Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tryck retur styrservo
1 besök senaste veckan (446 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hej Experter,
Vad kan man räkna med för tryck i returen (vid pumpen) på styrservo pumpen?
Fungerar det över tid med rejäla "hullingar" och dubbla slangklämmor?

Mvh. Thomas

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Returen på pumpen (eller om man så vill matning från behållare) skall väl vara i princip
trycklös utöver gravitationskraft. Systemet brukar ju mata tillbaka till behållaren, som är
avluftad, och först därefter går oljan till pumpen.

På min bil har jag inga hullingar på slangnippeln, räcker med slangklämmor ändå.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Returen på pumpen (eller om man så vill matning från behållare) skall väl vara i princip
trycklös utöver gravitationskraft. Systemet brukar ju mata tillbaka till behållaren, som är
avluftad, och först därefter går oljan till pumpen.

På min bil har jag inga hullingar på slangnippeln, räcker med slangklämmor ändå.

Tackar, misstänkte att så var fallet men för sinnesro ville jag vara säker.
Att skruva styrservo pump på Boxster är INTE roligt att göra i onödan.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har monterat en kylare på returen med bara vanliga slangklämmor. Efter ett antal konbana/banmöte så håller det tätt.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Nu är väl inte originaldesign alltid nog för mer aggressiv körning på R-däck, men på 944an hålls tamigfan hela bilen ihop av slangklämmor. Kylsystem, soppa, vakuum, you name it. Och det håller faktiskt, 10 ägare och 40 år senare. Underskatta inte den tappra slangklämman

Porsche 944 -84
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
MelvinL skrev:
Nu är väl inte originaldesign alltid nog för mer aggressiv körning på R-däck, men på 944an hålls tamigfan hela bilen ihop av slangklämmor. Kylsystem, soppa, vakuum, you name it. Och det håller faktiskt, 10 ägare och 40 år senare. Underskatta inte den tappra slangklämman

Haha, nej det ska man inte göra!

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har monterat en kylare på returen med bara vanliga slangklämmor. Efter ett antal konbana/banmöte så håller det tätt.

thumbs up

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Problemet med slangklämmor brukar vara att gummit deformeras och då tappar de klämkraft. Sen har de inte djämn klämkraft runt varvet. Så de brukar behövas dra åt lite då och då för att inte börja läcka. Sen sitter ofta slangen fast om man ska demontera så det brukar vara svårt att demontera utan att skada slangen som då behöver kortas om det går eller bytas.

Men på ställen där det inte är såmycket tryck så funkar det fint. Men pga ovan anledningar föredrar jag att köra skruvade kopplingar eller oring för tätning.

Men pumpen har väl ingen retur utan en sugledning från behållaren och den är ju i princip trycklös och där funkar det fint med slangklämmor tills det börjar läcka. Är väl tryck från pumpen till styrväxeln och sen retur från styrväxeln till behållaren. Returen från styrväxeln till behållaren har inte heller väldigt högt tryck. Men mellan pumpen och styrväxeln är det väldigt högt tryck.

mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Problemet med slangklämmor brukar vara att gummit deformeras och då tappar de klämkraft. Sen har de inte djämn klämkraft runt varvet. Så de brukar behövas dra åt lite då och då för att inte börja läcka. Sen sitter ofta slangen fast om man ska demontera så det brukar vara svårt att demontera utan att skada slangen som då behöver kortas om det går eller bytas.

Men på ställen där det inte är såmycket tryck så funkar det fint. Men pga ovan anledningar föredrar jag att köra skruvade kopplingar eller oring för tätning.

Men pumpen har väl ingen retur utan en sugledning från behållaren och den är ju i princip trycklös och där funkar det fint med slangklämmor tills det börjar läcka. Är väl tryck från pumpen till styrväxeln och sen retur från styrväxeln till behållaren. Returen från styrväxeln till behållaren har inte heller väldigt högt tryck. Men mellan pumpen och styrväxeln är det väldigt högt tryck.

På dessa sitter behållaren "ihopbyggd" med pumpen. Det är returen till behållaren jag syftar till.
Ska man dra en slangklämma korrekt så ska men ju egentligen dra åt den och låta slangen relaxa för att efterdra den igen och om möjligt använda klämmor med tryckutjämnare.
Ska nog funka.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

mittmotor skrev:
Andreas Millbro skrev:

På dessa sitter behållaren "ihopbyggd" med pumpen. Det är returen till behållaren jag syftar till.
Ska man dra en slangklämma korrekt så ska men ju egentligen dra åt den och låta slangen relaxa för att efterdra den igen och om möjligt använda klämmor med tryckutjämnare.
Ska nog funka.

Satsa på oetikerklämmor i korrekt diameterspann så får du en jämnt klämförband runt hela slangen. Ingen i industrin håller på med slangklämmor och tryckutjämnare

Fritt ur minnet så är det ca 120 bar som max på trycksidan i ett servosystem och returen är oftast tryckfri (så länge den klarar av flödet) så du kan som sagt använda lite vad som helst där. thumbs up
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
mittmotor skrev:
Andreas Millbro skrev:

Ska nog funka.

Satsa på oetikerklämmor i korrekt diameterspann så får du en jämnt klämförband runt hela slangen. Ingen i industrin håller på med slangklämmor och tryckutjämnare

Fritt ur minnet så är det ca 120 bar som max på trycksidan i ett servosystem och returen är oftast tryckfri (så länge den klarar av flödet) så du kan som sagt använda lite vad som helst där. thumbs up

Har Oetiker runt knuten (även om det bara numera är kontor) och har jobbat på ABA/Norma (klämman med blått hus).
Visst finns det tryckutjämnare till slangklämmor men det brukar vara svårt i dessa mindre dimensioner och fungerar inte så bra då heller.
Du nämner ett av dom vanligaste felen, att klämmor används som inte är inom rätt dim spann.

Tackar,

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Skruva banåkabil
Tryck retur styrservo
1 besök senaste veckan (446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande