Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur stor diff mellan bromsok och skiva är lämpligt?
2 besök senaste veckan (767 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Håller på att knåpa på lite bromsuppdatering till senaste projektet och har nu skaffat 280x24mm bromsskivor framtill.

Sugen på Brembo ok... mest för att de är snygga i rött , men hur stort ok vågar man ge sig på? Hittat ett bromsok som är för skivor på 330 mm, men känns spontant som att det kanske blir för stort bromsok?

Men kanske mest blir bromsbeläggsyta som inte nyttjas... och onödigt stort som i värsta fall får svårt att få plats bakom 15" fälgarna??

Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Clio3 RS oken låter som dom kan passa rätt bra, prisvärda också. Jag har Boxster ok på min, något kompaktare kanske, på mina 282x24mm skivor är det rätt precis att belägget passar slitytan.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re: Hur stor diff mellan bromsok och skiva är lämpligt?

Radialmonterade Brembo typ A, C eller F med insexskruvar som har huvudet utåt är för 28 mm tjocka skivor och kan fungera med 280 mm diameter. De finns på många bilar. Typ C är vanligast och finns bl.a. på Ferrari 360 och 430 som har samma ok fram och bak, med större kolvar än Maserati, som har dem bak på QP MK-5 och Gran Turismo. Beläggen är Pagid 1408 som referens. Är skivorna 24 mm går det att använda 2 mm tjocka anti-skrik plåtar. Radien på beläggen är inget större problem så länge diametern på skivan är 300 mm +/- 30 mm.

Kroegarn skrev:
Håller på att knåpa på lite bromsuppdatering till senaste projektet och har nu skaffat 280x24mm bromsskivor framtill.

Sugen på Brembo ok... mest för att de är snygga i rött , men hur stort ok vågar man ge sig på? Hittat ett bromsok som är för skivor på 330 mm, men känns spontant som att det kanske blir för stort bromsok?

Men kanske mest blir bromsbeläggsyta som inte nyttjas... och onödigt stort som i värsta fall får svårt att få plats bakom 15" fälgarna??

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Finns axiellt monterade Brembo ok för 305mm med - kan funka även om de är lite stora. Har dem till min Alfa 76, från 916 GTV/Fiat Coupe.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Tipset är att köra med ok som är gjorda för ungefär din skivstorlek, ju större skiva oken är gjorda för destå mer plats tar de i ytterkant då man kan tänka att oket är en del av en större cirkel när de är gjorda för en större skiva. Ett ok för 330mm skiva kommer troligen inte funka med en 280mm skiva i 15" fälg. Det är ett ok som är gjort för en 17" fälg även om det nog funkar med 16" fälg.

Eldh skrev:
Finns axiellt monterade Brembo ok för 305mm med - kan funka även om de är lite stora. Har dem till min Alfa 76, från 916 GTV/Fiat Coupe.

Jag hade sådana ok men bytte till Porsche Boxster då Alfa/Fiat oken tog förmycket plats i mina 15" fälgar med en 280mm skiva. Men det beror helt på fälgdesign och ofsett då vissa har mer frigång för ekrarna och mer plats radiellt utåt. Samt ofsett på bromskivan då det avgör vart oket hamnar i fälgen. Sen tar fyrkolvsok mer plats utåt än vanliga glidok, men beläggarea, vikt, pedalkänsla och beläggbyte brukar vara mycket bättre.

Men du kan räkna med att behöva flytta in balansvikterna från närmast ekrarna till den större diametern.

Angående frigång så går det med väldigt lite frigång då det mest är rörelser i hjullagret som frigången behövs till. Men 1mm frigång är tight men 2-3mm inga problem. Det som händer är att oket och fälgen nöter lite i varandra eller att det kan bli repor av grus etc. Radiellt är det väldigt lite glapp, mer glapp axiellt mot ekrarna även om det är ganska lite med ett fräsht och väldimensionerat hjullager.

Min uppfattning är att 280-285mm skiva brukar gå att få in med ett fyrkolvsok. Jag har 280*24mm skiva med Porsche Boxster 986 2.5-2.7 framok gjorda för 300*24mm skiva. Det alternativa oket jag har sett är Renault Clio Sport 197. Finns även från nån Peugeot med magnesiumok samt Seat Cupra ok. Sen finns 305*28mmm oken från Fiat/Alfa/Ferarri/Dodge Viper. Kolla även svephöjden på beläggen mot den skivan du vill ha.

Mitt tips är att inte stirra sig blind på skivstorlek utan även kolla storlek på kylkanaler och utformning på kylkanaler på olika skivor. Samt att vissa skivor har ventilering från utsidan och de har generellt sett sämre kylning än de med kanaler från insidan på skivan. Sen finns det hybridvarianten med ventilering från utsidan men ventilerat nav.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

15" fälg är ett luddigt begrepp, jag har byggt några lösningar med just 15" fälg och det skiljer rätt mycket mellan olika fälgfabrikat när det kommer till invändig plats.

Oftast har jag utgått från Porsche/Brembo oket som sitter på tidiga Boxster 2,5, detta är det mest slimmade oket jag vet som det samtidigt finns roliga belägg till. Kanhända finns det något annat ok från andra bilar men man får se upp så att det verkligen finns annat än originalbelägg om man vill köra lite mer aktivt.

Att beläggen inte passar radien på skivan kan vara ett gissel, försök undvika att beläggytan hamnar utanför slitytan på skivan.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Re:

Janne J skrev:
15" fälg är ett luddigt begrepp, jag har byggt några lösningar med just 15" fälg och det skiljer rätt mycket mellan olika fälgfabrikat när det kommer till invändig plats.

Oftast har jag utgått från Porsche/Brembo oket som sitter på tidiga Boxster 2,5, detta är det mest slimmade oket jag vet som det samtidigt finns roliga belägg till. Kanhända finns det något annat ok från andra bilar men man får se upp så att det verkligen finns annat än originalbelägg om man vill köra lite mer aktivt.

Att beläggen inte passar radien på skivan kan vara ett gissel, försök undvika att beläggytan hamnar utanför slitytan på skivan.

kollega köpte en toyotta.. kombi bil med diesel motor.. förre ägaren hade fått fel skivor(beställt fel ) så han fick mindre skivor, som gjorde att klossarna stack utanför skivan.. 2 år besiktning men dom såg inte det.. nu med nya skivor och klossar.. förövrigt massor av mullemeck på bilen..

back 2 topic.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Re:

Michael Th skrev:
Janne J skrev:

kollega köpte en toyotta.. kombi bil med diesel motor.. förre ägaren hade fått fel skivor(beställt fel ) så han fick mindre skivor, som gjorde att klossarna stack utanför skivan.. 2 år besiktning men dom såg inte det.. nu med nya skivor och klossar.. förövrigt massor av mullemeck på bilen..

back 2 topic.

Jag hade samma problem med en ny Volvo 745 Turbo på 80-talet. Felet upptäcktes när bromsen fram slutade fungera. Den oslitna delen på beläggen hade gått ihop. Det fixades på garantin efter en del diskussioner.

Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för all input. Hittade Alfa GTV 916 ok till bra pris som förhoppningsvis ska kunna passa. Bara invänta leverans och sedan snickra ihop en adapter ... och ny bromssköld.

Blir förhoppningsvis lite lyft från solid skiva som iofs var 27x mm och enkolvsok (men alldeles för stökigt att hitta reservdelar)

Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (767 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande