Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1079 besök totalt |
Snart ska jag byta motor i Alfan till en turbomotor från en Fiat Coupe 2.0 turbo. De har ett gjutet grenrör och original 190 hk. Jag tänker byta till en modernare turbo, chip, större intercooler och öppnare andning. På hyllan ligger det ett koolt grenrör från Supersprint, men det läcker som ett såll... Jag svetsar och svetsar, men det blir inte tätt. Det är sprickor invändigt i kollektorn och fult lappat sen tidigare. Vi säjjer att jag får det tätt! Då är det fula svetsfogar invändigt som jag inte kan slipa ner helt och lappat utanpå med plåtskarvar invändigt. Det är alltså inte alls slätt och fint invändigt, hur mycke kommer det störa/förstöra grenrörets funktion? Är det värt att försöka få det tätt men fult jämfört med ett gjutet original? Jag tänker inte ta ut 1000tals hästar, förhoppningsvis några 10tal mer än standard.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kör med gjutet orginalrör tycker jag.
Mycket mindre strålningsvärme än något rostfritt "ormbo". Tror inte du förlorar mycket effekt eftersom du inte laddar på så hårt. Jag kör med std gjutet grenrör på min Megane och det funkar utmärkt trots 450 hk+ _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Låter som det röriga grenröret kommer ge dig eviga problem, kör orginal och lägg krutet på en riktigt bra turbo istället
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Det spelar ingen roll om du får det tätt, materialet är urkolat, söndervärmt, söndervibrerat och söndervärmecyklat. Det kommer efter kanske en timmes bruk spricka igen... Ska du göra någonting ha det som mall, kapa bort varje rör och svetsa ihop nya rör. Det de flesta missar med extraktorrör och turbo är att turbon inte får belasta röret, utan ska sitta fast mot topplock/motor med stag. Röret ska bara leda avgaser. _________________ Roland Johansson |
||||
Just det ja... Ja då blir det ännu enklare! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Jo, det är rostfritt. Men nån har svetsat dit och sedan tagit bort en wg anslutning, lappat med rfplåt. Rören är spruckna i kollektorn, jag har försökt att svetsa dom invändigt då de inte går att nå utvändigt. Har svetsat med rostfri tråd/pinne. Som sagt så är det nog förbrukat, dyrt men det är vad det är. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Guy Croft gjorde omfattande test i flödesbänk och dömde ut i stort sett alla eftermarknads inklusive Supersprint. Jämför man original gjutjärnsstock med det enda som han godkände så flyttar man bara runt flöde mellan de olika portarna utan att egentligen vinna något av värde. Det är för lite plats mellan motor och kylare för att kunna utforma ett vettigt extraktorgrenrör så länge man inte flyttar ut turbon t.ex. över växellådan.
Det är dessutom svårt att få det att hålla tätt mot toppen pga av att rostfritt har en hög värmeutvidgningskoefficient vilket ger spänningar i materialet och det vill slå sig. Trist men sant. _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
Tack för info! Då känns det ju bättre att sluta lägga energi på det. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
![]() Höga cylindertryck = vridmoment böjer stakar och knäcker topplockspackningar. Laddtryck är bara ett mått på hur bra/dåligt motorn andas. Boost fixes everything! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
||||
På gräsrots nivå är ett grenrör bara ett grenrör.
Skillnaden på ett gjutet och ett extraktor grenrör på en vanlig motor är inte stort. Jag vill påstå att oftast är skillnaden inte större på en turbo maskin. Rostfria rör är att be om problem, så du gör rätt i att köra med ett gjutet, förutsett att du kan använda original turbo placering. Annars får man göra ett i svarta tryckkärls böjar. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Det beror dock väldigt mycke på vilken motor vi pratar om. Förutsätter man att samma dimensioner används, motorn i övrigt std och att motorn mappas av samma person i samma bänk med dels std och dels ett välbyggt extraktor är nog skillnaden i många fall marginell. Men det finns säkerligen maskiner där man kan se ökningar i 5-10% klassen och i vissa fall säkert mer. På 100 hästar pratar vi då 5-10 häst, på 300 hästar pratar vi 15-30 häst. I dagens motorsamhälle är 10 hästars ökning något de flesta nog ser som "ingenting" men det är fortfarande 10% vilket inte alls är särskilt lite ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
På turbo motorer tror jag tyvärr många lägger mycket krut på grenröret.
Men sen tappar lika mycket effekt på kasst placerat luftfilter och dålig intercooler installation. Har själv byggt om flera gånger innan det blev riktigt bra på min bil. Men jag håller med dig om storleks ordningen om effekten. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
För många år sedan så tänkte jag bygga ett grenrör och köpte denna bok.
När jag läste den kom jag fram till att ett grenrör är inte bara ett grenrör, det är ett system tillsammans med insuget och toppen och kammen. Min kontenta av detta är att det inte är direkt lönt att lägga någon större tid på grenrören, då länge de är lagom grova bara. Med överladdning spelar det ännu mindre roll, så länge det inte är "maximum effort" och/eller någon påtvingad begränsning. ![]() För övrigt en av de bästa böckerna jag köpt, helt omöjligt att hålla sig vaken mer än 2-3 sidor. Rekommenderas på nattduksbordet vid sömnproblem.... ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1079 besök totalt |