Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55 besök senaste veckan (43208 totalt) |
Dum fråga, blir inte geometrin helt galen om man gör sådär?
Tänker rollcenter etc? Jäkligt snyggt annars och något som jag tänkt föreslå! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Detta tar jag gärna mer input i, jag ser inget "problem" i det men jag är bara glad amatör. Vill någon som kan räkna på detta se några uppenbara geometridilemman jag bör ha i åtanke? Tack 🙏 _________________ Calle Olsson |
||||
VSusp är ett bra hjälpmedel för hjulupphängningar, VSusp.com. Kombinera det med att läsa lite om vad man ska tänka på så kommer det bli bra.
![]() http://www.auto-ware.com/ortiz/Chass _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Så länge man flyttar infästningen för övre bärarmen lika mycket ska det väl inte vara något problem med geometrin tänker jag.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Den kortades 280 mm, så det försvann från en bra bit.. Det blir ett balkramschassi som kommer integreras med karossen så det blir en "unibody". Kommer lite bilder strax. _________________ Calle Olsson |
||||
Här kommer några bilder då jag äntligen kommit igång och börjat bygga.
Jag gjorde en "jigg"där jag bultade/svetsade ett gäng fasta infästningspunkter där hjulbas och bredd stämmer mot 330 karossen. Fick hjälp att rita upp 4 st upright-konsoler med rätt höjd för rideheight och bultmönster som passar mot naven. Corvette-subframen var rätt pissig att på plats med vinklar och inpassning men det blev rätt bra tillslut. Det blir alltså att balkchassi med en rätt stöddig dimensionerat centerchassi/kardantunnel i 100*40*5 mm KKR rör. Ovanpå detta kommer jag sen att bygga en fackverksram som agerar kardantunnel som sen kläs med plåt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Calle Olsson |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
100x40x4 mm är det, skrev fel. Men jag håller med om att det är stöddiga profiler, håller mig delvis till rek. från SFRO som förvisso gäller bilar med separat ram. Min bil ska få en enklare bur men inga direkt dörrsträvor osv. _________________ Calle Olsson |
||||
Mycket fint jobb du gör!
Hur gör du med drivaxlar? Jag håller på med ett liknande projekt vad gäller bakvagnen, med Corvette hjulupphängningar och annan diffklump, så jag funderar på att testa med att skarva drivaxlarna. Men det slutar väl antagligen med att man får beställa custom made. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Tack! Har inte tänkt allt för mycket på drivaxlar än men jag tänker att jag köper en beg. Corvette original och ser vad som går att göra med den. Skarva ger jag mig inte på. Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Corvetten har inte fläns med skruvanslutning utan en splinesdel som sticks in i diffklumpen. Jag har nog tänkt kapa och skarva och i alla fall få till en prototyp som kan kopieras hos någon som tillverkar dem. Men det slog mig nu att det kanske går att para ihop nåt i knuten, kanske... Jag får nog kika lite mer på det också. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Fantastisk prosjekt! Throttle Stop Garage ( en Canadier) har en del videoer på Youtube om geometri der han bruker Corvette deler på sin Volvo Amazon (Canadian) https://www.youtube.com/@ThrottleSto Kanskje det kan hjelpe deg ![]() _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
Jag har använt mig av dom här http://www.motomax.pl/en/home-page/ för att få drivaxlar tillverkade från mallar i form av hopsvetsade axelhalvor. Perfekt passning, bra material, värmebehandlade efter konstens regler, snabb hantering och till på köpet riktigt prisvärt.
![]() En bit ner på denna sida ser man mina axlar och lite mer info. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
En gång i tiden då jag byggde min kadett till 4wd använde jag drivaxlar som är friktionssvetsade mot rör oem.
Kapade väck röret och svarvade ren ändarna, ersatte med sömlöst chromemolleyrör i önskad längd. Detta funkade förträffligt och kostade inte mer än rörstumparna samt en vända till skroten för att köpa såna drivaxlar. Senare tipsade jag en kompis som åkte hyfsad vass fwd bil på strippen, han körde av dyra sellholmsaxlar, fixit mfl. De så ballt kallade sviktstålsaxlarna som var/är populära(vafan det nu är för stål ![]() Han körde aldrig av axlarna av min 'idé'.. ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 55 besök senaste veckan (43208 totalt) |