Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
648 besök totalt |
Jag har provat lite konbana under några år. Det har inte blivit jättemånga tillfällen, kanske 6-8 totalt. Jag har gått en kurs hos Åke, vilket va jättekul men... Jag känner att jag har svårt att lära mej. I konbanan ser jag inte vägen för alla koner. Det är först när banan ska plockas ner framåt kvällen som jag börjar hitta runt. Och nästa gång är banan ny.
Jag har liksom ingen inbyggd "känsla" eller kunskap, fast jag gärna tror det. Det kändes lättare att hitta runt på förarkursen på Sviestad, där ser jag ju banan på ett annat sätt. Men jag lär mej inte... Jag kan sätta ett varv som känns bra men nästa är jag helt fel. Givetvis så är det väl bara att träna och träna men det finns ju inte jättemånga tillfällen, bor på Öland. Är det nån som har några tips på hur jag kan förbättra mej och mitt självförtroende? Jag tänker boka fler kurser hos Åke och försöka komma iväg på nåt Alfa klubbmöte i år. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Karting
mycket körtid och mindre prylar att hantera och ganska prisvärt köp en begagnad Gubbcadetti, DD2 och kör på träningskvällar/dagar vid närmsta kartingbana. sedan är det bara att anmäla sig till någon tävling åldersspannet är stort i den klassen. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||
Jag har bara kört konbana några enstaka gånger, men upplever att det är skitsvårt jämfört med att köra "stor" bana - marginalerna känns minimala och man har liten möjlighet att rätta till om man kommer ur flow, men som sagt - inte mycket att bidra med där.
Att köra "stor" bana var skitläskigt första gångerna, det tar tid att lära känna bilen och sig själv. Ett bra sätt att lära snabbt är som sagt Åkes kurser, jag har gått en och upplever att det var ett riktigt lyft. Innan man känner bilen och banan finns det så klart massor att lära och massor att träna på, ett av problemen är att man är osäker på allt - så det blir skakigt och ojämnt som du säger för att man gör olika tabbar vid olika tillfällen. En grej jag tog fasta på från kursen var att jobba med en sak i taget så man känner sig trygg med det momentet - enkla grejor en i taget, men kan bli komplicerat att göra samtidigt om man inte övat strukturerat. Ordningen tror jag spelar mindre roll, men jag började "om" riktigt från början med sånt som att bestämma växlingspunkter och sen öva på att hålla mig till dem. När de sitter, kan man ta bromspunkter och inbromsningar - då gäller det plötsligt att kunna kombinera tung inbromsning samtidigt med nedväxling, nyttig övning! När det sitter kan man jobba med spårval och annat, när det sitter i ryggmärgen upptäcker man ofta att det går lite jämnarer men för långsamt. Då är det dags att jaga fram lite adrenalin och göra samma saker, bara med högre tempo (och mindre marginaler...)! Men som sagt - försök jobba med en sak i taget, precis som med bilen, och ändra antingen på bil eller körning. Nackdelen är att det tar tid och kan kännas "trist" att mala på - man vill ju bara gasa och köra fort (och snyggt) som f-n! Men det känns jäkligt bra när man börjar känna att man utvecklas och kan styra körningen själv i stället för att bara hoppas att det blir bra... ![]() _________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||
Just konbana är lite svårt och har inga råd.
Erfarenheter som funktionär är att vissa lär sig aldrig, kör fel på samma ställe varje gång. Tror att mycket ansvar också ligger på banbyggaren, har sett ett länk till ett bra dokument för att bygga konbana här på rejsa (typ: how to build an autocross). När det gäller permanenta banor är det övning, övning och övning som gäller. När man väl kör jämna varvtider är det bra att analysera loggar, gärna jämföra med andra för att se var man tappar tid och bör förbättra. EDIT: Dokumentet hette Course Design Skool 2004 av Roger Johnson och google ger att det kan vara denna: https://www.houscca.com/autocross/co _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Skönt att det inte bara är jag. ![]() Mitt enda tips är att börja hyfsat lugnt på dagen, lägg fokuset på att hitta runt och inte att sätta bra varvtider. Varvtider kommer efter det men visst är det en härlig känsla när man kört 1/3 av en ny konbana och man inte kommer ihåg alls hur man ska köra? ![]() De rutinerade "lägger" koner så man ser var man ska köra, men så har det inte alltid varit. Kalmar.. ööö... nånting... PP... Sportvangs... nånting... verkar iaf ha ett konbanemästerskap med hyfsat täta tillfällen (ungeför som västkustborna har) så det kanske är en ide att se om det passar? Edit: jag menar konbana, för ibland ser jag inte heller "vägen" i havet av koner. Det blir bara en massa orangea grejer jag glömt i vilken ordning de kom. Såklart jobbigare på "små tighta" konbaner, där behöver jag några varv för att lära mig hitta runt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
På "stor" bana Titta på Youtube-filmer/kör simracing innan så du får ett hyfsat hum om hur banan går. Titta på hur andra kör och hur de kör på den banan det gäller, både som åskådare vid banan OCH youtube-filmer på jämförbar bil. Ligg efter (på lagom avstånd) en jämförbar bil som verkar hitta runt och titta främst på hur de tar en kurva, försök lära och dra slutsatser. Få inte hornen att växa direkt och vilja sätta snabbaste tiden direkt, långsam uppbyggnad av fart och lära sig hitta runt. Det är skitsvårt, om inte omöjligt... ![]() Självförtroende: "Mät" dig inte mot andra, "mät" dig mot dig själv! Och med "mät" så menar jag olika saker som kan vara viktiga: Mät: har jag roligt? Om inte, varför? (tex "-Jag hittar inte runt, måste få lite mer varv bara så jag hittar runt") Mät: känns det som att jag utvecklas som förare, eller lär känna bilen bättre? Om inte, varför? senare... Mät: RacePro mini! Jag lägger min i fickan och tittar på efter ett pass, men det ger feedback på var det går "snabbt" och man kan jämföra olika linjer i kurvorna mellan varven. Mät efter en lång tid: Varvtider, blir de bättre och bättre? Edit: Det sista var kanske dumt, ibland är det inte varvtiden på ett helt varv som spelar roll. Ibland är det viktigare att bara försöka fokusera på en/ett par kurvor och resten får bli som det blir. De andra kurvorna fokuserar men på under ett annat pass. (tex som jag gjorde på Mantorp en gång på Mantorp, jag "struntade" i Knixen/Chikanen och tiden där utan det enda jag brydde mig om var att få med mig så mycket fart ut på rakan som möjligt för att se vad toppfarten på rakan blev och brydde mig inte om varvtiden) Och sist, det är en resa och det behöver få ta lite tid. Men huvudsaker är att du har kul/håller intresset uppe under en viss tid. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Konbana och vanlig bana (för oss hobbyåkare) är väldigt olika. Konbana är mycket mindre marginaler (fast med mindre risk) och man gör det med lite eller ingen träning på den aktuella banan, tävlingsåken är ju också de 3 första försöken. Att vara snabb direkt är inte lätt. Om jag ska försöka ge lite tips, du kör ju med Kalamar Sportvagnsklubb: Kom tidigt, kolla banan och gå den, notera vart du tror det är lurigt. Analysera hur långt det är mellan portarna och hur mycket sidoförflyttning det är mellan portarna. En sidoförflyttning på tex 2 meter gör en jättestor skillnad på farten du kan hålla. Ta flaggvaktspost direkt på morgonen och se hur folk kör och framför allt vart de kör fel. Jag brukar satsa hårt på första åket, överköra utan att köra av banan, för det är lättare att ta ner det några snäpp på de svåra/långsamma partierna än att öka utan att riktigt veta vart man kan öka och hur mycket. Dessutom får man lite mer värme i däcken. Om du inte ser banan för alla konor, så kan jag förstå dig lite, KSVK gillar att strössla med konor ibland. Men jag gissar att det stora felet är att du tittar på "nästa kona", den du passerar och inte lyfter blicken och tittar en port (eller mer) längre fram. Jag har kört mycket med Porscheklubben och fick i början rätt mycket hjälp med att någon/några duktiga åkte med och gav tips. Men det är inte helt enkelt att vara instruktör i konbana. Men fråga några erfarna förare att åka med dig och åk med andra. När det gäller riktig bana är det enklare, det är bara att nöta, självförtroendet kommer och nästa gång du kommer tillbaka så är banan likadan! Vet inte vilka du kör med, men försök hitta en långsammare bil än din som "kör fort" och häng på den, för han hittar troligen runt bra! Ditt nötande på konbana kommer hjälpa dig på bana för du får en bättre känsla av hur bilen beter sig när du går över gränsen för greppet. Kalmar/Öland ligger så off det kan för att vara i södra Sverige, men rent mil-mässigt ligger det bra till för Knutstorp, Mantorp, Anderstorp och inte så tokigt till för Kinnekulle heller. Sen finns Sturup och Sviesta också. För att inte tala om Gotland, men det är svindyrt av andra orsaker... Kör så mycket du har tid och råd med! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Öva på Superstage, konbanan på Emmaboda har sett ut som den gör sedan 90-talet och lär inte ändra sig i första taget.
Så alltid samma konbana och är just en konbana så Du kanske får känsla för detta? Dessutom sjukt roligt och nära för Dig som bor på Öland. ![]() _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Jag har kört 5 säsonger konbana och för mig är det en långsam utveckling mot att bli snabbare. Körmängd är en viktig faktor för att kunna slipa på detaljer och bli konsekvent.
Nu vet jag inte hur det är hos er men med SVKG så åker vi ofta med varandra som passagerare, väldigt underhållande och man lär sig alltid något. Dessutom byter vi ibland bil med varandra för att få ytterligare en upplevelse. Det bästa brukar vara att åka passagerare i sin egen bil när någon rutinerad förare kör. Inte sällan går det fortare än vad man själv förmår och ofta bidrar det till att man flyttar sina egna gränser. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Jag har jobbat som instruktör och byggt många konbanor genom åren. Det jag brukar säga till deltagarna är att köra som när man åker slalom. Att vara tidig i sväng så att man nästan är på väg mot nästa när man passerar konen istället för att göra svängen sent vid konen.
Men det är verklligen som många skriver, att det är stor skillnad jämfört med riktig bana. Men det beror nog också ofta på att riktiga banor är längre och har större avstånd mellan svängarna. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
648 besök totalt |