Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liten smidig generator med minst 80A?
14 besök senaste veckan (1208 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Jag letar efter en liten och smidig generator med minst 80A gärna 100A eller 120A.
Gärna med en liten 6PK remskiva.
Med ett humant pris.

Jag kör idag en liten 40A som inte räcker till när jag behöver köra eluppvärmda framrutan och el styrservon.


Den kommer från en liten dieselmotor därav har jag drevat upp den med ett större hjul, så att jag inte skulle varva ihjäl den. .

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 22



Kolla med Startmotor och Generator Specialisten. Alltid hjälpsamma. https://www.startmotor.se/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADt3wg6bByBqK5 . . . .

_________________
Sören Karlsson
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 22



Hittade även denna på nätet. https://www.ebay.com/itm/395605444182

_________________
Sören Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Jag ersatte en liknande den du har med nån Suzuki Swift, typ denna;

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S%C3%B6k/Bildelar/s1/Suzuki/SUZUK . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Tack för bra tips, synd att jag inte ställt frågan tidigare här. 🤔
Kom gärna med fler bra tips. 👍👍
Jag har och ska kolla upp alla tips.

När jag var och provkörde på Gröndal GTR motorpark utanför Eskilstuna så drog jag ut batteriet utan elstyrservo och elframrutan. 😟 Det är ju just nu en liten och knixig bana så man fick ju inte varva ur direkt.

När jag var på Gelleråsen och körde så gick det bättre och jag drog inte ur batteriet men det var utan elstyrservo och elframrutan och jag vill ju ha lite marginal.
80A kanske är klent då? 🤔

Svårt att veta behovet då man inte använder allt på en gång, men om det skulle regna och man kör elframrutan så blir det ju mycket på en gång. 🤔

Här är min byggtråd om ni nte sett den tidigare. 🤪
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1787485#1787485

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Om du hittar en som passar dina önskemål men har fel remskiva så hör av dig, jag har "några stycken".

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Remskivan på generatorn ser väldigt stor ut. Vad har du för förhållande på remhjulen generator/vevaxel?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Guson skrev:
Remskivan på generatorn ser väldigt stor ut. Vad har du för förhållande på remhjulen generator/vevaxel?

Guson


Hej Tomas
Det står förklaring till den stora remskivan i tråden.
Jag behöver en generator med mer effekt då jag kommer att lägga till förbrukare.
Jag har ont om plats och söker därför en lite och smidig generator med minst 80A men gärna mer till rimlig kostnad.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Jag har läst tråden man skivan ser ändå sjukt stor ut. Normalt växlar man upp generatorn till runt 10000 varv per minut vid maxvarv och det är i storleksordningen en fördubbling av motorvarvtalet vilket ger halva diametern på generatorn relativt vevaxeln.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Hej
Nu verkar jag ha hittat en generator som borde passa mig.
Tack vare grym hjälp från https://www.startmotor.se/ thumbs up
Denna firma rekomenderar jag varmt, helt suverän hjälp. thumbs up
Han letade upp en passande med utgång från den jag hade tidigare. thumbs up
Så bollade vi lite tankar och bilder.

Jag kommer att använda samma remskiva som tidigare, den stora.
Remskiva på motorn är 150mm och den jag haft på min generator är 120mm så det ger en uppväxling på 1,2.
Detta blir pefekt med tanke på att jag kommer att ligga på höga varv mestadels.
Det borde ge ca 90A vid 2500rpm.
Men generatorn levererar ju inte mer än jag behöver.

Detta är laddkurvan för den 95A generatorn jag funderar på.

https://www.startmotor.se/produkt/220312-generator-12v-95a

Detta blir varvtalen med 1,2 i utväxling och det borde passa ganska bra.


Jag hade nog inte helt fel med min stora remskiva, med tanke på dem varvtalen jag kör på.
Om jag hade kört med tex en 60mm remskiva på generatorn så hade generatorn varvat 15000rpm vid 6000rpm på motorn, vilket nog inte är optimalt för generatorn.

Tack för tips och kommentarer.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9350



Det finns vissa generatorer för husbilar och båtar som bara klarar typ 9-12000 rpm
Men äldre bil generatorer hittade jag info på nätet om 18500 rpm

Jag varvade min generator till 24500 rpm men upptäckte att den wobblade efter 22000rpm så drevade ner den till 19000rpm och körde så sedan i flera år, det var en gammal typ av generator.

Dagens hög varviga sportbilar så är det inte ovanligt att generatorn varvar runt 20000rpm

Om kylar fläktar går när du står på tomgång så lär det blir kämpigt för generatorn med din utväxling.

Du skulle be dom kontakta fabriken och höra om max varv på den generatorn du ska köpa.

Vad har du för maxvarv på bilmotorn?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Det finns vissa generatorer för husbilar och båtar som bara klarar typ 9-12000 rpm
Men äldre bil generatorer hittade jag info på nätet om 18500 rpm

Jag varvade min generator till 24500 rpm men upptäckte att den wobblade efter 22000rpm så drevade ner den till 19000rpm och körde så sedan i flera år, det var en gammal typ av generator.

Dagens hög varviga sportbilar så är det inte ovanligt att generatorn varvar runt 20000rpm

Om kylar fläktar går när du står på tomgång så lär det blir kämpigt för generatorn med din utväxling.

Du skulle be dom kontakta fabriken och höra om max varv på den generatorn du ska köpa.

Vad har du för maxvarv på bilmotorn?


Hej
Jag har lagt maxvarv till 7000rpm.
Jag hade inga problem med detta när jag körde med min 40A, men jag körde ju bara en tävling och det var ju inte jättevarmt då.

Jag provar så här så får vi se om det blir ett problem, då får jag byta till en annan remskiva.
Jag har ju ett batteri som ska kunna ta en del.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9350



Jag varvar min motor till 8500

Ett litet race batteri på 16Ah räcker inte långt om fläktar och annat går och generatorn bara laddar med typ 15 ampere på tomgång.

Kunde dock inte hitta i din tråd vad för fläktar du kör med?


Men om du kopplar på en kraftig batteriladdare så fort du står i depån så kan det kanske fungera.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 398



PH-Racing skrev:
...då får jag byta till en annan remskiva.

finns det något bra ställe att hitta/köpa olika remskivor?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jag varvar min motor till 8500

Ett litet race batteri på 16Ah räcker inte långt om fläktar och annat går och generatorn bara laddar med typ 15 ampere på tomgång.

Kunde dock inte hitta i din tråd vad för fläktar du kör med?


Men om du kopplar på en kraftig batteriladdare så fort du står i depån så kan det kanske fungera.


Hej
Det är denna fläkt jag har nu, jag såg att jag inte nämnt det i min byggtråd.
https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal- . . . .

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
gtBen skrev:
PH-Racing skrev:
...då får jag byta till en annan remskiva.

finns det något bra ställe att hitta/köpa olika remskivor?


https://www.startmotor.se/kategori/remskivor

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9350



Den fläkten drar ju ca 20A på full fart, styr du farten på den eller är det bara på/av ?

Går bränslepumpen på full fart hela tiden?


Angående varvtal på generatorer så har jag kollat upp remhjul på lite olika bilar och får fram detta som max varvtal på generatorn:

Audi S8/RS6 år 1999-2005 = 19900 rpm

Porsche 996 GT3 = 21000 rpm


Har du koll på din motors original generator remhjul och räknat på vad den varvar ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Den fläkten drar ju ca 20A på full fart, styr du farten på den eller är det bara på/av ?

Går bränslepumpen på full fart hela tiden?

Angående varvtal på generatorer så har jag kollat upp remhjul på lite olika bilar och får fram detta som max varvtal på generatorn:

Audi S8/RS6 år 1999-2005 = 19900 rpm

Porsche 996 GT3 = 21000 rpm

Har du koll på din motors original generator remhjul och räknat på vad den varvar ?


Detta är svaret jag fått från Startmotor.se
"Generellt så brukar vi säga att över 10000 rpm kontinuerligt så ökar risken att generatorn tar skada. De klarar toppar upp till 15000 rpm, t ex vid en acceleration."

Det finns säkert generatorer som kan varva mer, men då kanske dem är större eller mycket dyrare. Så jag känner att jag valt en bra kompromiss. Det får duga tillsvidare.

Men jag kan tänka mig att använda en remskiva med en diameter på 80mm, då sulle generatorn snurra 1875rpm vilket skulle ge ca 48A vid 1000rpm och ett maxvarv på generatorn på 13125rpm.

Jag har inte hittat någon 6PK 80mm remskiva som passar.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9350



Generatorn du köpt är för Suzuki och remhjulet på den har dim 60mm
Och letar jag på bilder verkar den sitta på Vitara, Grand Vitara, Baleno, Grand Escudo.
Vad jag hittar har dom svängdämpare med dimension 144mm
max rpm verkar ligga mellan 6000-7000

144/60 = 2,4

2,4 * 6000 = 14400 rpm


Det vara bara en snabb googling så alla mått kanske inte stämmer helt korrekt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Liten smidig generator med minst 80A?
14 besök senaste veckan (1208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande