Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
37 besök senaste veckan (13355 totalt) |
V8:or och tändföljd
Jag startar en ny tråd eftersom jag glider för mycket ifrån ämnet i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men hur i helsike funkar det med 72 grader? Vad blir tändföljden då? Hur ser vevaxeln ut? Vevaxeln på en jänke V8 har ju fyra vevslängar, motorn blir då "två fyror", men mer raciga V8:or använder 8 vevslängar för att få bättre balans. BMW:a V8 (740) har ju ytterligare någon märklig konfiguration där man tänder typ bank1, bank2, ban1, bank2, bank1, bank1, bank2 bank2.. Frågan är vilket är dom vanligaste konfigurationerna på en V8, tändföljd, vevaxel och vinkel på bankerna? _________________ Martin Engström |
||
Re: V8:or och tändföljd
Vanligaste tändföljden är 18436572 Cheva och Chrysler. Ford räknar cylindrar per bank medan Cheva i zickzack. 72gdr, påverkar inte tändföljden utan bara avståndet mellan tändningarna. Andra rejsvevaxlar för åtta är sk planvev. Fortfarande 5 lager men slängarna som på en vanlig 4:a. Det har inte med balansering att göra utan med pulserna i insug och avgassystem. Det blir jämna avstånd och ger ungefär 15 hkr på en 650 hkr Trans-Am motor. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tändföljden kan vara ännu lurigare än så, en normal Ford 302 upp till -95 ska vara 1,5,4,2,6,3,7,8 och på
351W -69 till -95 ska vara 1,3,7,2,6,5,4,8. Sen kan en 302a ha en 351W trimkam och då får den 351W:ans tändordning.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Lugn i stormen nu
![]() Vad jag har blivit lärd att man skall försöka uppnå 360 grader på vevslängarna för att få en motor som går mjukt utan vibrationer. Därför är väl 90 grader på cylinder bankarna förhärskande för annars få man ju en ganska sne tändföljd med vibrationer som följd. Men kan man ha andra vinklar än 90 & 180 på vevslängarna ![]() Sen har jag kört en 540 -97 o den lät som en gammal fiskebåt (jänkardunk) men om man lyssnar på en flatplane crank (360 M) så är det ju ett stunget bi istället. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Det där verkar inte riktigt stämma.. om den är flat planed så borde varje cylinderbank fungera precis som en 4-cylindrig motor med tändföljd: 1-3-4-2 eller 1-2-4-3 och alltid ha samma tid mellan pulserna på varje cylinderbank. Tex 1-8-3-6-4-5-2-7 _________________ William Ekström |
||
okej, jag viste jag skulle få svar här
![]() Så det finns inga V8:or med 8 slängar då alltså? Vad jag vet finns 90, 72 och 60 grader mellan bankerna, varför har man inte 69,5??? Twinnar (mc) har balansaxlar så fort som man inte har 90grader, är det så man löser alla ojämna grader på V8:or också? Varför har man en Cross-planed, om flat-planed är bättre? Verkar lättare att göra flat-planed... _________________ Martin Engström |
||
Med en enplansvevaxel så sänker man vikten på vevaxeln och ökar effekten med ca 5% pga separationen av pulserna.
När det gäller vinkeln så kan man ju välja vilken vinkel man vill, Mercedes har tex haft 76 respektive 82 graders V8:or i CART. Med en tvåplansvev så kan man balansera ut motorn helt genom motvikter på vevaxeln. Med en enplansvevaxel så kommer motorn inte vara fultl balanserad, den blir som två raka fyror med samma typ av obalans. Att man använder tvåplansvev beror alltså på balansen medans enplansveven används då man vill ha låg vikt och hög prestanda men man kan leva med lite vibrationer. Är såvitt jag vet väldigt få produktionsbilar idag som har enplansvev, det är Ferraris V8:or och någon till bil, någon engelsk prestandabil vill jag minnas. |
||
TVR heter den Engelska bilen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
37 besök senaste veckan (13355 totalt) |