Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Turbogrenrör - standard eller taskigt koolt!?
1079 besök totalt
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare
Snart ska jag byta motor i Alfan till en turbomotor från en Fiat Coupe 2.0 turbo. De har ett gjutet grenrör och original 190 hk. Jag tänker byta till en modernare turbo, chip, större intercooler och öppnare andning. På hyllan ligger det ett koolt grenrör från Supersprint, men det läcker som ett såll... Jag svetsar och svetsar, men det blir inte tätt. Det är sprickor invändigt i kollektorn och fult lappat sen tidigare. Vi säjjer att jag får det tätt! Då är det fula svetsfogar invändigt som jag inte kan slipa ner helt och lappat utanpå med plåtskarvar invändigt. Det är alltså inte alls slätt och fint invändigt, hur mycke kommer det störa/förstöra grenrörets funktion? Är det värt att försöka få det tätt men fult jämfört med ett gjutet original? Jag tänker inte ta ut 1000tals hästar, förhoppningsvis några 10tal mer än standard.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 460



Kör med gjutet orginalrör tycker jag.
Mycket mindre strålningsvärme än något rostfritt "ormbo".
Tror inte du förlorar mycket effekt eftersom du inte laddar på så hårt.

Jag kör med std gjutet grenrör på min Megane och det funkar utmärkt trots 450 hk+

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3234



Låter som det röriga grenröret kommer ge dig eviga problem, kör orginal och lägg krutet på en riktigt bra turbo istället

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
FHellquist
Jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 44



Kör gjutet original. Jag bromsade 500whp med original gjutet på min Evo. Vet inte varifrån det kommer att man måste byta grenrör.

Mvh Fredrik

_________________
Fredrik Hellquist
Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare
Tack! Då ger jag upp och ser det som dyra lärpengar.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5235



elCrillo skrev:
Snart ska jag byta motor i Alfan till en turbomotor från en Fiat Coupe 2.0 turbo. De har ett gjutet grenrör och original 190 hk. Jag tänker byta till en modernare turbo, chip, större intercooler och öppnare andning. På hyllan ligger det ett koolt grenrör från Supersprint, men det läcker som ett såll... Jag svetsar och svetsar, men det blir inte tätt. Det är sprickor invändigt i kollektorn och fult lappat sen tidigare. Vi säjjer att jag får det tätt! Då är det fula svetsfogar invändigt som jag inte kan slipa ner helt och lappat utanpå med plåtskarvar invändigt. Det är alltså inte alls slätt och fint invändigt, hur mycke kommer det störa/förstöra grenrörets funktion? Är det värt att försöka få det tätt men fult jämfört med ett gjutet original? Jag tänker inte ta ut 1000tals hästar, förhoppningsvis några 10tal mer än standard.


Det spelar ingen roll om du får det tätt, materialet är urkolat, söndervärmt, söndervibrerat och söndervärmecyklat. Det kommer efter kanske en timmes bruk spricka igen...

Ska du göra någonting ha det som mall, kapa bort varje rör och svetsa ihop nya rör.

Det de flesta missar med extraktorrör och turbo är att turbon inte får belasta röret, utan ska sitta fast mot topplock/motor med stag. Röret ska bara leda avgaser.

_________________
Roland Johansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
elCrillo skrev:
Snart ska jag byta motor i Alfan till en turbomotor från en Fiat Coupe 2.0 turbo. De har ett gjutet grenrör och original 190 hk. Jag tänker byta till en modernare turbo, chip, större intercooler och öppnare andning. På hyllan ligger det ett koolt grenrör från Supersprint, men det läcker som ett såll... Jag svetsar och svetsar, men det blir inte tätt. Det är sprickor invändigt i kollektorn och fult lappat sen tidigare. Vi säjjer att jag får det tätt! Då är det fula svetsfogar invändigt som jag inte kan slipa ner helt och lappat utanpå med plåtskarvar invändigt. Det är alltså inte alls slätt och fint invändigt, hur mycke kommer det störa/förstöra grenrörets funktion? Är det värt att försöka få det tätt men fult jämfört med ett gjutet original? Jag tänker inte ta ut 1000tals hästar, förhoppningsvis några 10tal mer än standard.


Det spelar ingen roll om du får det tätt, materialet är urkolat, söndervärmt, söndervibrerat och söndervärmecyklat. Det kommer efter kanske en timmes bruk spricka igen...

Ska du göra någonting ha det som mall, kapa bort varje rör och svetsa ihop nya rör.

Det de flesta missar med extraktorrör och turbo är att turbon inte får belasta röret, utan ska sitta fast mot topplock/motor med stag. Röret ska bara leda avgaser.


Just det ja... Ja då blir det ännu enklare!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



Supersprint brukar vara rostfritt, är inte detta RF?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare
MaZ skrev:
Supersprint brukar vara rostfritt, är inte detta RF?


Jo, det är rostfritt. Men nån har svetsat dit och sedan tagit bort en wg anslutning, lappat med rfplåt. Rören är spruckna i kollektorn, jag har försökt att svetsa dom invändigt då de inte går att nå utvändigt. Har svetsat med rostfri tråd/pinne.
Som sagt så är det nog förbrukat, dyrt men det är vad det är.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Guy Croft gjorde omfattande test i flödesbänk och dömde ut i stort sett alla eftermarknads inklusive Supersprint. Jämför man original gjutjärnsstock med det enda som han godkände så flyttar man bara runt flöde mellan de olika portarna utan att egentligen vinna något av värde. Det är för lite plats mellan motor och kylare för att kunna utforma ett vettigt extraktorgrenrör så länge man inte flyttar ut turbon t.ex. över växellådan.

Det är dessutom svårt att få det att hålla tätt mot toppen pga av att rostfritt har en hög värmeutvidgningskoefficient vilket ger spänningar i materialet och det vill slå sig. Trist men sant.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare
TurboB skrev:
Guy Croft gjorde omfattande test i flödesbänk och dömde ut i stort sett alla eftermarknads inklusive Supersprint. Jämför man original gjutjärnsstock med det enda som han godkände så flyttar man bara runt flöde mellan de olika portarna utan att egentligen vinna något av värde. Det är för lite plats mellan motor och kylare för att kunna utforma ett vettigt extraktorgrenrör så länge man inte flyttar ut turbon t.ex. över växellådan.

Det är dessutom svårt att få det att hålla tätt mot toppen pga av att rostfritt har en hög värmeutvidgningskoefficient vilket ger spänningar i materialet och det vill slå sig. Trist men sant.


Tack för info! Då känns det ju bättre att sluta lägga energi på det.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2397



Något sämre flöde kompenseras lätt med lite mer laddtryck bara....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2735


Trådstartare

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2397



elCrillo skrev:




Höga cylindertryck = vridmoment böjer stakar och knäcker topplockspackningar.
Laddtryck är bara ett mått på hur bra/dåligt motorn andas.

Boost fixes everything!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2401



Heja Christer! Blir kul det där. Lampredi FTW

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



På gräsrots nivå är ett grenrör bara ett grenrör.

Skillnaden på ett gjutet och ett extraktor grenrör på en vanlig motor är inte stort.
Jag vill påstå att oftast är skillnaden inte större på en turbo maskin.

Rostfria rör är att be om problem, så du gör rätt i att köra med ett gjutet, förutsett att du kan använda original turbo placering.

Annars får man göra ett i svarta tryckkärls böjar.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Daniel-635 skrev:
Skillnaden på ett gjutet och ett extraktor grenrör på en vanlig motor är inte stort.


Det beror dock väldigt mycke på vilken motor vi pratar om. Förutsätter man att samma dimensioner används, motorn i övrigt std och att motorn mappas av samma person i samma bänk med dels std och dels ett välbyggt extraktor är nog skillnaden i många fall marginell. Men det finns säkerligen maskiner där man kan se ökningar i 5-10% klassen och i vissa fall säkert mer. På 100 hästar pratar vi då 5-10 häst, på 300 hästar pratar vi 15-30 häst.

I dagens motorsamhälle är 10 hästars ökning något de flesta nog ser som "ingenting" men det är fortfarande 10% vilket inte alls är särskilt lite

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



På turbo motorer tror jag tyvärr många lägger mycket krut på grenröret.

Men sen tappar lika mycket effekt på kasst placerat luftfilter och dålig intercooler installation.

Har själv byggt om flera gånger innan det blev riktigt bra på min bil.

Men jag håller med dig om storleks ordningen om effekten.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2397



För många år sedan så tänkte jag bygga ett grenrör och köpte denna bok.

När jag läste den kom jag fram till att ett grenrör är inte bara ett grenrör, det är ett system tillsammans med insuget och toppen och kammen.

Min kontenta av detta är att det inte är direkt lönt att lägga någon större tid på grenrören, då länge de är lagom grova bara.
Med överladdning spelar det ännu mindre roll, så länge det inte är "maximum effort" och/eller någon påtvingad begränsning.




För övrigt en av de bästa böckerna jag köpt, helt omöjligt att hålla sig vaken mer än 2-3 sidor. Rekommenderas på nattduksbordet vid sömnproblem.... [/img]

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Turbogrenrör - standard eller taskigt koolt!?
1079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande