kommer resten... Om det nu blir så många bilar, men jag tror det finns goda förutsättningar för det. Ska man vinna är det kostnader, grovt räknat, för en bil på ca 350-400 000, anmälningar och drift runt 100 000 samt utöver det allt annat man kan tänkas behöva som man inte har från början... Sen ska man ha in pengar till att göra sponsorer glada utöver detta osv osv... Å andra sidan har man ju då en bil man kan sälja efter ett år eller så men det är ju ganska stor värdeminskning. Som kontrast skulle jag gissa att man bygger en väldigt bra bil för under 300 000, om inte ännu mindre om man har tummarna väldigt rätt placerade och hittar rätt krockobjekt att utgå ifrån. Men det blir MASSOR med jobb å andra sidan... Sen kan man nog drifta för 60-80 000 om man är lite sparsam osv. Så tja, kan man tänka sig att det kommer kunna finnas säsonger att hyra från kaaaanske 300 000 och uppåt? om man räknar lite optimistiskt. Men tusan vet om det inte är så att dom som har resurser att hyra ut platser är så stora och, förhoppningsvis, seriösa att de tar mer... Men tanken är lockande så ångrar du dig med FF-körandet så får du väl höra av dig. |
||||||||||||
Citat från www.svartamasken.com
Datum: 2004-10-22 14:22 Namn: Nylander Tjej i 1600: Självklart vill vi se Helena Lindin, RBC:s och SLC:s egen racingprinsessa. Heja! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||
Min första tanke var att det skulle vara kul att köra, och man kan nog få ihop en bil för ganska billiga pengar jämförelsevis. sen kan man nog kraffsa ihop lite sponsorer också. Det kanske vore något att sattsa på om något år eller så. _________________ Helena Lindin |
||||||||||||
Jag tror att det här är en klass som är bra för Svensk motorsport. Det är nog lättare för unga killar/tjejer att få ett bra pris hos den lokala bilhandlaren på en bil att bygga på till en sådan här klass än om man vill köra fyndbörsen cup eller liknande. Det är en klass där dom flästa klarar att snickra ihop en egen bil själva. Det kommer nog att startas upp ett flertal nya team som antagligen 2-3 st kan gå vidare till STCC. Fast om man ska vara kritisk så borde dom skrota huvudklassen. Ersätta den med bilar med ca 300-400hk och ha en underklass med grupp N 2000 bilar. Tycker att det är lite larvigt att en huvudklass har lägre effekt än vad 20% av publiken har i sina bilar. Undra hur många gånger STCC förarna har fått frågan -hur mycke pullver har du i snurran och -vad toppar den på sinna sponsorträffar, och sedan försöka förklara att hans 230 hästar är mycket större än sponsorns 300 ponnyhästar och 240km/h är mycket snabbare på en räserbana en vad 280km/h är på Autobahn. _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Jag tror också det kan vara bra och att problemet som sagt snarare är i andra änden...
Men varför har den SM-status? SM i vadå? Klart märkligt. Det känns lite som att man skulle ha SM i div 3-fotboll. SM i touringbilar kan man ju ha och SM i formelbilar, eller SM i Formel Ford, samt ett JSM, men varför fler i väldigt lika kategori? Typ SM i ännu-långsammare-touringbilar? om man nu vill gödsla med SM-status så kan man väl köra SM i långlopp samt GT-SM istället, som är en annan kategori. Men det är väl för att ge lite extra status till klassen så att deltagare och sponsorer kan skryta med att ha en SM-titel. Men helt gratis är det nog inte att köra, då väl bilen i sig säkert kostar minst 150 000 i inköp. Klarar man sig med 100 000 i ombyggnadskostnader sedan, om man har kunnande och möjlighet att göra det "själv"? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
Vilka av dom här bilarna är intressanta och bygga på? Har inte en aning om vad dom här bilarna har för typ av bromsar, Hjulupphängningar mm. Det känns som att man skall välja en bil 1600 16V motor med så låg minvikt som möjligt. Effekten borde bli rätt så lika i dom motorerna med dom modifieringarna som är tillåtna enl. reglementet. När det gäller minvikterna så skiljer det ju 130 kg mellan dom tyngsta och dom lättaste bilarna. Går det att få ner alla bilar till sin minvikt överhuvudtaget, när man väl har fått i bur mm? _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Exakt, eller som att köra SM i störtlopp med en maxskidlängd på 170 cm med slöa stålkanter och krav på att man ska ha bylsiga kläder så att det inte blir för aorodynamiskt. _________________ Erik Lundkvist |
||||||||||||
Av dom bilarna så är nog dessa 3 mina favoriter...
Mini Cooper...(dyr i inköp? men erkännt bra väghållning) Peugeot 206...Gott om smällda bilar att välja på och 110 hästarn är riktigt trevlig (har en som bruksbil) Lupo... låg vikt är lika viktigt som effekt... (om inte viktigare) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||
Det finns faktiskt regler för hur skidor och fartdräkter ska se ut... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||
Tror att den här klassen skulle passa bättre som JSM än som SM klass och ta bort S40:s SM status.
Möjligheten att bygga bilen själv för "rimliga" pengar gör också att det blir lättare för dom yngre förmågorna att jaga lokala sponsorer som t.ex. den lokala motorsport intresserade bilhandlaren. Han kan troligtvis skaka fram en bil till ett betydligt bättre pris hos sin leverantör för en bil som bara ska gå på en bana och aldrig tas i trafik. Det funkar ju med rally grupp N bilar så varför inte i racing. Det är ju lättare för Nisse eller Stina som har varit i topp tio i kart SM att söka sponsorer till en sådan här klass en vad det är till Formel Ford eller Radical. Dessutom så blir det billigare att köra ett år i den här klassen en vad det har kostat att köra kart motsvarande tid. Det kommer att bli ett betydligt högre andrahandsvärde på en sådan här bil, så säljer man den efter säsongen så har man nog igen bygg och bil kostnaden. Däckskostnaderna blir lägre en kart och dessutom lättare att få bra priser på däck. Den stora kostnaden blir nog krasch budgeten. Rejsingen kommer nog att vara roligare för publiken att titta på med flera olika märken (vissa personer är ju väldigt märkestrogna ) och krascher kommer det ju också bli. MEN tyvärr kommer ju krascherna innebära en massa bärgningar och ljudet + farten lär ju inte vara speciellt imponerande, så klassen kommer nog att ta död på sig själv efter ca 3-4 år. Grejen är den att det finns idag ingen annan vettig klass att gå vidare till om man inte har råd att köra Formel Ford med egna pengar alt. redan har bra sponsorer och har kunskapen att ta hand om dom. Här har förarna chansen att visa upp en produkt som dom flesta känner till (STCC), börja bygga upp ett kontaktnät av sponsorer på ett sätt som dom aldrig kunnat göra i kart, fyndbörsen mm. Troligtvis så måste dom lägga in egna pengar dom första åren, men om dom lägger sina kort rätt, lär sig sköta om sina sponsorer och kör hyfsat, så blir det förhoppningsvis några fler Svenska chaufförer som kan gå vidare i sin racing karriär. :fly: Det jag menar är att det är ingen bra klass men det finns inget bättre alternativ. _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Jo, men en analogi med SM-status till 1600 vore att den där långsamma störtloppsklasen skulle få SM-status samtidigt som den vanliga finns. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
obsavera att jag har ett ? efter mitt SM-status. Har ngn kollat så det är 100%?
Jag fick för mig att jag läste det bara... SM-diskussionen med vidhängande liknelser känns ärligt talat ganska jämfört en diskussion angående tekniska reglementet, tilltänkt målgrupp, kostnader osv osv. |
||||||||||||
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | 1, 2, 3 >> 11899 besök totalt |